Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia

It begins describing the social - demographic context which is developed education and mental health actions in the country. It is emphasized in the problems of the national education, describing how in its relation there have emerged a series of problems of psychosocial order that affect mental hea...

Full description

Autores:
Anicama-G., José
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
1998
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23206
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23206
Palabra clave:
EDUCATION
MENTAL HEALTH
PREVENTION
DRUGS
VIOLENCE
EDUCACIÓN
SALUD MENTAL
PREVENCIÓN
DROGAS
VIOLENCIA
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998
id UCATOLICA2_00d26e8abad8e7d8432915a85f44a477
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23206
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
title Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
spellingShingle Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
EDUCATION
MENTAL HEALTH
PREVENTION
DRUGS
VIOLENCE
EDUCACIÓN
SALUD MENTAL
PREVENCIÓN
DROGAS
VIOLENCIA
title_short Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
title_full Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
title_fullStr Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
title_full_unstemmed Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
title_sort Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia
dc.creator.fl_str_mv Anicama-G., José
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Anicama-G., José
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv EDUCATION
MENTAL HEALTH
PREVENTION
DRUGS
VIOLENCE
EDUCACIÓN
SALUD MENTAL
PREVENCIÓN
DROGAS
VIOLENCIA
topic EDUCATION
MENTAL HEALTH
PREVENTION
DRUGS
VIOLENCE
EDUCACIÓN
SALUD MENTAL
PREVENCIÓN
DROGAS
VIOLENCIA
description It begins describing the social - demographic context which is developed education and mental health actions in the country. It is emphasized in the problems of the national education, describing how in its relation there have emerged a series of problems of psychosocial order that affect mental health of the population: the greater use and abuse of drugs, the development of all type of violence especially in higth school and in the streets, such as the emergence of gangs, or the critical problems derived from the lack of information and appropiate sexual education: each of them is being analyzed in their epidemiological aspects, in its conception and in their prevention strategies that facilitate the development of mental or psychological health in people.
publishDate 1998
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 1998-10
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-12T16:16:02Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-12T16:16:02Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Anicama G, J. (1998). Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia. Acta Colombiana de Psicología, 0(1), 105-116. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/634
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/23206
identifier_str_mv Anicama G, J. (1998). Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia. Acta Colombiana de Psicología, 0(1), 105-116. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/634
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/23206
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 1 (nov. 1998); p. 105-116
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Alarcón, R. (1986). Psicología, pobreza y subdesarrollo. Lima. INIDE.
Anicama, J. (1983a). Psicología y Educación: el diseño científico de la enseñanza. Conferencia original sustentada en el Taller de Tecnología en Educación Superior: EOAF: Escuela de Oficiales de la Fuerza Aérea del Perú. Lima.
Anicama, J. (1983b). Perú: a functional analysis of agression. En: Goldstein y Segal: Agression in global perspective. New York: Pergamon Press.
Anicama, J. (1989). Análisis conductual de los aspectos psicológicos de la violencia y la agresión. El Analista de la Conducta, 1,20-32.
Anicama, J. (1996a). Fundamentos del aprendizaje para el desarrollo de los sistemas de enseñanza. En: Taller de Didáctica Universitaria. Universidad Nacional San Luis Gonzaga, lca. Perú.
Anicama, J. (1996b). Prevalencia de vida por sustancias psicoactivas según. Estudios epidemiológicos: Análisis comparativos. Informe preliminar. Lima. UNFV.
Anicama, J. (1996c). Efectos de un programa ART de sustitución y prevención de la violencia en menores de alto riesgo. Revista Psicología Contemporánea, 3, 2, 12-21.
Anicama, J.; Mayorga, E.; Henostroza, C.; Antinori, B.; Ochoa, M. & Tomás, A. (1997). Efectos de un programa conductual-cognitivo para prevenir y controlar la violencia en menores de extrema pobreza y alto riesgo. Revista Científica Wiñay Yachay, 2 (1): 71-81.
Anicama, J. (1996). Estado Actual del Abuso de Drogas en el Perú: epidemiologia, prevención y tratamiento. En I Congreso Nacional: la problemática de las Drogas, una visión hacia el Siglo XXI. Universidad Central de Venezuela, Caracas.
Auccapoma, M. (1996). Violencia y maltrato contra niños y adolescentes en el Perú. Análisis situacional de la problemática de violencia y accidentes en el Perú. Lima. Ministerio de Salud del Perú Oficina general de epidemiologia.
Bandura, A. y Walters, R. (1977). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid. Alianza Editorial.
Feindler, E. & Ecton, R. (1986). Adolescent anger control. New York. Pergamon Press.
Freud, S. (1923). A general introduction to psychoanalysis. New York. Liveright.
Ferrando D. (1992). Conocimiento y Uso de Drogas en los Colegios de Secundaria. Lima. Ministerio de Educación COPUID.
Goldstein A. (1981a). Psychological Skill Training. New York. Pergamon Press.
Goldstein, A. & Keller, H. (1987). Aggressive behavior: assessment and intervention. New York. Pergamon Press.
Goldstein, A. Y Glick, B. (1987). Aggression replacement training: a comprehensive intervention for aggressive youth. Champaing, Illinois.
Goldstein, A. y Segal, M. (1983). Aggression in global perspective. New York. Pergamon Press.
INEI (1992). Encuesta Demográfica y de Salud Familiar. ENDES II, Informe preliminar. Lima. INEI.
INEI - UNICEF (1994). Estado de la niñez, la adolescencia y la mujer en el Perú 1993-1994. Lima. Asociación Editorial Steya.
INEI (1995). Sistemas de indicadores sociales y de pobreza. Lima. Edit. INEI.
Jutkowitz, J. (1986). Uso y abuso de drogas en el Perú: una investigación epidemiológica de drogas en el Perú Urbano. Monografía de Investigación No. 1. Lima. CEDRO.
Kholberg, L. (1973). Collected papers on moral development and moral education. Cambridge, Harvard University.
Masías, C. y Anicama, J. (1995). Experiencias en la aplicación de programa preventivo y de sustitución de la violencia: El Programa ART. En: Drogas, violencia y ecología. Lima. CEDRO.
Masías, C. (1994). Efectos de un programa integral de sustitución de la agresión en un grupo de adolescentes hombres de alto riesgo, entre 14 y 18 años de edad, de sectores tugurizados de Barrios Altos. Tesis Maestría. Lima. UPSMP.
Perales, A. (1993). Salud Mental en el Perú: variables socio-económicas, políticas y culturales Anales de Salud Mental. Instituto Nacional .de Salud Mental “Honorio Delgado Hideyo Noguchi”. 9, 1-2, 83-107.
Rojas, M. (1992). Drogas en el Perú Urbano. Monografía de Investigación. Lima. CEDRO.
Rojas, M. y Castro de La Mata, R. (1997). Epidemiología de Drogas en la Población Urbana Peruana -1995. Monografía de Investigación No. 15. Lima. CEDRO
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/477d2b63-acfe-4369-a747-313ae81207c2/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/8a1c00e7-451e-49c9-b017-0b87ec545771/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/1d94e2e6-0617-4b40-97ab-f97b44bd4bdb/download
bitstream.checksum.fl_str_mv fb709de47b7d796ceb6fb80f6d4df2db
36c6f0b2061da514c400c0bc2749b5cf
254508c0c44477d0431f500dc84c9bbd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256333727203328
spelling Anicama-G., Josécff54fba-a382-45c4-83a8-e2c476c42008-12019-06-12T16:16:02Z2019-06-12T16:16:02Z1998-10It begins describing the social - demographic context which is developed education and mental health actions in the country. It is emphasized in the problems of the national education, describing how in its relation there have emerged a series of problems of psychosocial order that affect mental health of the population: the greater use and abuse of drugs, the development of all type of violence especially in higth school and in the streets, such as the emergence of gangs, or the critical problems derived from the lack of information and appropiate sexual education: each of them is being analyzed in their epidemiological aspects, in its conception and in their prevention strategies that facilitate the development of mental or psychological health in people.application/pdfAnicama G, J. (1998). Metas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violencia. Acta Colombiana de Psicología, 0(1), 105-116. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6340123-9155https://hdl.handle.net/10983/23206spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 1 (nov. 1998); p. 105-116Alarcón, R. (1986). Psicología, pobreza y subdesarrollo. Lima. INIDE.Anicama, J. (1983a). Psicología y Educación: el diseño científico de la enseñanza. Conferencia original sustentada en el Taller de Tecnología en Educación Superior: EOAF: Escuela de Oficiales de la Fuerza Aérea del Perú. Lima.Anicama, J. (1983b). Perú: a functional analysis of agression. En: Goldstein y Segal: Agression in global perspective. New York: Pergamon Press.Anicama, J. (1989). Análisis conductual de los aspectos psicológicos de la violencia y la agresión. El Analista de la Conducta, 1,20-32.Anicama, J. (1996a). Fundamentos del aprendizaje para el desarrollo de los sistemas de enseñanza. En: Taller de Didáctica Universitaria. Universidad Nacional San Luis Gonzaga, lca. Perú.Anicama, J. (1996b). Prevalencia de vida por sustancias psicoactivas según. Estudios epidemiológicos: Análisis comparativos. Informe preliminar. Lima. UNFV.Anicama, J. (1996c). Efectos de un programa ART de sustitución y prevención de la violencia en menores de alto riesgo. Revista Psicología Contemporánea, 3, 2, 12-21.Anicama, J.; Mayorga, E.; Henostroza, C.; Antinori, B.; Ochoa, M. & Tomás, A. (1997). Efectos de un programa conductual-cognitivo para prevenir y controlar la violencia en menores de extrema pobreza y alto riesgo. Revista Científica Wiñay Yachay, 2 (1): 71-81.Anicama, J. (1996). Estado Actual del Abuso de Drogas en el Perú: epidemiologia, prevención y tratamiento. En I Congreso Nacional: la problemática de las Drogas, una visión hacia el Siglo XXI. Universidad Central de Venezuela, Caracas.Auccapoma, M. (1996). Violencia y maltrato contra niños y adolescentes en el Perú. Análisis situacional de la problemática de violencia y accidentes en el Perú. Lima. Ministerio de Salud del Perú Oficina general de epidemiologia.Bandura, A. y Walters, R. (1977). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid. Alianza Editorial.Feindler, E. & Ecton, R. (1986). Adolescent anger control. New York. Pergamon Press.Freud, S. (1923). A general introduction to psychoanalysis. New York. Liveright.Ferrando D. (1992). Conocimiento y Uso de Drogas en los Colegios de Secundaria. Lima. Ministerio de Educación COPUID.Goldstein A. (1981a). Psychological Skill Training. New York. Pergamon Press.Goldstein, A. & Keller, H. (1987). Aggressive behavior: assessment and intervention. New York. Pergamon Press.Goldstein, A. Y Glick, B. (1987). Aggression replacement training: a comprehensive intervention for aggressive youth. Champaing, Illinois.Goldstein, A. y Segal, M. (1983). Aggression in global perspective. New York. Pergamon Press.INEI (1992). Encuesta Demográfica y de Salud Familiar. ENDES II, Informe preliminar. Lima. INEI.INEI - UNICEF (1994). Estado de la niñez, la adolescencia y la mujer en el Perú 1993-1994. Lima. Asociación Editorial Steya.INEI (1995). Sistemas de indicadores sociales y de pobreza. Lima. Edit. INEI.Jutkowitz, J. (1986). Uso y abuso de drogas en el Perú: una investigación epidemiológica de drogas en el Perú Urbano. Monografía de Investigación No. 1. Lima. CEDRO.Kholberg, L. (1973). Collected papers on moral development and moral education. Cambridge, Harvard University.Masías, C. y Anicama, J. (1995). Experiencias en la aplicación de programa preventivo y de sustitución de la violencia: El Programa ART. En: Drogas, violencia y ecología. Lima. CEDRO.Masías, C. (1994). Efectos de un programa integral de sustitución de la agresión en un grupo de adolescentes hombres de alto riesgo, entre 14 y 18 años de edad, de sectores tugurizados de Barrios Altos. Tesis Maestría. Lima. UPSMP.Perales, A. (1993). Salud Mental en el Perú: variables socio-económicas, políticas y culturales Anales de Salud Mental. Instituto Nacional .de Salud Mental “Honorio Delgado Hideyo Noguchi”. 9, 1-2, 83-107.Rojas, M. (1992). Drogas en el Perú Urbano. Monografía de Investigación. Lima. CEDRO.Rojas, M. y Castro de La Mata, R. (1997). Epidemiología de Drogas en la Población Urbana Peruana -1995. Monografía de Investigación No. 15. Lima. CEDRODerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2EDUCATIONMENTAL HEALTHPREVENTIONDRUGSVIOLENCEEDUCACIÓNSALUD MENTALPREVENCIÓNDROGASVIOLENCIAMetas educacionales y problemas psicosociales críticos en el Perú drogas y violenciaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL634-1742-1-SM.pdf634-1742-1-SM.pdfArticulo principalapplication/pdf744704https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/477d2b63-acfe-4369-a747-313ae81207c2/downloadfb709de47b7d796ceb6fb80f6d4df2dbMD51TEXT634-1742-1-SM.pdf.txt634-1742-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain12https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/8a1c00e7-451e-49c9-b017-0b87ec545771/download36c6f0b2061da514c400c0bc2749b5cfMD52THUMBNAIL634-1742-1-SM.pdf.jpg634-1742-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg19352https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/1d94e2e6-0617-4b40-97ab-f97b44bd4bdb/download254508c0c44477d0431f500dc84c9bbdMD5310983/23206oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/232062023-03-24 16:49:24.592https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com