Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria

Distance and Virtual education have had a great development in university students, managing to meet their learning expectations without limitations of time and space, however, questions are raised such as: What are the reasons why they drop out of higher education students of online modalities? How...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11471
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471
Palabra clave:
innovación educativa a partir de las TIC
enseñanza superior
universidad a distancia
deserción estudiantil
Educational innovation from ICT
Higher Education
Distance University
Student Dropout
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_ff260333bf2bfd6db3bff85488c2bd9a
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11471
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-052024-10-10T12:31:31Z2024-10-10T12:31:31Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471Distance and Virtual education have had a great development in university students, managing to meet their learning expectations without limitations of time and space, however, questions are raised such as: What are the reasons why they drop out of higher education students of online modalities? How could dropout in these modalities be currently reduced? To carry out this study, a systematic review under the PRISMA methodology was proposed as a method, and as results, individual, academic, socioeconomic, and institutional educational and administrative aspects that propose strategies such as interviews are among the most important reasons that influence dropout. and support for the entry of the modality, communication and rapid and effective feedback mediated by artificial intelligence, laboratories and virtual practices, financial aid, synchronous social and welfare activities that can be implemented from educational management and public policies.La educación a Distancia y Virtual ha tenido un gran desarrollo en los estudiantes universitarios, logrando cumplir con sus expectativas de aprendizaje sin limitaciones de tiempo y espacio, sin embargo, se plantean interrogantes como: ¿Cuáles son las razones por las cuales desertan de la educación superior los estudiantes de las modalidades en línea? ¿Cómo se podría disminuir actualmente la deserción en estas modalidades? Para la realización de este estudio se planteó como método una revisión sistemática bajo metodología PRISMA, y como resultados se encuentran entre las razones más importantes que influyen en la deserción aspectos individuales, académicos, socioeconómicos e institucionales educativos y administrativos que plantean estrategias como entrevistas y apoyo al ingreso de la modalidad,  comunicación y retroalimentación rápida y efectiva mediada por inteligencia artificial, laboratorios y prácticas virtuales, ayudas económicas, actividades sincrónicas sociales y de bienestar que se pueden implementar desde la gestión educativa y las políticas públicas.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686/1292https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativa a partir de las TICenseñanza superioruniversidad a distanciadeserción estudiantilEducational innovation from ICTHigher EducationDistance UniversityStudent DropoutRetos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitariainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Benítez- Camargo, Sonia ConsueloBautista Pérez, Raúl Humberto123456789/11471oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114712024-10-14 03:50:17.446metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
title Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
spellingShingle Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
innovación educativa a partir de las TIC
enseñanza superior
universidad a distancia
deserción estudiantil
Educational innovation from ICT
Higher Education
Distance University
Student Dropout
title_short Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
title_full Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
title_fullStr Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
title_full_unstemmed Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
title_sort Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
dc.subject.es-ES.fl_str_mv innovación educativa a partir de las TIC
enseñanza superior
universidad a distancia
deserción estudiantil
topic innovación educativa a partir de las TIC
enseñanza superior
universidad a distancia
deserción estudiantil
Educational innovation from ICT
Higher Education
Distance University
Student Dropout
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational innovation from ICT
Higher Education
Distance University
Student Dropout
description Distance and Virtual education have had a great development in university students, managing to meet their learning expectations without limitations of time and space, however, questions are raised such as: What are the reasons why they drop out of higher education students of online modalities? How could dropout in these modalities be currently reduced? To carry out this study, a systematic review under the PRISMA methodology was proposed as a method, and as results, individual, academic, socioeconomic, and institutional educational and administrative aspects that propose strategies such as interviews are among the most important reasons that influence dropout. and support for the entry of the modality, communication and rapid and effective feedback mediated by artificial intelligence, laboratories and virtual practices, financial aid, synchronous social and welfare activities that can be implemented from educational management and public policies.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:31Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686/1292
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300332754206720