Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria
Distance and Virtual education have had a great development in university students, managing to meet their learning expectations without limitations of time and space, however, questions are raised such as: What are the reasons why they drop out of higher education students of online modalities? How...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11471
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471
- Palabra clave:
- innovación educativa a partir de las TIC
enseñanza superior
universidad a distancia
deserción estudiantil
Educational innovation from ICT
Higher Education
Distance University
Student Dropout
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_ff260333bf2bfd6db3bff85488c2bd9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11471 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-052024-10-10T12:31:31Z2024-10-10T12:31:31Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471Distance and Virtual education have had a great development in university students, managing to meet their learning expectations without limitations of time and space, however, questions are raised such as: What are the reasons why they drop out of higher education students of online modalities? How could dropout in these modalities be currently reduced? To carry out this study, a systematic review under the PRISMA methodology was proposed as a method, and as results, individual, academic, socioeconomic, and institutional educational and administrative aspects that propose strategies such as interviews are among the most important reasons that influence dropout. and support for the entry of the modality, communication and rapid and effective feedback mediated by artificial intelligence, laboratories and virtual practices, financial aid, synchronous social and welfare activities that can be implemented from educational management and public policies.La educación a Distancia y Virtual ha tenido un gran desarrollo en los estudiantes universitarios, logrando cumplir con sus expectativas de aprendizaje sin limitaciones de tiempo y espacio, sin embargo, se plantean interrogantes como: ¿Cuáles son las razones por las cuales desertan de la educación superior los estudiantes de las modalidades en línea? ¿Cómo se podría disminuir actualmente la deserción en estas modalidades? Para la realización de este estudio se planteó como método una revisión sistemática bajo metodología PRISMA, y como resultados se encuentran entre las razones más importantes que influyen en la deserción aspectos individuales, académicos, socioeconómicos e institucionales educativos y administrativos que plantean estrategias como entrevistas y apoyo al ingreso de la modalidad, comunicación y retroalimentación rápida y efectiva mediada por inteligencia artificial, laboratorios y prácticas virtuales, ayudas económicas, actividades sincrónicas sociales y de bienestar que se pueden implementar desde la gestión educativa y las políticas públicas.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686/1292https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativa a partir de las TICenseñanza superioruniversidad a distanciadeserción estudiantilEducational innovation from ICTHigher EducationDistance UniversityStudent DropoutRetos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitariainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Benítez- Camargo, Sonia ConsueloBautista Pérez, Raúl Humberto123456789/11471oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114712024-10-14 03:50:17.446metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria |
title |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria |
spellingShingle |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria innovación educativa a partir de las TIC enseñanza superior universidad a distancia deserción estudiantil Educational innovation from ICT Higher Education Distance University Student Dropout |
title_short |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria |
title_full |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria |
title_fullStr |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria |
title_full_unstemmed |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria |
title_sort |
Retos de la educación a distancia y virtual en deserción estudiantil Universitaria |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
innovación educativa a partir de las TIC enseñanza superior universidad a distancia deserción estudiantil |
topic |
innovación educativa a partir de las TIC enseñanza superior universidad a distancia deserción estudiantil Educational innovation from ICT Higher Education Distance University Student Dropout |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Educational innovation from ICT Higher Education Distance University Student Dropout |
description |
Distance and Virtual education have had a great development in university students, managing to meet their learning expectations without limitations of time and space, however, questions are raised such as: What are the reasons why they drop out of higher education students of online modalities? How could dropout in these modalities be currently reduced? To carry out this study, a systematic review under the PRISMA methodology was proposed as a method, and as results, individual, academic, socioeconomic, and institutional educational and administrative aspects that propose strategies such as interviews are among the most important reasons that influence dropout. and support for the entry of the modality, communication and rapid and effective feedback mediated by artificial intelligence, laboratories and virtual practices, financial aid, synchronous social and welfare activities that can be implemented from educational management and public policies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:31Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11471 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1686/1292 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300332754206720 |