Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos

Some problematic guidelines immersed in the category of political subjectivity of teachers in the field of human rights education are addressed. The reflection of which runs between the justifications of the ontology of the self and the epistemologically based explanatory efforts of the collective c...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11453
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1667
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11453
Palabra clave:
renovación curricular
derechos humanos
docente
escuela
Curricular renewal
Human rights
Teacher
school
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_fba565e76cff168fef04c83c1faff2f6
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11453
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-022024-10-10T12:31:13Z2024-10-10T12:31:13Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1667https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11453Some problematic guidelines immersed in the category of political subjectivity of teachers in the field of human rights education are addressed. The reflection of which runs between the justifications of the ontology of the self and the epistemologically based explanatory efforts of the collective consciousness. Therefore, by means of a theoretical review, the ontological origin of the problem and the way in which some of its comprehension difficulties are weighed in subjectivity as a category are exposed to then demarcate the ways in which it bursts into the recent history of education in Colombia. It is argued that the political subjectivity of the human rights teacher is crossed by the confluence of social forces that come from the field of popular education, the expectations opened by the renewal process of the constitution of 1991 and the reaction in the territories of some sectors of civil society to the intensification of the armed conflict. It is concluded that human rights education in the school environment significantly affects the shaping of the political subjectivity of its protagonists. Teachers tend to increase their potential to establish networks and pedagogical work collectives and to participate in collective actions that go beyond the school environment.Se abordan algunos lineamientos problémicos inmersos en la categoría de subjetividad política docente en el campo de la educación en derechos humanos. Cuya reflexión discurre entre las justificaciones propias de la ontología del yo y los esfuerzos explicativos de base epistemológica de la conciencia colectiva. Por ello, mediante una revisión teórica, se expone el origen ontológico del problema y la manera cómo algunas de sus dificultades comprensivas se lastran en la subjetividad como categoría para luego, demarcar los modos en que irrumpe en la historia reciente de la educación en Colombia. Se sostiene que la subjetividad política del docente en derechos humanos está atravesada por la confluencia de fuerzas sociales que provienen de ámbito de la educación popular, las expectativas que abrió el proceso de renovación de la constitución del 91 y la reacción en los territorios de algunos sectores de la sociedad civil ante la intensificación del conflicto armado. Se concluye que, la educación en derechos humanos en el ámbito escolar afecta significativamente la conformación de la subjetividad política de sus protagonistas. El docente tiende a aumentar su potencial para establecer redes y colectivos de trabajo pedagógicos y participar en acciones colectiva que desbordan el ámbito escolar.    application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1667/1274https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xrenovación curricularderechos humanosdocenteescuelaCurricular renewalHuman rightsTeacherschoolAproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Fernández Fonseca, Edgar123456789/11453oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114532024-10-14 03:50:17.342metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
title Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
spellingShingle Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
renovación curricular
derechos humanos
docente
escuela
Curricular renewal
Human rights
Teacher
school
title_short Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
title_full Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
title_fullStr Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
title_full_unstemmed Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
title_sort Aproximaciones conceptuales a la comprensión de la subjetividad política del docente en derechos humanos
dc.subject.es-ES.fl_str_mv renovación curricular
derechos humanos
docente
escuela
topic renovación curricular
derechos humanos
docente
escuela
Curricular renewal
Human rights
Teacher
school
dc.subject.en-US.fl_str_mv Curricular renewal
Human rights
Teacher
school
description Some problematic guidelines immersed in the category of political subjectivity of teachers in the field of human rights education are addressed. The reflection of which runs between the justifications of the ontology of the self and the epistemologically based explanatory efforts of the collective consciousness. Therefore, by means of a theoretical review, the ontological origin of the problem and the way in which some of its comprehension difficulties are weighed in subjectivity as a category are exposed to then demarcate the ways in which it bursts into the recent history of education in Colombia. It is argued that the political subjectivity of the human rights teacher is crossed by the confluence of social forces that come from the field of popular education, the expectations opened by the renewal process of the constitution of 1991 and the reaction in the territories of some sectors of civil society to the intensification of the armed conflict. It is concluded that human rights education in the school environment significantly affects the shaping of the political subjectivity of its protagonists. Teachers tend to increase their potential to establish networks and pedagogical work collectives and to participate in collective actions that go beyond the school environment.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:13Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1667
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11453
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1667
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11453
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1667/1274
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300365097533440