Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura

This work presents a systematic review on the methodological procedures approached in the investigation of Pedagogical content knowledge (PCK) from the refined consensus model (RCM) to know the tendencies of the researchers who have adopted the RCM that arises from the second summit of the PCK held...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11426
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1397
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11426
Palabra clave:
bases de datos
metodología
revisión sistemática
análisis metodológico
enfoques investigativos
database
methodologies
methodological analysis
systematic review
research approaches
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_fadffe5aaa9f298bc397419f1f5058d1
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11426
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-08-192024-10-10T12:30:48Z2024-10-10T12:30:48Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1397https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11426This work presents a systematic review on the methodological procedures approached in the investigation of Pedagogical content knowledge (PCK) from the refined consensus model (RCM) to know the tendencies of the researchers who have adopted the RCM that arises from the second summit of the PCK held in 2016 where the need is recognized to create a unified and simplified PCK taxonomy of its components through academic discussion to guide new research. For this review, it established Google Scholar, Scopus, ERIC as databases, where twelve research articles and two doctoral dissertations were collected in the period 2019 and 2021 that used the model as a theoretical framework in the design of their research. From this sample, methodological aspects such as the studied population, areas of knowledge, levels, components and types of PCK were analyzed; research approach and instruments used for the approximation of pedagogical content knowledge. The analysis of these aspects allowed us to glimpse a scarce sample collected in articles that use the refined consensus model of the PCK leading to consider that there is a lack of knowledge due to its recent appearance for the research field in education and absence in the approach of the PCK in biology teachers and mathematics, these considerations can guide new research under this frame of reference.Este trabajo presenta una revisión sistemática sobre los procedimientos metodológicos abordados en la investigación del pedagogical content knowledge (PCK) desde el modelo en consenso refinado (RCM) para conocer las tendencias de los investigadores que han adoptado el RCM al entender la necesidad de crear una taxonomía del PCK unificada y simplificada de sus componentes a través de la discusión académica para guiar nuevas investigaciones. Para esta revisión se estableció como bases de datos a Google Scholar, Scopus, ERIC y Web Science, donde se recopilaron doce artículos de investigación y dos disertaciones doctorales en el periodo de 2019 y 2021 que usaban el modelo como marco teórico en el diseño de su investigación. De dicha muestra se analizaron aspectos metodológicos como la población estudiada, áreas de conocimiento, los niveles, componentes y tipos de PCK; enfoque de investigación e instrumentos usados para la aproximación del conocimiento pedagógico del contenido. El análisis de estos aspectos permitió vislumbrar una escasa muestra recolectada en artículos que usan el modelo de consenso refinado del PCK llevando a considerar que existe un desconocimiento por su reciente aparición para el campo investigativo en educación como también pone en evidencia la ausencia en el abordaje del PCK en docentes la biología y matemáticas, dichas consideraciones pueden guiar nuevas investigaciones bajo este marco referencial.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1397/1072https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 62-722665-203Xbases de datosmetodologíarevisión sistemáticaanálisis metodológicoenfoques investigativosdatabasemethodologiesmethodological analysissystematic reviewresearch approachesPedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literaturainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Hernández Álvarez, Leidy JohannaMerchán Merchán, MarthaLópez Barrera, Ellie123456789/11426oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114262024-10-14 03:50:17.116metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
title Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
spellingShingle Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
bases de datos
metodología
revisión sistemática
análisis metodológico
enfoques investigativos
database
methodologies
methodological analysis
systematic review
research approaches
title_short Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
title_full Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
title_fullStr Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
title_full_unstemmed Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
title_sort Pedagogical content knowledge desde el modelo de consenso refinado: revisión sistemática de la literatura
dc.subject.es-ES.fl_str_mv bases de datos
metodología
revisión sistemática
análisis metodológico
enfoques investigativos
topic bases de datos
metodología
revisión sistemática
análisis metodológico
enfoques investigativos
database
methodologies
methodological analysis
systematic review
research approaches
dc.subject.en-US.fl_str_mv database
methodologies
methodological analysis
systematic review
research approaches
description This work presents a systematic review on the methodological procedures approached in the investigation of Pedagogical content knowledge (PCK) from the refined consensus model (RCM) to know the tendencies of the researchers who have adopted the RCM that arises from the second summit of the PCK held in 2016 where the need is recognized to create a unified and simplified PCK taxonomy of its components through academic discussion to guide new research. For this review, it established Google Scholar, Scopus, ERIC as databases, where twelve research articles and two doctoral dissertations were collected in the period 2019 and 2021 that used the model as a theoretical framework in the design of their research. From this sample, methodological aspects such as the studied population, areas of knowledge, levels, components and types of PCK were analyzed; research approach and instruments used for the approximation of pedagogical content knowledge. The analysis of these aspects allowed us to glimpse a scarce sample collected in articles that use the refined consensus model of the PCK leading to consider that there is a lack of knowledge due to its recent appearance for the research field in education and absence in the approach of the PCK in biology teachers and mathematics, these considerations can guide new research under this frame of reference.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:48Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1397
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11426
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1397
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11426
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1397/1072
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 62-72
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300408495996928