The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras

The digitally enveloping society in which we find ourselves bases its actions on communication, especially synchronous, and on the development of new technological devices. The main objective of this study is focused on knowing the digital writing of future teachers, through an orthographic analysis...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11069
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1892
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11069
Palabra clave:
comunicación móvil
estudiante universitario
escritura
ortografía
medios sociales
Communication mobile
university student
writing
orthography
Rights
License
Copyright (c) 2024 Inmaculada Guisado Sánchez, Sergio Suárez Ramírez
id UAntonioN2_f29d1b383a5f2f252409e1be76e09e76
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11069
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2024-09-162024-10-10T02:37:41Z2024-10-10T02:37:41Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/189210.54104/papeles.v16n32.1892https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11069The digitally enveloping society in which we find ourselves bases its actions on communication, especially synchronous, and on the development of new technological devices. The main objective of this study is focused on knowing the digital writing of future teachers, through an orthographic analysis, as well as investigating and assessing behaviors when using instant messaging applications and social communication networks. As future teachers, it is essential and decisive in their profession to display impeccable spelling. Methodology: A quantitative investigation has been carried out, through an analysis based on frequency percentages of writing uses and customs, through the development and application of a questionnaire, to a total of 116 students belonging to the first year of the degree in Early Childhood Education and Primary Education from the Faculty of Education of the University of Extremadura. Results and conclusions: The results show that what they use the least are punctuation marks; however, they no longer substitute letters and correctly use writing in homophonous words.Introducción: la sociedad digitalmente envolvente en la que nos encontramos basa su actuación en torno a la comunicación, sobre todo, sincrónica, y en el desarrollo de nuevos dispositivos tecnológicos. El objetivo principal de este estudio se centra en conocer la escritura digital de los futuros docentes mediante un análisis ortográfico, así como indagar y tantear conductas ante el uso de aplicaciones de mensajería instantánea y redes sociales de comunicación. Como futuros profesores, es esencial y determinante en su profesión hacer gala de una impecable ortografía. Metodología: se ha llevado a cabo una investigación cuantitativa mediante un análisis basado en porcentajes de frecuencia de los usos y costumbres escritoras, a través de la elaboración y aplicación de un cuestionario a un total de 116 alumnos pertenecientes al primer curso del Grado en Educación Infantil y el Grado en Educación Primaria de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. Resultados y conclusiones: como resultados se obtienen que lo que menos emplean son los signos de puntuación, en cambio, ya no sustituyen ni se omiten letras o palabras y utilizan correctamente la escritura en palabras homófonas.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1892/1510Copyright (c) 2024 Inmaculada Guisado Sánchez, Sergio Suárez Ramírezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 16 No. 32 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue. 32 (July-December, 2024)Papeles; Vol. 16 Núm. 32 (2024): Papeles, Vol. 16 Núm. 32 (Julio-Diciembre, 2024)Papeles; v. 16 n. 32 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue. 32 (July-December, 2024)2346-09110123-067010.54104/papeles.v16n32comunicación móvilestudiante universitarioescrituraortografíamedios socialesCommunication mobileuniversity studentwritingorthographyThe university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritorasEl alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras: The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequencesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Guisado Sánchez, InmaculadaSuárez Ramírez, Sergio123456789/11069oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110692024-10-14 03:45:54.537metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
dc.title.es-ES.fl_str_mv El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras: The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences
title The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
spellingShingle The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
comunicación móvil
estudiante universitario
escritura
ortografía
medios sociales
Communication mobile
university student
writing
orthography
title_short The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
title_full The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
title_fullStr The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
title_full_unstemmed The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
title_sort The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras
dc.subject.es-ES.fl_str_mv comunicación móvil
estudiante universitario
escritura
ortografía
topic comunicación móvil
estudiante universitario
escritura
ortografía
medios sociales
Communication mobile
university student
writing
orthography
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv medios sociales
dc.subject.en-US.fl_str_mv Communication mobile
university student
writing
orthography
description The digitally enveloping society in which we find ourselves bases its actions on communication, especially synchronous, and on the development of new technological devices. The main objective of this study is focused on knowing the digital writing of future teachers, through an orthographic analysis, as well as investigating and assessing behaviors when using instant messaging applications and social communication networks. As future teachers, it is essential and decisive in their profession to display impeccable spelling. Methodology: A quantitative investigation has been carried out, through an analysis based on frequency percentages of writing uses and customs, through the development and application of a questionnaire, to a total of 116 students belonging to the first year of the degree in Early Childhood Education and Primary Education from the Faculty of Education of the University of Extremadura. Results and conclusions: The results show that what they use the least are punctuation marks; however, they no longer substitute letters and correctly use writing in homophonous words.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:41Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:41Z
dc.date.none.fl_str_mv 2024-09-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1892
10.54104/papeles.v16n32.1892
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11069
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1892
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11069
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v16n32.1892
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1892/1510
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Inmaculada Guisado Sánchez, Sergio Suárez Ramírez
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Inmaculada Guisado Sánchez, Sergio Suárez Ramírez
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 16 No. 32 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue. 32 (July-December, 2024)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 16 Núm. 32 (2024): Papeles, Vol. 16 Núm. 32 (Julio-Diciembre, 2024)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 16 n. 32 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue. 32 (July-December, 2024)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v16n32
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300351477579776