La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase
Currently, classrooms have had various advances in the way of teaching. However, assertive communication has been ignored to work on healthy and peaceful coexistence. Assertive communication has been included as one of the key social skills in the teaching, learning and prevention of psychosocial pr...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11507
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1752
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11507
- Palabra clave:
- convivencia escolar
comunicación
asertiva
habilidades
experiencias
School coexistence
communication
assertive
skills
experiences
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_f2927f803efdab3fa983ba0c3894a649 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11507 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-232024-10-10T12:32:09Z2024-10-10T12:32:09Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1752https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11507Currently, classrooms have had various advances in the way of teaching. However, assertive communication has been ignored to work on healthy and peaceful coexistence. Assertive communication has been included as one of the key social skills in the teaching, learning and prevention of psychosocial problems. This article aims to analyze the incidence of assertive communication in the construction of peace class- rooms, with an investigation using documentary review methods, analysis and synthesis of information, delimiting the population among the last school grades obtaining as a result the need to use assertive two-way communication in a daily practice under the use of constructivist models, promoting the development of critical, creative, reflective and investigative skills, allowing students to promote activities that promote critical thinking using their capacities in the processes of peace building.En la actualidad, las aulas de clase han tenido diversos avances en la manera de dar clase. Sin embargo, se ha ignorado la comunicación asertiva para trabajar la convivencia sana y pacífica. La comunicación asertiva ha sido incluida como una de las habilidades sociales claves en los procesos de enseñanza, aprendizaje y la prevención de problemas psicosociales. Este articulo tiene como objetivo analizar la incidencia de la comunicación asertiva en la construcción de aulas de paz, con una investigación empleando métodos de revisión bibliográfica, análisis y síntesis de información, delimitando la población entre los últimos gradosescolares obteniendo como resultado la necesidad del empleo de la comunicación asertiva bidireccional en una práctica cotidiana bajo el uso de los modelos constructivistas impulsando al desarrollo de habilidades críticas, creativas, reflexivas e investigativas permitiendo que los alumnos promuevan actividades que fomenten un pensamiento crítico utilizando sus capacidades en los procesos de construcción de paz.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1752/1334https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xconvivencia escolarcomunicaciónasertivahabilidadesexperienciasSchool coexistencecommunicationassertiveskillsexperiencesLa comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de claseinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Barreto Fúquene, Milton EstebanSuarez Osorio, Jose Andres123456789/11507oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115072024-10-14 03:50:31.296metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase |
title |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase |
spellingShingle |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase convivencia escolar comunicación asertiva habilidades experiencias School coexistence communication assertive skills experiences |
title_short |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase |
title_full |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase |
title_fullStr |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase |
title_full_unstemmed |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase |
title_sort |
La comunicación asertiva como herramienta de construcción de paz en las aulas de clase |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
convivencia escolar comunicación asertiva habilidades experiencias |
topic |
convivencia escolar comunicación asertiva habilidades experiencias School coexistence communication assertive skills experiences |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
School coexistence communication assertive skills experiences |
description |
Currently, classrooms have had various advances in the way of teaching. However, assertive communication has been ignored to work on healthy and peaceful coexistence. Assertive communication has been included as one of the key social skills in the teaching, learning and prevention of psychosocial problems. This article aims to analyze the incidence of assertive communication in the construction of peace class- rooms, with an investigation using documentary review methods, analysis and synthesis of information, delimiting the population among the last school grades obtaining as a result the need to use assertive two-way communication in a daily practice under the use of constructivist models, promoting the development of critical, creative, reflective and investigative skills, allowing students to promote activities that promote critical thinking using their capacities in the processes of peace building. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:32:09Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:32:09Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1752 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11507 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1752 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11507 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1752/1334 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300353397522432 |