La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz

This paper reports a theoretical review in which arts education is addressed as a device for strengthening knowledge, skills, competencies and basic skills in primary education so that students are formed in a comprehensive manner and with a thinking in which empathy and languages of peace are the p...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11448
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1658
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11448
Palabra clave:
innovación educativa
educación artística
educación básica
educación para la paz
Educational innovation
arts education
basic education
peace education
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_f1af05590b82a3e72fbab3479c2565ff
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11448
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-012024-10-10T12:31:09Z2024-10-10T12:31:09Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1658https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11448This paper reports a theoretical review in which arts education is addressed as a device for strengthening knowledge, skills, competencies and basic skills in primary education so that students are formed in a comprehensive manner and with a thinking in which empathy and languages of peace are the protagonists for the construction of a supportive, inclusive and assertive world in the peaceful resolution of conflicts. In this regard, the authors addressed place art education as a motivating axis for the consolidation of actions that allow educators to integrate the knowledge established in the curricula, with sensory awareness and the acquisition of life skills, and in turn, they highlight primary basic education as the ideal time to motivate and contribute to the strengthening of these skills from environments of harmony, empathy and individual and collective maturity with a view to the construction and experience of peace scenarios. Thus, the invitation is generated so that from the schools of basic education the diverse artistic possibilities are adopted for the growth of the human being in all its dimensions, recognizing art as a scenario for peace and positive social transformation.Este trabajo da cuenta de una revisión teórica en la que se aborda la educación artística como dispositivo para el fortalecimiento de conocimientos, habilidades, competencias y aptitudes básicas en la educación primaria para que los estudiantes se formen de manera integral y con un pensamiento en el que la empatía y los lenguajes de paz sean los protagonistas para la construcción de un mundo solidario, incluyente y asertivo en la resolución pacífica de sus conflictos. Al respecto, los autores abordados sitúan la educación artística como un eje motivador para la consolidación de acciones que permitan a los educadores integrar los conocimientos establecidos en los planes de estudios, con la conciencia sensorial y la adquisición de habilidades para la vida, y a su vez, destacan la educación primaria como el momento ideal para motivar y contribuir al fortalecimiento de esas habilidades desde ambientes de armonía, empatía y maduración individual y colectiva con miras a la construcción y vivencia de escenarios de paz. Así pues, se genera la invitación para que desde las escuelas de educación básica se adopten las diversas posibilidades artísticas para el crecimiento del ser humano en todas sus dimensiones, reconociendo el arte como escenario para la paz y transformación social positiva.  application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1658/1269https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativaeducación artísticaeducación básicaeducación para la pazEducational innovationarts educationbasic educationpeace educationLa educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de pazinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cantor Galindo, Olga EsperanzaVásquez Rodríguez, Karol Marcela123456789/11448oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114482024-10-14 03:50:17.313metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
title La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
spellingShingle La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
innovación educativa
educación artística
educación básica
educación para la paz
Educational innovation
arts education
basic education
peace education
title_short La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
title_full La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
title_fullStr La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
title_full_unstemmed La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
title_sort La educación artística en procesos de formación integral y construcción de escenarios de paz
dc.subject.es-ES.fl_str_mv innovación educativa
educación artística
educación básica
educación para la paz
topic innovación educativa
educación artística
educación básica
educación para la paz
Educational innovation
arts education
basic education
peace education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational innovation
arts education
basic education
peace education
description This paper reports a theoretical review in which arts education is addressed as a device for strengthening knowledge, skills, competencies and basic skills in primary education so that students are formed in a comprehensive manner and with a thinking in which empathy and languages of peace are the protagonists for the construction of a supportive, inclusive and assertive world in the peaceful resolution of conflicts. In this regard, the authors addressed place art education as a motivating axis for the consolidation of actions that allow educators to integrate the knowledge established in the curricula, with sensory awareness and the acquisition of life skills, and in turn, they highlight primary basic education as the ideal time to motivate and contribute to the strengthening of these skills from environments of harmony, empathy and individual and collective maturity with a view to the construction and experience of peace scenarios. Thus, the invitation is generated so that from the schools of basic education the diverse artistic possibilities are adopted for the growth of the human being in all its dimensions, recognizing art as a scenario for peace and positive social transformation.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:09Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1658
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11448
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1658
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11448
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1658/1269
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300325017812992