Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila

The Temporary Housing model for emergency care is a project that is proposed as a result of the identification of the problems that arise when an emergency occurs due to a disaster, where the housing infrastructure is affected, causing large habitability deficits. scales, this deficit not only compr...

Full description

Autores:
Ortiz Rivera, Cinthya Lorena
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11549
Acceso en línea:
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549
Palabra clave:
Desastres
Alojamiento
Temporalidad
Vivienda digna
Emergencia
Carta humanitaria
Disasters
Accommodation
Temporality
Decent housing
Emergency
Humanitarian letter
Rights
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia
id UAntonioN2_f15ddc84d24446b7aa0bb275fb3de016
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11549
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
title Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
spellingShingle Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
Desastres
Alojamiento
Temporalidad
Vivienda digna
Emergencia
Carta humanitaria
Disasters
Accommodation
Temporality
Decent housing
Emergency
Humanitarian letter
title_short Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
title_full Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
title_fullStr Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
title_full_unstemmed Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
title_sort Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
dc.creator.fl_str_mv Ortiz Rivera, Cinthya Lorena
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Rojas Díaz , Juan Pablo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ortiz Rivera, Cinthya Lorena
dc.subject.none.fl_str_mv Desastres
Alojamiento
Temporalidad
Vivienda digna
Emergencia
Carta humanitaria
topic Desastres
Alojamiento
Temporalidad
Vivienda digna
Emergencia
Carta humanitaria
Disasters
Accommodation
Temporality
Decent housing
Emergency
Humanitarian letter
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv Disasters
Accommodation
Temporality
Decent housing
Emergency
Humanitarian letter
description The Temporary Housing model for emergency care is a project that is proposed as a result of the identification of the problems that arise when an emergency occurs due to a disaster, where the housing infrastructure is affected, causing large habitability deficits. scales, this deficit not only compromises people's health and well-being, but also hinders their ability to recover and thrive. The lack of adequate and safe accommodation exposes people to unhealthy and dangerous living conditions, aggravating their vulnerability. The objective of the project is to develop a temporary accommodation model that meets international standards of habitability and decent housing, specifically those established in the Humanitarian Charter and Minimum Standards for Humanitarian Response. The model must meet the basic needs of affected communities, providing a safe, decent and adequate shelter to live in while working on permanent housing solutions. This is expected to provide a quick and effective solution to the housing deficit in emergency situations, as well as significantly improve the living conditions of the communities, as well as promote habitability standards that can be adapted at the national level. This project aims not only to offer a roof to people in need, but also to ensure that this roof meets the basic requirements of dignity and security. By adhering to the Humanitarian Charter, we seek to ensure that humanitarian responses are more effective and humane, promoting the recovery and resilience of affected communities.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T22:05:27Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T22:05:27Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2024-06-11
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2024-10-10
dc.type.none.fl_str_mv Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
dc.type.document.none.fl_str_mv Estudio explicativo
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.en.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia
dc.rights.uri.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.medium.none.fl_str_mv pdf.
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv Neiva,Huila( Colombia)
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.none.fl_str_mv Arquitectura
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Facultad de Artes
dc.publisher.partner.none.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv Neiva Buganviles
publisher.none.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
instname_str Universidad Antonio Nariño
institution Universidad Antonio Nariño
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs [OCHA]. (2018). Plan de respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/fil es/hrp_2019.pdf
Unidad Nacional para la Gestión del Riesgo de Desastres [UNGRD]. (2011). Guía para la gestión de albergues temporales. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/Temporary%20shelters%20guide%201106 .pdf
Proyecto Esfera (2011). Carta humanitaria y normas mínimas para la respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2011/8206.pdf?view=1
Noji, E. (2002). Impacto de los desastres en la salud pública. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001203cnt-2006_impactodesastres-ensalud-publica.pdf
Muñoz, L. (2015). Arquitectura de emergencia: prototipos contemporáneos efímeros. (Trabajo de grado, Universidad de Valladolid. Escuela Técnica Superior de Arquitectura). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14062/1/TFG-A-020.pdf
Federación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja [FICR]. (s.f.). Alojamientos de emergencia después de un desastre natural. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/1-2-skt_-que-es-shelter.pdf
Federación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja y de la Media Luna Roja. (2010). Shelter kit guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/IFRC%20shelter%20kit%20guidelines.pdf
Global Shelter Cluster. (2012). Transitional Shelter Guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/20120522_tsg_onlinedoc_0_0.pdf
Diario del Sur. (30 de julio de 2018). No sirven los siete albergues de zona de alto riesgo volcánica. Recuperado de https://diariodelsur.com.co/noticias/local/no-sirven-los-sietealberguesde-zona-alto-riesgo-volcanico-443562
Consejo Noruego para los Refugiados [CNR]. (2008). Kit para a gestión de campamentos. Recuperado de https://cccmcluster.org/sites/default/files/2018- 10/CMToolkit%20-%20Spanish.pdf
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/313b8185-d9b7-4182-a7d8-84136383637d/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5aa84515-19cb-4251-ac39-4098cc4aa300/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0c597d47-4124-4b01-877b-791f84ae4db8/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/da84bef8-ae0f-4930-8ada-aad13cd8a772/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b213c9e7-b94c-436b-8e8b-8c18e6062c7a/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bd253e87-020c-41ed-9906-ed0b6f82b111/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/10d435ab-3d42-4e28-a907-9ce124ad2a3e/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/543940c8-e11e-4478-b977-d6053f5bef5a/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d514ca0e-a5d7-4dbc-baba-c182e67e7ece/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e4954f5b-969a-4795-a376-2441ce0102f5/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06
d2d577600a1204d338eac7a7ee36954f
ad40e26162772dc95cd9b4b9b7713671
e81a48c3435bb3f104c9c9132a672321
c416b44d85df2125c345d6e4974e6b94
48bb9d925a2534e37ca688c07fc77fe2
6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3
8117d8b9a7822a822ee51e81b63089f2
3b3b9ed5070f441db4d7e76429c97d8d
cf22bd501c1a36bb15097153eb6d52a7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300428665356288
spelling Rojas Díaz , Juan PabloOrtiz Rivera, Cinthya LorenaNeiva,Huila( Colombia)2024-10-10T22:05:27Z2024-10-10T22:05:27Z2024-06-112024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549The Temporary Housing model for emergency care is a project that is proposed as a result of the identification of the problems that arise when an emergency occurs due to a disaster, where the housing infrastructure is affected, causing large habitability deficits. scales, this deficit not only compromises people's health and well-being, but also hinders their ability to recover and thrive. The lack of adequate and safe accommodation exposes people to unhealthy and dangerous living conditions, aggravating their vulnerability. The objective of the project is to develop a temporary accommodation model that meets international standards of habitability and decent housing, specifically those established in the Humanitarian Charter and Minimum Standards for Humanitarian Response. The model must meet the basic needs of affected communities, providing a safe, decent and adequate shelter to live in while working on permanent housing solutions. This is expected to provide a quick and effective solution to the housing deficit in emergency situations, as well as significantly improve the living conditions of the communities, as well as promote habitability standards that can be adapted at the national level. This project aims not only to offer a roof to people in need, but also to ensure that this roof meets the basic requirements of dignity and security. By adhering to the Humanitarian Charter, we seek to ensure that humanitarian responses are more effective and humane, promoting the recovery and resilience of affected communities.El modelo de Alojamiento temporal para la atención de emergencias es un proyecto que se propone como resultado de la identificación de los problemas que se presentan cuando ocurre una emergencia debido a un desastre, en donde la infraestructura habitacional resulta afectada, causando déficits de habitabilidad a grandes escalas, este déficit no solo compromete la salud y el bienestar de las personas, sino que también obstaculiza su capacidad para recuperarse y prosperar. La falta de alojamientos adecuados y seguros expone a las personas a condiciones de vida insalubres y peligrosas, agravando su situación de vulnerabilidad. El objetivo del proyecto es desarrollar un modelo de alojamiento temporal que cumpla con los estándares internacionales de habitabilidad y vivienda digna, específicamente aquellos establecido en la Carta Humanitaria y Normas Mínimas para la Respuesta Humanitaria. El modelo debe satisfacer las necesidades básicas de las comunidades afectadas, proporcionando un refugio seguro, digno y adecuado para vivir mientras se trabaja en soluciones de vivienda permanentes. Con esto se espera proporcionar una solución rápida y efectiva al déficit de vivienda en situaciones de emergencias, así como mejorar significativamente en las condiciones de vida de las comunidades, así como promocionar los estándares de habitabilidad que pueden ser adaptados a nivel nacional.FinalArquitecto(a)PregradoPresencialMonografíapdf.Universidad Antonio NariñoArquitecturaFacultad de ArtesUniversidad Antonio NariñoNeiva BuganvilesAttribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Acceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad Antonio NariñoUnited Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs [OCHA]. (2018). Plan de respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/fil es/hrp_2019.pdfUnidad Nacional para la Gestión del Riesgo de Desastres [UNGRD]. (2011). Guía para la gestión de albergues temporales. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/Temporary%20shelters%20guide%201106 .pdfProyecto Esfera (2011). Carta humanitaria y normas mínimas para la respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2011/8206.pdf?view=1Noji, E. (2002). Impacto de los desastres en la salud pública. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001203cnt-2006_impactodesastres-ensalud-publica.pdfMuñoz, L. (2015). Arquitectura de emergencia: prototipos contemporáneos efímeros. (Trabajo de grado, Universidad de Valladolid. Escuela Técnica Superior de Arquitectura). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14062/1/TFG-A-020.pdfFederación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja [FICR]. (s.f.). Alojamientos de emergencia después de un desastre natural. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/1-2-skt_-que-es-shelter.pdfFederación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja y de la Media Luna Roja. (2010). Shelter kit guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/IFRC%20shelter%20kit%20guidelines.pdfGlobal Shelter Cluster. (2012). Transitional Shelter Guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/20120522_tsg_onlinedoc_0_0.pdfDiario del Sur. (30 de julio de 2018). No sirven los siete albergues de zona de alto riesgo volcánica. Recuperado de https://diariodelsur.com.co/noticias/local/no-sirven-los-sietealberguesde-zona-alto-riesgo-volcanico-443562Consejo Noruego para los Refugiados [CNR]. (2008). Kit para a gestión de campamentos. Recuperado de https://cccmcluster.org/sites/default/files/2018- 10/CMToolkit%20-%20Spanish.pdfDesastresAlojamientoTemporalidadVivienda dignaEmergenciaCarta humanitariaDisastersAccommodationTemporalityDecent housingEmergencyHumanitarian letterModelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del HuilaTesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradoEstudio explicativoinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fEspecializadaspaCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/313b8185-d9b7-4182-a7d8-84136383637d/download217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06MD54ORIGINAL2024_Cinthya Ortiz2024_Cinthya Ortizapplication/pdf6409953https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5aa84515-19cb-4251-ac39-4098cc4aa300/downloadd2d577600a1204d338eac7a7ee36954fMD512024_CinthyaOrtiz_Acta2024_CinthyaOrtiz_Actaapplication/pdf405899https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0c597d47-4124-4b01-877b-791f84ae4db8/downloadad40e26162772dc95cd9b4b9b7713671MD522024_CinthyaOrtiz_Autorización2024_CinthyaOrtiz_Autorizaciónapplication/pdf942380https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/da84bef8-ae0f-4930-8ada-aad13cd8a772/downloade81a48c3435bb3f104c9c9132a672321MD53TEXT2024_Cinthya Ortiz.txt2024_Cinthya Ortiz.txtExtracted texttext/plain94135https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b213c9e7-b94c-436b-8e8b-8c18e6062c7a/downloadc416b44d85df2125c345d6e4974e6b94MD552024_CinthyaOrtiz_Acta.txt2024_CinthyaOrtiz_Acta.txtExtracted texttext/plain42https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bd253e87-020c-41ed-9906-ed0b6f82b111/download48bb9d925a2534e37ca688c07fc77fe2MD572024_CinthyaOrtiz_Autorización.txt2024_CinthyaOrtiz_Autorización.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/10d435ab-3d42-4e28-a907-9ce124ad2a3e/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD59THUMBNAIL2024_Cinthya Ortiz.jpg2024_Cinthya Ortiz.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5998https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/543940c8-e11e-4478-b977-d6053f5bef5a/download8117d8b9a7822a822ee51e81b63089f2MD562024_CinthyaOrtiz_Acta.jpg2024_CinthyaOrtiz_Acta.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg14232https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d514ca0e-a5d7-4dbc-baba-c182e67e7ece/download3b3b9ed5070f441db4d7e76429c97d8dMD582024_CinthyaOrtiz_Autorización.jpg2024_CinthyaOrtiz_Autorización.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg19802https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e4954f5b-969a-4795-a376-2441ce0102f5/downloadcf22bd501c1a36bb15097153eb6d52a7MD510123456789/11549oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115492024-10-21 14:33:42.609http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombiaopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co