Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila
The Temporary Housing model for emergency care is a project that is proposed as a result of the identification of the problems that arise when an emergency occurs due to a disaster, where the housing infrastructure is affected, causing large habitability deficits. scales, this deficit not only compr...
- Autores:
-
Ortiz Rivera, Cinthya Lorena
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2024
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11549
- Acceso en línea:
- https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549
- Palabra clave:
- Desastres
Alojamiento
Temporalidad
Vivienda digna
Emergencia
Carta humanitaria
Disasters
Accommodation
Temporality
Decent housing
Emergency
Humanitarian letter
- Rights
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia
id |
UAntonioN2_f15ddc84d24446b7aa0bb275fb3de016 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11549 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila |
title |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila |
spellingShingle |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila Desastres Alojamiento Temporalidad Vivienda digna Emergencia Carta humanitaria Disasters Accommodation Temporality Decent housing Emergency Humanitarian letter |
title_short |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila |
title_full |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila |
title_fullStr |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila |
title_full_unstemmed |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila |
title_sort |
Modelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del Huila |
dc.creator.fl_str_mv |
Ortiz Rivera, Cinthya Lorena |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Rojas Díaz , Juan Pablo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Ortiz Rivera, Cinthya Lorena |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Desastres Alojamiento Temporalidad Vivienda digna Emergencia Carta humanitaria |
topic |
Desastres Alojamiento Temporalidad Vivienda digna Emergencia Carta humanitaria Disasters Accommodation Temporality Decent housing Emergency Humanitarian letter |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
Disasters Accommodation Temporality Decent housing Emergency Humanitarian letter |
description |
The Temporary Housing model for emergency care is a project that is proposed as a result of the identification of the problems that arise when an emergency occurs due to a disaster, where the housing infrastructure is affected, causing large habitability deficits. scales, this deficit not only compromises people's health and well-being, but also hinders their ability to recover and thrive. The lack of adequate and safe accommodation exposes people to unhealthy and dangerous living conditions, aggravating their vulnerability. The objective of the project is to develop a temporary accommodation model that meets international standards of habitability and decent housing, specifically those established in the Humanitarian Charter and Minimum Standards for Humanitarian Response. The model must meet the basic needs of affected communities, providing a safe, decent and adequate shelter to live in while working on permanent housing solutions. This is expected to provide a quick and effective solution to the housing deficit in emergency situations, as well as significantly improve the living conditions of the communities, as well as promote habitability standards that can be adapted at the national level. This project aims not only to offer a roof to people in need, but also to ensure that this roof meets the basic requirements of dignity and security. By adhering to the Humanitarian Charter, we seek to ensure that humanitarian responses are more effective and humane, promoting the recovery and resilience of affected communities. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T22:05:27Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T22:05:27Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2024-06-11 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2024-10-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
dc.type.document.none.fl_str_mv |
Estudio explicativo |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549 |
url |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.en.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.medium.none.fl_str_mv |
pdf. |
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv |
Neiva,Huila( Colombia) |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Arquitectura |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Artes |
dc.publisher.partner.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv |
Neiva Buganviles |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
instname_str |
Universidad Antonio Nariño |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv |
United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs [OCHA]. (2018). Plan de respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/fil es/hrp_2019.pdf Unidad Nacional para la Gestión del Riesgo de Desastres [UNGRD]. (2011). Guía para la gestión de albergues temporales. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/Temporary%20shelters%20guide%201106 .pdf Proyecto Esfera (2011). Carta humanitaria y normas mínimas para la respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2011/8206.pdf?view=1 Noji, E. (2002). Impacto de los desastres en la salud pública. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001203cnt-2006_impactodesastres-ensalud-publica.pdf Muñoz, L. (2015). Arquitectura de emergencia: prototipos contemporáneos efímeros. (Trabajo de grado, Universidad de Valladolid. Escuela Técnica Superior de Arquitectura). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14062/1/TFG-A-020.pdf Federación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja [FICR]. (s.f.). Alojamientos de emergencia después de un desastre natural. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/1-2-skt_-que-es-shelter.pdf Federación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja y de la Media Luna Roja. (2010). Shelter kit guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/IFRC%20shelter%20kit%20guidelines.pdf Global Shelter Cluster. (2012). Transitional Shelter Guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/20120522_tsg_onlinedoc_0_0.pdf Diario del Sur. (30 de julio de 2018). No sirven los siete albergues de zona de alto riesgo volcánica. Recuperado de https://diariodelsur.com.co/noticias/local/no-sirven-los-sietealberguesde-zona-alto-riesgo-volcanico-443562 Consejo Noruego para los Refugiados [CNR]. (2008). Kit para a gestión de campamentos. Recuperado de https://cccmcluster.org/sites/default/files/2018- 10/CMToolkit%20-%20Spanish.pdf |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/313b8185-d9b7-4182-a7d8-84136383637d/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5aa84515-19cb-4251-ac39-4098cc4aa300/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0c597d47-4124-4b01-877b-791f84ae4db8/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/da84bef8-ae0f-4930-8ada-aad13cd8a772/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b213c9e7-b94c-436b-8e8b-8c18e6062c7a/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bd253e87-020c-41ed-9906-ed0b6f82b111/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/10d435ab-3d42-4e28-a907-9ce124ad2a3e/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/543940c8-e11e-4478-b977-d6053f5bef5a/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d514ca0e-a5d7-4dbc-baba-c182e67e7ece/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e4954f5b-969a-4795-a376-2441ce0102f5/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06 d2d577600a1204d338eac7a7ee36954f ad40e26162772dc95cd9b4b9b7713671 e81a48c3435bb3f104c9c9132a672321 c416b44d85df2125c345d6e4974e6b94 48bb9d925a2534e37ca688c07fc77fe2 6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3 8117d8b9a7822a822ee51e81b63089f2 3b3b9ed5070f441db4d7e76429c97d8d cf22bd501c1a36bb15097153eb6d52a7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300428665356288 |
spelling |
Rojas Díaz , Juan PabloOrtiz Rivera, Cinthya LorenaNeiva,Huila( Colombia)2024-10-10T22:05:27Z2024-10-10T22:05:27Z2024-06-112024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11549The Temporary Housing model for emergency care is a project that is proposed as a result of the identification of the problems that arise when an emergency occurs due to a disaster, where the housing infrastructure is affected, causing large habitability deficits. scales, this deficit not only compromises people's health and well-being, but also hinders their ability to recover and thrive. The lack of adequate and safe accommodation exposes people to unhealthy and dangerous living conditions, aggravating their vulnerability. The objective of the project is to develop a temporary accommodation model that meets international standards of habitability and decent housing, specifically those established in the Humanitarian Charter and Minimum Standards for Humanitarian Response. The model must meet the basic needs of affected communities, providing a safe, decent and adequate shelter to live in while working on permanent housing solutions. This is expected to provide a quick and effective solution to the housing deficit in emergency situations, as well as significantly improve the living conditions of the communities, as well as promote habitability standards that can be adapted at the national level. This project aims not only to offer a roof to people in need, but also to ensure that this roof meets the basic requirements of dignity and security. By adhering to the Humanitarian Charter, we seek to ensure that humanitarian responses are more effective and humane, promoting the recovery and resilience of affected communities.El modelo de Alojamiento temporal para la atención de emergencias es un proyecto que se propone como resultado de la identificación de los problemas que se presentan cuando ocurre una emergencia debido a un desastre, en donde la infraestructura habitacional resulta afectada, causando déficits de habitabilidad a grandes escalas, este déficit no solo compromete la salud y el bienestar de las personas, sino que también obstaculiza su capacidad para recuperarse y prosperar. La falta de alojamientos adecuados y seguros expone a las personas a condiciones de vida insalubres y peligrosas, agravando su situación de vulnerabilidad. El objetivo del proyecto es desarrollar un modelo de alojamiento temporal que cumpla con los estándares internacionales de habitabilidad y vivienda digna, específicamente aquellos establecido en la Carta Humanitaria y Normas Mínimas para la Respuesta Humanitaria. El modelo debe satisfacer las necesidades básicas de las comunidades afectadas, proporcionando un refugio seguro, digno y adecuado para vivir mientras se trabaja en soluciones de vivienda permanentes. Con esto se espera proporcionar una solución rápida y efectiva al déficit de vivienda en situaciones de emergencias, así como mejorar significativamente en las condiciones de vida de las comunidades, así como promocionar los estándares de habitabilidad que pueden ser adaptados a nivel nacional.FinalArquitecto(a)PregradoPresencialMonografíapdf.Universidad Antonio NariñoArquitecturaFacultad de ArtesUniversidad Antonio NariñoNeiva BuganvilesAttribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Acceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad Antonio NariñoUnited Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs [OCHA]. (2018). Plan de respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/fil es/hrp_2019.pdfUnidad Nacional para la Gestión del Riesgo de Desastres [UNGRD]. (2011). Guía para la gestión de albergues temporales. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/Temporary%20shelters%20guide%201106 .pdfProyecto Esfera (2011). Carta humanitaria y normas mínimas para la respuesta humanitaria. Recuperado de https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2011/8206.pdf?view=1Noji, E. (2002). Impacto de los desastres en la salud pública. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001203cnt-2006_impactodesastres-ensalud-publica.pdfMuñoz, L. (2015). Arquitectura de emergencia: prototipos contemporáneos efímeros. (Trabajo de grado, Universidad de Valladolid. Escuela Técnica Superior de Arquitectura). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14062/1/TFG-A-020.pdfFederación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja [FICR]. (s.f.). Alojamientos de emergencia después de un desastre natural. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/1-2-skt_-que-es-shelter.pdfFederación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja y de la Media Luna Roja. (2010). Shelter kit guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/IFRC%20shelter%20kit%20guidelines.pdfGlobal Shelter Cluster. (2012). Transitional Shelter Guidelines. Recuperado de https://www.sheltercluster.org/sites/default/files/docs/20120522_tsg_onlinedoc_0_0.pdfDiario del Sur. (30 de julio de 2018). No sirven los siete albergues de zona de alto riesgo volcánica. Recuperado de https://diariodelsur.com.co/noticias/local/no-sirven-los-sietealberguesde-zona-alto-riesgo-volcanico-443562Consejo Noruego para los Refugiados [CNR]. (2008). Kit para a gestión de campamentos. Recuperado de https://cccmcluster.org/sites/default/files/2018- 10/CMToolkit%20-%20Spanish.pdfDesastresAlojamientoTemporalidadVivienda dignaEmergenciaCarta humanitariaDisastersAccommodationTemporalityDecent housingEmergencyHumanitarian letterModelo de Alojamiento Temporal Para La Atención de Damnificados de Desastres En El Departamento Del HuilaTesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradoEstudio explicativoinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fEspecializadaspaCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/313b8185-d9b7-4182-a7d8-84136383637d/download217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06MD54ORIGINAL2024_Cinthya Ortiz2024_Cinthya Ortizapplication/pdf6409953https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5aa84515-19cb-4251-ac39-4098cc4aa300/downloadd2d577600a1204d338eac7a7ee36954fMD512024_CinthyaOrtiz_Acta2024_CinthyaOrtiz_Actaapplication/pdf405899https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0c597d47-4124-4b01-877b-791f84ae4db8/downloadad40e26162772dc95cd9b4b9b7713671MD522024_CinthyaOrtiz_Autorización2024_CinthyaOrtiz_Autorizaciónapplication/pdf942380https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/da84bef8-ae0f-4930-8ada-aad13cd8a772/downloade81a48c3435bb3f104c9c9132a672321MD53TEXT2024_Cinthya Ortiz.txt2024_Cinthya Ortiz.txtExtracted texttext/plain94135https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b213c9e7-b94c-436b-8e8b-8c18e6062c7a/downloadc416b44d85df2125c345d6e4974e6b94MD552024_CinthyaOrtiz_Acta.txt2024_CinthyaOrtiz_Acta.txtExtracted texttext/plain42https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bd253e87-020c-41ed-9906-ed0b6f82b111/download48bb9d925a2534e37ca688c07fc77fe2MD572024_CinthyaOrtiz_Autorización.txt2024_CinthyaOrtiz_Autorización.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/10d435ab-3d42-4e28-a907-9ce124ad2a3e/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD59THUMBNAIL2024_Cinthya Ortiz.jpg2024_Cinthya Ortiz.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5998https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/543940c8-e11e-4478-b977-d6053f5bef5a/download8117d8b9a7822a822ee51e81b63089f2MD562024_CinthyaOrtiz_Acta.jpg2024_CinthyaOrtiz_Acta.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg14232https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d514ca0e-a5d7-4dbc-baba-c182e67e7ece/download3b3b9ed5070f441db4d7e76429c97d8dMD582024_CinthyaOrtiz_Autorización.jpg2024_CinthyaOrtiz_Autorización.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg19802https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e4954f5b-969a-4795-a376-2441ce0102f5/downloadcf22bd501c1a36bb15097153eb6d52a7MD510123456789/11549oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115492024-10-21 14:33:42.609http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombiaopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |