Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina

Introduction: Studies involving the prescription of educational assessment in Latin American teacher training courses have been a recent practice among researchers. However, there is little research dedicated to the analysis of the theoretical discussions that are prescribed in these courses. The ob...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11023
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1152
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11023
Palabra clave:
prescripción de bibliografía
educación física
evaluación edicativa
formación del profesorado
América Latina
Educational assessment
teacher training
Latin America
Bibliography prescription
Rights
License
Copyright (c) 2022 Ronildo Stieg, Wagner dos Santos, Víctor Manuel López Pastor
id UAntonioN2_ef916312301dd749032bf2b8f8bd5b39
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11023
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
dc.title.es-ES.fl_str_mv Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina: Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America
title Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
spellingShingle Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
prescripción de bibliografía
educación física
evaluación edicativa
formación del profesorado
América Latina
Educational assessment
teacher training
Latin America
Bibliography prescription
title_short Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
title_full Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
title_fullStr Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
title_full_unstemmed Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
title_sort Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina
dc.subject.es-ES.fl_str_mv prescripción de bibliografía
educación física
evaluación edicativa
formación del profesorado
América Latina
topic prescripción de bibliografía
educación física
evaluación edicativa
formación del profesorado
América Latina
Educational assessment
teacher training
Latin America
Bibliography prescription
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational assessment
teacher training
Latin America
Bibliography prescription
description Introduction: Studies involving the prescription of educational assessment in Latin American teacher training courses have been a recent practice among researchers. However, there is little research dedicated to the analysis of the theoretical discussions that are prescribed in these courses. The objective of this article was to analyze the bibliographies prescribed to teach educators best assessment practices in specific course curriculum related to this area in Latin American training courses for Physical Education teachers, identifying the authors, their nationalities, countries in which the authors are prescribed, and their academic production background about assessment practices. Methodology: This project is a qualitative and exploratory investigation, based on documentary analysis of the type of the type of author’ networks that use Gephy software as a support tool. The studied sources were 83 references prescribed in 14 discipline plans of 13 Latin American institutions. Results and discussion: The results show a predominance of Spanish authors, the presence of authors from the same country of origin of the institution where the discipline is taught, the circularity of Latin American authors outside the country of origin, and authors who have generated a background for the study of assessment practices. Conclusions: In each context, the courses prescribe bibliographies/authors that allow students in the process of teacher training to bring the study of evaluation closer to the context of future professional performance.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:19Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:19Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1152
10.54104/papeles.v14n27.1152
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11023
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1152
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11023
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n27.1152
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1152/1006
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ronildo Stieg, Wagner dos Santos, Víctor Manuel López Pastor
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ronildo Stieg, Wagner dos Santos, Víctor Manuel López Pastor
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 27 (Enero-Junio, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n27
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300364940247040
spelling 2022-04-072024-10-10T02:37:19Z2024-10-10T02:37:19Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/115210.54104/papeles.v14n27.1152https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11023Introduction: Studies involving the prescription of educational assessment in Latin American teacher training courses have been a recent practice among researchers. However, there is little research dedicated to the analysis of the theoretical discussions that are prescribed in these courses. The objective of this article was to analyze the bibliographies prescribed to teach educators best assessment practices in specific course curriculum related to this area in Latin American training courses for Physical Education teachers, identifying the authors, their nationalities, countries in which the authors are prescribed, and their academic production background about assessment practices. Methodology: This project is a qualitative and exploratory investigation, based on documentary analysis of the type of the type of author’ networks that use Gephy software as a support tool. The studied sources were 83 references prescribed in 14 discipline plans of 13 Latin American institutions. Results and discussion: The results show a predominance of Spanish authors, the presence of authors from the same country of origin of the institution where the discipline is taught, the circularity of Latin American authors outside the country of origin, and authors who have generated a background for the study of assessment practices. Conclusions: In each context, the courses prescribe bibliographies/authors that allow students in the process of teacher training to bring the study of evaluation closer to the context of future professional performance.Introducción: Los estudios que analizan la prescripción de la evaluación educativa en los cursos de formación docente en los países de América Latina han sido una práctica reciente entre los investigadores; sin embargo, existen pocas investigaciones que se dedican al análisis de las discusiones teóricas que se prescriben en estos contextos. El objetivo de este artículo fue analizar las bibliografías prescritas para la enseñanza de la evaluación en los planes de las asignaturas específicas sobre este tema, ofrecidas en los cursos de formación docente en educación física en países de América Latina, e identificar a los autores, sus nacionalidades, países donde se prescribieron y sus trayectorias de producción académica sobre la evaluación. Metodología: Se caracteriza por ser una investigación cualitativa y exploratoria, basada en el análisis documental del tipo redes de autores que usa como herramienta de apoyo el software Gephi. Se tomaron como fuentes 83 bibliografías prescritas en 14 planes de asignaturas de 13 instituciones latinoamericanas. Resultados y discusión: Los resultados muestran predominio de autores españoles, presencia de autores del mismo país de origen de la institución donde se imparte la asignatura, circularidad de autores latinoamericanos fuera del país de origen y autores que han constituido una trayectoria de estudio de la evaluación. Conclusiones: Se concluye que en cada contexto/curso las asignaturas prescriben bibliografías/autores que permiten a los estudiantes en proceso de formación docente acercar el estudio de la evaluación al contexto del desempeño profesional futuro.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1152/1006Copyright (c) 2022 Ronildo Stieg, Wagner dos Santos, Víctor Manuel López Pastorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 27 (Enero-Junio, 2022)Papeles; v. 14 n. 27 (2022): Papeles, Vol. 14 Issue. 27 (January- June, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n27prescripción de bibliografíaeducación físicaevaluación edicativaformación del profesoradoAmérica LatinaEducational assessmentteacher trainingLatin AmericaBibliography prescriptionPrescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin America: Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América LatinaAutores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina: Prescribed Authors for Educational Assessment in the Teacher Training Curriculum for Physical Education Courses in Latin Americainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Stieg, Ronildodos Santos, WagnerLópez Pastor, Víctor Manuel123456789/11023oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110232024-10-14 03:46:52.601metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co