Prueba piloto en la eficacia de la técnica de distracción contingente con material audiovisual en pacientes de 4 a 6 años durante la atención odontológica en la universidad Antonio Nariño

The present study was aimed at determining the efficacy of the use of contingent distraction in the care of children with difficult management at the time of consultation at ages between four and six years attending the dental clinic of the Universidad Antonio Nariño. For this, a research with a qua...

Full description

Autores:
Serna Osorio, Sheilan Silvana
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/2790
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2790
Palabra clave:
Prueba piloto, eficacia, técnica de distracción contingente, material audiovisual, niños, atención odontológica.
Pilot test, efficacy, contingent distraction technique, audiovisual material, children, dental care.
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
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Riveros García, Raul Eduardo
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description The present study was aimed at determining the efficacy of the use of contingent distraction in the care of children with difficult management at the time of consultation at ages between four and six years attending the dental clinic of the Universidad Antonio Nariño. For this, a research with a quantitative and quasi-experimental approach was carried out, taking as a sample 20 patients, between 4 and 6 years of age, from the dental clinic of the Universidad Antonio Nariño, based in Villavicencio, although to answer the two surveys, we counted with the collaboration of the parents or companions of the study population. The study began with establishing the Frankl scale in which patients from 4 to 6 years of age are at the beginning of the study, for which the initial survey was consulted, whose data also served to characterize the population subject of study. Subsequently, the application of the contingent distraction management technique was continued with audiovisual material before, during and after dental care. In the end, the efficacy of the applied contingent audiovisual technique was evaluated, with the Frankl scale, showing the benefits of this, being a good option for pediatric dentistry care.
publishDate 2020
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Barreiros, D., Oliveira, S.B. de, Queiroz, A.M. de, Silva, A.B. da, Paula Silva, W.G. de & Küchler E.C. (2018). Audiovisual distraction methods for anxie¬ty in children during dental treatment: A syste¬matic review and meta-analysis. J Indian Soc Pedod Prev Dent., 36(1):2. Brignardello Petersen, R. (2017). Audiovisual distrac¬tion resulted in less operator stress than beha¬vior management techniques in cooperative children with special health care needs at the dental office, but there was no improvement in behavior, pain, or appointment time. J Am Dent Assoc., 148(10); e138. Carla, A., Pillado, M., Tabuyo, M. G., Ortiz, C. Á., Sanz, M. G., Cebrián, R. P., … Cognitivo-conductual, L. A. P. (2015). La intervención psicológica infantil desde la perspectiva cognitivo-conductual. Clave, P. (2013). Revista de Actualización Clínica ANSIEDAD, 1788–1792. Clinical Affairs Committee-Behavior Mana¬gement Subcommittee, American Academy of Pediatric Dentistry (2015). 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Eficacia de dos técnicas de acondicionamiento para la atención odontológica de niños de 6 a 10 años de edad de una escuela pública de Quito-Ecuador . Eficácia de duas técnicas de condicionamento para atendimento odontológico para crianças dos 6 aos 10 ano. Revista de Odontopediatría Latinoamericana, 7(2), 106–115. Medina, S. P. (2015). Efecto de la distracción audiovisual como método para disminuir la ansiedad en niños de 5 a 6 años durante el tratamiento odontológico en la clínica de la Universidad de las Américas, 64. Retrieved from http://dspace.udla.edu.ec/bitstream/33000/3957/1/UDLA-EC-TOD-2015-25(S).pdf Miranda, A. M. y Granizo, M. D. (2010). Estrategias de atención odontológica y su influencia en el comportamiento de los niños atendidos en el programa de salud bucal escolar en las unidades operativas urbanas del área de salud #1, periodo: octubre 2009-febrero 2010, Tesis de pregrado. Portoviejo: Universidad San Gregorio de Portoviejo. Nava Aguado, V., & Fragoso Ríos, R. (2012). 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Riba, H., Al-Zahrani, S., Al-Buqmi, N. & Al-Jundi, A. (2017). A Review of Behavior Evaluation Scales in Pediatric Dentistry and Suggested Modification to the Frankl Scale. EC Dental Science, 16(6); p. 269-275. Sharma, A. & Tyagi, R. (2011). Behavioural assessment of children in dental settings: A retrospective study. Int J Clin Pediatr Dent, 4; pp. 35-39. Shah, H. A., Swamy, N., Kulkarni, S. & Choubey, S. (2017). Evaluation of dental anxiety and hemodynamic changes (Sympatho-Adrenal Response) during various dental procedures using smartphone applications v/s traditional behaviour management techniques in pediatric patients. International Journal of Applied Research, 3(5); pp. 429-433. Sullivan, C., Schneider, P., Muselman, R., Dummett, C., & Gardiner, D. (2000). The effect of virtual reality during dental treatment on child anxiety and behavior. J Dent Child, 67(3); pp. 196-3. Teixeira Antunes, V., Bellet Dalmau, L., & Guinot Jimeno, F. (2008). 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Philadelphia: Elsevier Saunders. p. 94.  The present study was aimed at determining the efficacy of the use of contingent distraction in the care of children with difficult management at the time of consultation at ages between four and six years attending the dental clinic of the Universidad Antonio Nariño. For this, a research with a quantitative and quasi-experimental approach was carried out, taking as a sample 20 patients, between 4 and 6 years of age, from the dental clinic of the Universidad Antonio Nariño, based in Villavicencio, although to answer the two surveys, we counted with the collaboration of the parents or companions of the study population. The study began with establishing the Frankl scale in which patients from 4 to 6 years of age are at the beginning of the study, for which the initial survey was consulted, whose data also served to characterize the population subject of study. Subsequently, the application of the contingent distraction management technique was continued with audiovisual material before, during and after dental care. In the end, the efficacy of the applied contingent audiovisual technique was evaluated, with the Frankl scale, showing the benefits of this, being a good option for pediatric dentistry care.El presente estudio se orientó a determinar la eficacia del uso de la distracción contingente en la atención de niños con difícil manejo a la hora de la consulta en edades entre cuatro y seis años que asisten a la clínica odontológica de la Universidad Antonio Nariño. Para lo cual se adelantó una investigación de enfoque cuantitativo y de tipo cuasiexperimental, tomado como muestra a 20 pacientes, entre 4 a 6 años, de la clínica odontológica de la Universidad Antonio Nariño sede Villavicencio, aunque para responder las dos encuestas se contó con la colaboración de los padres de familia o acompañantes de la población en estudio. El estudio inició con establecer la escala de Frankl en que se encuentran al inicio del estudio los pacientes de 4 a 6 años, para ello se consultó la encuesta inicial, cuyos datos también sirvieron para caracterizar la población sujeto de estudio. Posteriormente se continuó con la aplicación de la técnica de manejo de distracción contingente con material audiovisual antes, durante y después de la atención odontológica. Al final se evaluó la eficacia de la técnica audiovisual contingente aplicada, con la escala de Frankl, evidenciando los beneficios de esta, siendo una buena opción para la atención en odontopediatría.Odontólogo(a)PregradoPresencialspaUniversidad Antonio NariñoOdontologíaFacultad de OdontologíaVillavicencioPrueba piloto, eficacia, técnica de distracción contingente, material audiovisual, niños, atención odontológica.Pilot test, efficacy, contingent distraction technique, audiovisual material, children, dental care.Prueba piloto en la eficacia de la técnica de distracción contingente con material audiovisual en pacientes de 4 a 6 años durante la atención odontológica en la universidad Antonio NariñoTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85ORIGINAL2020SheilanSilvanaSernaOsorio.pdf2020SheilanSilvanaSernaOsorio.pdftesis de gradoapplication/pdf1001389https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e3af881e-77b2-41a9-93bc-e78a2eb8f9f6/download6ed062cb6810dce26afb5e97075fa766MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; 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