Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño

This research was developed from the reflection of our what to do as teachers punctually in the Restrepo Millán district school located in the Rafael Uribe Uribe locality of the city of Bogotá, with the population of tenth grade students belonging to the deepening of Design. It has been shown that s...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11430
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1404
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11430
Palabra clave:
pensamiento geométrico espacial
estrategia didáctica
diseño básico
teselados
figuras geométricas planas básicas
Geometric spatial thinking
didactic strategy
basic design
tessellations
basic flat geometric figures
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_e478dee8fa74fe47d36c3366677426b3
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11430
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-08-192024-10-10T12:30:52Z2024-10-10T12:30:52Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1404https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11430This research was developed from the reflection of our what to do as teachers punctually in the Restrepo Millán district school located in the Rafael Uribe Uribe locality of the city of Bogotá, with the population of tenth grade students belonging to the deepening of Design. It has been shown that students present various difficulties with the spatial geometric thinking competence, which focuses on the appropriation of concepts and geometric figures applied to the creation of compound designs.In inquiring about this type of thinking, Hoffer and Van Hiele have developed two theories that contribute to the understanding of geometry respectively. Hence, a diagnostic instrument was formulated that obeys the understanding skills of Hoffer's geometry and the teaching levels of van Hiele's geometry; in order to identify geometric concepts, geometric transformations and creation of flat compound designs, and thus determine the level of development of thought in the study population.Esta investigación se desarrolló a partir de la reflexión de nuestro que hacer como docentes puntualmente en el colegio distrital Restrepo Millán ubicado en la localidad Rafael Uribe Uribe de la ciudad de Bogotá, con la población de estudiantes de grado décimo pertenecientes a la profundización de Diseño. Se ha evidenciado que los estudiantes presentan varias dificultades con la competencia de pensamiento geométrico espacial, el cual se enfoca en la apropiación de conceptos y figuras geométricas aplicadas a la creación de diseños compuestos.Al indagar sobre este tipo de pensamiento, Hoffer y Van Hiele han desarrollado dos teorías que contribuyen a la comprensión de la geometría respectivamente. De ahí se formuló un instrumento diagnóstico que obedece a las habilidades de comprensión de la geometría de Hoffer y los niveles de enseñanza de la geometría de van Hiele; con el fin de identificar conceptos geométricos, transformaciones geométricas y creación de diseños compuestos planos, y así determinar el nivel de desarrollo del pensamiento en la población de estudio.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1404/1076https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 95-1022665-203Xpensamiento geométrico espacialestrategia didácticadiseño básicoteseladosfiguras geométricas planas básicasGeometric spatial thinkingdidactic strategybasic designtessellationsbasic flat geometric figuresPensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseñoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Rodríguez López, Ana MaríaEdurdo, AlbertMerchán Merchán, Martha Andrea123456789/11430oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114302024-10-14 03:50:17.205metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
title Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
spellingShingle Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
pensamiento geométrico espacial
estrategia didáctica
diseño básico
teselados
figuras geométricas planas básicas
Geometric spatial thinking
didactic strategy
basic design
tessellations
basic flat geometric figures
title_short Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
title_full Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
title_fullStr Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
title_full_unstemmed Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
title_sort Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño
dc.subject.es-ES.fl_str_mv pensamiento geométrico espacial
estrategia didáctica
diseño básico
teselados
figuras geométricas planas básicas
topic pensamiento geométrico espacial
estrategia didáctica
diseño básico
teselados
figuras geométricas planas básicas
Geometric spatial thinking
didactic strategy
basic design
tessellations
basic flat geometric figures
dc.subject.en-US.fl_str_mv Geometric spatial thinking
didactic strategy
basic design
tessellations
basic flat geometric figures
description This research was developed from the reflection of our what to do as teachers punctually in the Restrepo Millán district school located in the Rafael Uribe Uribe locality of the city of Bogotá, with the population of tenth grade students belonging to the deepening of Design. It has been shown that students present various difficulties with the spatial geometric thinking competence, which focuses on the appropriation of concepts and geometric figures applied to the creation of compound designs.In inquiring about this type of thinking, Hoffer and Van Hiele have developed two theories that contribute to the understanding of geometry respectively. Hence, a diagnostic instrument was formulated that obeys the understanding skills of Hoffer's geometry and the teaching levels of van Hiele's geometry; in order to identify geometric concepts, geometric transformations and creation of flat compound designs, and thus determine the level of development of thought in the study population.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:52Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1404
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11430
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1404
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11430
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1404/1076
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 95-102
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300382127456256