El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá

Within the framework of the response to the global contingency due to Covid -19, a comparative exercise is proposed based on the observation of two experiences in educational institutions in Bogotá about the way in which the educational act is developed, following three categories: use of ICTs, stud...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11413
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1190
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11413
Palabra clave:
uso de TICs
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_dfee4a47b0d402f3de416f51afaf1619
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11413
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2021-12-022024-10-10T12:30:38Z2024-10-10T12:30:38Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1190https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11413Within the framework of the response to the global contingency due to Covid -19, a comparative exercise is proposed based on the observation of two experiences in educational institutions in Bogotá about the way in which the educational act is developed, following three categories: use of ICTs, student participation and presentation of content in the digitally assisted classroom. Based on these, guiding questions were prepared for the collection process (observation of three videos from each institution), description and analysis of information. Among the main findings, the creativity and resourcefulness of teachers and students is highlighted to develop in the best way the classes assisted by technology, using basic tools for communication, interaction and action, in the midst of the scarce installed capacity. In this sense, the participation of students, which can be classified as active, could be enhanced through the use of free, restricted and institutional ICTs. In those that have to do with the presentation of content, the most relevant device is the voice (oral presentation of the teacher) sometimes supported by Microsoft Word and Slideshare presentations. In accordance with the foregoing, the commendable work and adaptability of teachers and the importance of qualification and installation of capacity at the institutional level are shared as conclusions to continue offering quality education.En el marco de la respuesta a la contingencia mundial por el Covid -19, se propone un ejercicio comparativo a partir de la observación de dos experiencias en instituciones educativas de Bogotá, acerca de la forma como se desarrolla el acto educativo, siguiendo tres categorías: uso te TICs, participación de estudiantes y presentación de contenidos en el aula asistida digitalmente. Con base en estas, se elaboraron preguntas orientadoras para el proceso de recolección (observación de tres videos de cada institución), descripción y análisis de información. Dentro de los principales hallazgos se destaca la creatividad y recursividad de los docentes y estudiantes para desarrollar de la mejor manera las clases asistidas por tecnología, usando herramientas básicas para la comunicación, interacción y acción, en medio de la escasa capacidad instalada. En este sentido la participación de los estudiantes que puede catalogarse como activa, podría potenciarse mediante el uso de TICs tanto de carácter libre, restringido como institucional. En lo que tiene que ver con la presentación de contenidos, el dispositivo que cobra mayor relevancia es la voz (presentación oral del docente) con apoyo en algunas ocasiones de Microsoft Word y presentaciones de Slideshare. De acuerdo con lo anterior, se comparte como conclusiones la loable labor y capacidad de adaptación de los docentes y la importancia-necesidad de la cualificación e instalación de capacidad a nivel institucional para continuar ofreciendo educación de calidad.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1190/963https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)2665-203Xuso de TICsEl acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotáinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cruz Daza, EdwinMaldonado Bastidas, NathaliaViuche Girón, Tatiana123456789/11413oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114132024-10-14 03:50:17.082metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
title El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
spellingShingle El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
uso de TICs
title_short El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
title_full El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
title_fullStr El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
title_full_unstemmed El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
title_sort El acto educativo en el marco de la pandemia, un ejercicio comparativo entre dos instituciones educativas de bogotá
dc.subject.es-ES.fl_str_mv uso de TICs
topic uso de TICs
description Within the framework of the response to the global contingency due to Covid -19, a comparative exercise is proposed based on the observation of two experiences in educational institutions in Bogotá about the way in which the educational act is developed, following three categories: use of ICTs, student participation and presentation of content in the digitally assisted classroom. Based on these, guiding questions were prepared for the collection process (observation of three videos from each institution), description and analysis of information. Among the main findings, the creativity and resourcefulness of teachers and students is highlighted to develop in the best way the classes assisted by technology, using basic tools for communication, interaction and action, in the midst of the scarce installed capacity. In this sense, the participation of students, which can be classified as active, could be enhanced through the use of free, restricted and institutional ICTs. In those that have to do with the presentation of content, the most relevant device is the voice (oral presentation of the teacher) sometimes supported by Microsoft Word and Slideshare presentations. In accordance with the foregoing, the commendable work and adaptability of teachers and the importance of qualification and installation of capacity at the institutional level are shared as conclusions to continue offering quality education.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:38Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:38Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1190
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11413
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1190
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11413
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1190/963
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300443747024896