Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
Virtual education has experienced global growth, but in rural communities in Colombia, limited internet ac- cess and lack of technological resources are significant challenges. This qualitative study explores these obstacles and their impact in depth. The methodology involves documentary analysis, r...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11496
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496
- Palabra clave:
- aprendizaje
TIC
brecha digital
zona rural
educación virtual
Learning
ICT
Digital divide
rural area
Virtual education
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_d76374571551d48e433943e31c9d2cfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11496 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-212024-10-10T12:31:54Z2024-10-10T12:31:54Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496Virtual education has experienced global growth, but in rural communities in Colombia, limited internet ac- cess and lack of technological resources are significant challenges. This qualitative study explores these obstacles and their impact in depth. The methodology involves documentary analysis, review of reliable sources and categorization of results. Preliminary findings highlight the lack of access to technological re- sources and connectivity as key barriers, along with the lack of training for teachers and students. This underscores the need to address the digital divide and provide adequate support in rural Colombian educa- tion. Preliminary findings highlight limited internet access, limited technological resources and lack of train- ing as key barriers. Overcoming these obstacles will not only promote equal educational opportunities in these areas, but will also contribute to the sustainable development of rural communities and strengthen the resilience of the education system in the face of crises such as the COVID-19 pandemic.La educación virtual ha experimentado un crecimiento global, pero en las comunidades rurales de Colombia, el acceso limitado a internet y la falta de recursos tecnológicos son desafíos significativos. Este estudio cualitativo explora en profundidad estos obstáculos y su impacto. La metodología implica el análisis docu- mental, la revisión de fuentes confiables y la categorización de resultados. Los hallazgos preliminares des tacan la falta de acceso a recursos tecnológicos y conectividad como barreras clave, junto con la carencia de capacitación para profesores y estudiantes. Esto subraya la necesidad de abordar la brecha digital y proporcionar apoyo adecuado en la educación rural colombiana. Los hallazgos preliminares subrayan la limitación en el acceso a internet, la escasez de recursos tecnológicos y la falta de capacitación como barreras clave. Superar estos obstáculos no solo promoverá la igualdad de oportunidades educativas en estas áreas, sino que también contribuirá al desarrollo sostenible de las comunidades rurales y fortalecerá la resiliencia del sistema educativo ante crisis como la pandemia de COVID-19.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740/1323https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203XaprendizajeTICbrecha digitalzona ruraleducación virtualLearningICTDigital dividerural areaVirtual educationEducación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cetina Nontoa, Sara YuraniLopez Mantuano, Andres David123456789/11496oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114962024-10-14 03:50:31.074metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. |
title |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. |
spellingShingle |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. aprendizaje TIC brecha digital zona rural educación virtual Learning ICT Digital divide rural area Virtual education |
title_short |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. |
title_full |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. |
title_fullStr |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. |
title_full_unstemmed |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. |
title_sort |
Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos. |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
aprendizaje TIC brecha digital zona rural educación virtual |
topic |
aprendizaje TIC brecha digital zona rural educación virtual Learning ICT Digital divide rural area Virtual education |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Learning ICT Digital divide rural area Virtual education |
description |
Virtual education has experienced global growth, but in rural communities in Colombia, limited internet ac- cess and lack of technological resources are significant challenges. This qualitative study explores these obstacles and their impact in depth. The methodology involves documentary analysis, review of reliable sources and categorization of results. Preliminary findings highlight the lack of access to technological re- sources and connectivity as key barriers, along with the lack of training for teachers and students. This underscores the need to address the digital divide and provide adequate support in rural Colombian educa- tion. Preliminary findings highlight limited internet access, limited technological resources and lack of train- ing as key barriers. Overcoming these obstacles will not only promote equal educational opportunities in these areas, but will also contribute to the sustainable development of rural communities and strengthen the resilience of the education system in the face of crises such as the COVID-19 pandemic. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:54Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:54Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740/1323 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300415414501376 |