Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.

Virtual education has experienced global growth, but in rural communities in Colombia, limited internet ac- cess and lack of technological resources are significant challenges. This qualitative study explores these obstacles and their impact in depth. The methodology involves documentary analysis, r...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11496
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496
Palabra clave:
aprendizaje
TIC
brecha digital
zona rural
educación virtual
Learning
ICT
Digital divide
rural area
Virtual education
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_d76374571551d48e433943e31c9d2cfe
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11496
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-212024-10-10T12:31:54Z2024-10-10T12:31:54Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496Virtual education has experienced global growth, but in rural communities in Colombia, limited internet ac- cess and lack of technological resources are significant challenges. This qualitative study explores these obstacles and their impact in depth. The methodology involves documentary analysis, review of reliable sources and categorization of results. Preliminary findings highlight the lack of access to technological re- sources and connectivity as key barriers, along with the lack of training for teachers and students. This underscores the need to address the digital divide and provide adequate support in rural Colombian educa- tion. Preliminary findings highlight limited internet access, limited technological resources and lack of train- ing as key barriers. Overcoming these obstacles will not only promote equal educational opportunities in these areas, but will also contribute to the sustainable development of rural communities and strengthen the resilience of the education system in the face of crises such as the COVID-19 pandemic.La educación virtual ha experimentado un crecimiento global, pero en las comunidades rurales de Colombia, el acceso limitado a internet y la falta de recursos tecnológicos son desafíos significativos. Este estudio cualitativo explora en profundidad estos obstáculos y su impacto. La metodología implica el análisis docu- mental, la revisión de fuentes confiables y la categorización de resultados. Los hallazgos preliminares des tacan la falta de acceso a recursos tecnológicos y conectividad como barreras clave, junto con la carencia de capacitación para profesores y estudiantes. Esto subraya la necesidad de abordar la brecha digital y proporcionar apoyo adecuado en la educación rural colombiana. Los hallazgos preliminares subrayan la limitación en el acceso a internet, la escasez de recursos tecnológicos y la falta de capacitación como barreras clave. Superar estos obstáculos no solo promoverá la igualdad de oportunidades educativas en estas áreas, sino que también contribuirá al desarrollo sostenible de las comunidades rurales y fortalecerá la resiliencia del sistema educativo ante crisis como la pandemia de COVID-19.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740/1323https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203XaprendizajeTICbrecha digitalzona ruraleducación virtualLearningICTDigital dividerural areaVirtual educationEducación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cetina Nontoa, Sara YuraniLopez Mantuano, Andres David123456789/11496oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114962024-10-14 03:50:31.074metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
title Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
spellingShingle Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
aprendizaje
TIC
brecha digital
zona rural
educación virtual
Learning
ICT
Digital divide
rural area
Virtual education
title_short Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
title_full Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
title_fullStr Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
title_full_unstemmed Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
title_sort Educación Virtual en Comunidades Rurales de Colombia: desafíos de acceso a internet y recursos tecnológicos.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv aprendizaje
TIC
brecha digital
zona rural
educación virtual
topic aprendizaje
TIC
brecha digital
zona rural
educación virtual
Learning
ICT
Digital divide
rural area
Virtual education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Learning
ICT
Digital divide
rural area
Virtual education
description Virtual education has experienced global growth, but in rural communities in Colombia, limited internet ac- cess and lack of technological resources are significant challenges. This qualitative study explores these obstacles and their impact in depth. The methodology involves documentary analysis, review of reliable sources and categorization of results. Preliminary findings highlight the lack of access to technological re- sources and connectivity as key barriers, along with the lack of training for teachers and students. This underscores the need to address the digital divide and provide adequate support in rural Colombian educa- tion. Preliminary findings highlight limited internet access, limited technological resources and lack of train- ing as key barriers. Overcoming these obstacles will not only promote equal educational opportunities in these areas, but will also contribute to the sustainable development of rural communities and strengthen the resilience of the education system in the face of crises such as the COVID-19 pandemic.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:54Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11496
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1740/1323
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300415414501376