Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19

This research refers to the process of self-regulation of learning in ninth semester students in Psychology at the Antonio Nariño University during a COVID19 pandemic. The objective was to describe the process of self-regulation of learning in remote education during the COVID 19 pandemic, in studen...

Full description

Autores:
Gómez Romano, Cristian Andrés
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/6183
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6183
Palabra clave:
autorregulación, fase de planificación, fase de ejecución, fase de auto reflexión, COVID 19, confinamiento, aislamiento, pandemia.
150
self-regulation, planning phase, execution phase, self-reflection phase, COVID 19, confinement, isolation, pandemic.
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id UAntonioN2_d66ff5867fd54e164ce3149914125294
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/6183
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.es_ES.fl_str_mv Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
title Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
spellingShingle Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
autorregulación, fase de planificación, fase de ejecución, fase de auto reflexión, COVID 19, confinamiento, aislamiento, pandemia.
150
self-regulation, planning phase, execution phase, self-reflection phase, COVID 19, confinement, isolation, pandemic.
title_short Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
title_full Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
title_fullStr Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
title_full_unstemmed Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
title_sort Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19
dc.creator.fl_str_mv Gómez Romano, Cristian Andrés
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Sierra, Gloria Liliana
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Gómez Romano, Cristian Andrés
dc.subject.es_ES.fl_str_mv autorregulación, fase de planificación, fase de ejecución, fase de auto reflexión, COVID 19, confinamiento, aislamiento, pandemia.
topic autorregulación, fase de planificación, fase de ejecución, fase de auto reflexión, COVID 19, confinamiento, aislamiento, pandemia.
150
self-regulation, planning phase, execution phase, self-reflection phase, COVID 19, confinement, isolation, pandemic.
dc.subject.ddc.es_ES.fl_str_mv 150
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv self-regulation, planning phase, execution phase, self-reflection phase, COVID 19, confinement, isolation, pandemic.
description This research refers to the process of self-regulation of learning in ninth semester students in Psychology at the Antonio Nariño University during a COVID19 pandemic. The objective was to describe the process of self-regulation of learning in remote education during the COVID 19 pandemic, in students of the ninth semester in Psychology at the Antonio Nariño University, where it was specified how the planning phase is in students to develop the different academic tasks , also describing the phase of execution of the tasks, partials and academic activities in university students in the process of carrying out tasks and identifying how the self-reflection phase is presented in the self-evaluation process, to know the motivations of the student, in front of the work your learning process. The research methodology was carried out from a qualitative approach, with a descriptive design, collecting information through an open response survey, where the following categories were handled: planning phase, execution phase and self-reflection phase, having Considering Zimmerman as a theoretical basis, therefore, the epistemological criterion that was taken in this work was the phenomenological one.
publishDate 2021
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2021-11-25
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-03-24T20:38:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-03-24T20:38:54Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6183
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv Bandura. A. (1971). Teoría de aprendizaje social. Prentice Hall
Bandura. A. (1995). Autoeficacia en sociedades cambiantes. Cambridge University Prees
Bargas, R., Char, J., Briceño, E y Ortega, J. (2011). Autorregulación en Estudiantes de Secundaria: Influencia de Sexo, Edad y Apoyo Familiar. Universidad Autónoma de Yucatán, México. (pp. 39-45). https://www.redalyc.org/pdf/1339/133921440005.pdf
Bautista, C. (2017). Proceso de la investigación cualitativa epistemología, metodología y aplicaciones. Moderno. (pp.195-201). http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/educacion/article/view/1083
Castro, J., Ramírez, L. (2020). Desarrollo de la autorregulación del aprendizaje en educación secundaria y media superior ante la contingencia de la COVID 19. Revista panamericana (pp. 199-148) https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/2122/1802
Código Deontológico y Bioético. (2006) Diario Oficial – Edición 46.383.(12 de marzo del 2021). Ley 1090 del 2006. https://sitio.acodesi.org/images/stories/legislacion/1090.pdf
Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Pontifica Universidad Javeriana. (pp 1-13) https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/229 0
Díaz, Alejandro., Pérez, M., Valenzuela, M y Muñoz, P. Proceso de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. International Journal of Developmental and Educational Psychology. (pp.789-800). https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327082.pdf
Donado, G., Ortiz, M., Campo, L. (2016). Autorregulación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista Educación y Humanismo, (31), (pp. 326-342) http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2366
Educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha. Vol. 28, Nº 1, Enero Marzo. (pp. 121-129). https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/2196
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional UAN
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6183
identifier_str_mv Bandura. A. (1971). Teoría de aprendizaje social. Prentice Hall
Bandura. A. (1995). Autoeficacia en sociedades cambiantes. Cambridge University Prees
Bargas, R., Char, J., Briceño, E y Ortega, J. (2011). Autorregulación en Estudiantes de Secundaria: Influencia de Sexo, Edad y Apoyo Familiar. Universidad Autónoma de Yucatán, México. (pp. 39-45). https://www.redalyc.org/pdf/1339/133921440005.pdf
Bautista, C. (2017). Proceso de la investigación cualitativa epistemología, metodología y aplicaciones. Moderno. (pp.195-201). http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/educacion/article/view/1083
Castro, J., Ramírez, L. (2020). Desarrollo de la autorregulación del aprendizaje en educación secundaria y media superior ante la contingencia de la COVID 19. Revista panamericana (pp. 199-148) https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/2122/1802
Código Deontológico y Bioético. (2006) Diario Oficial – Edición 46.383.(12 de marzo del 2021). Ley 1090 del 2006. https://sitio.acodesi.org/images/stories/legislacion/1090.pdf
Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Pontifica Universidad Javeriana. (pp 1-13) https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/229 0
Díaz, Alejandro., Pérez, M., Valenzuela, M y Muñoz, P. Proceso de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. International Journal of Developmental and Educational Psychology. (pp.789-800). https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327082.pdf
Donado, G., Ortiz, M., Campo, L. (2016). Autorregulación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista Educación y Humanismo, (31), (pp. 326-342) http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2366
Educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha. Vol. 28, Nº 1, Enero Marzo. (pp. 121-129). https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/2196
instname:Universidad Antonio Nariño
reponame:Repositorio Institucional UAN
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Psicología
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Psicología
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv Bogotá - Sur
institution Universidad Antonio Nariño
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d33c562-7225-4f28-a980-a73412e36c45/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e2d5191a-eff6-4d74-8940-615cdebb3f52/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/65abfc6b-9045-4f1a-be63-83977ba6657c/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/28a3a0f0-1c38-4a3c-9f76-58bb5abac962/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d631b10f-f630-4c71-8ff8-575c63aa2ba7/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d4a16846-c184-477f-bb57-68d7268d5b68/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/c4a7ac54-2060-4016-88d6-41325011ce32/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ce18eba4-b486-43a9-a08e-b465dab28b47/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b8e49363-8a98-4b8e-b84b-5e1a9517d8da/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 44e02db9398c8ce9205b396712e5f5ce
be09135bd3f7edca668f2fd6e00950f9
b6d7d1b148bf48a35d9dc6fa8767ddb6
6a0b78fa81561712f0de1cab6b13d926
6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3
d4a6caae63bac0e8c42b4a839c290304
2ec8aa476107394f9ca06f0b3ee96ed2
57fa7f28bc21f36e057e65c7813f301f
63bd3ccf0782cf46216eedf7e52c5362
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300393316810752
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sierra, Gloria LilianaGómez Romano, Cristian Andrés102417186332022-03-24T20:38:54Z2022-03-24T20:38:54Z2021-11-25http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6183Bandura. A. (1971). Teoría de aprendizaje social. Prentice HallBandura. A. (1995). Autoeficacia en sociedades cambiantes. Cambridge University PreesBargas, R., Char, J., Briceño, E y Ortega, J. (2011). Autorregulación en Estudiantes de Secundaria: Influencia de Sexo, Edad y Apoyo Familiar. Universidad Autónoma de Yucatán, México. (pp. 39-45). https://www.redalyc.org/pdf/1339/133921440005.pdfBautista, C. (2017). Proceso de la investigación cualitativa epistemología, metodología y aplicaciones. Moderno. (pp.195-201). http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/educacion/article/view/1083Castro, J., Ramírez, L. (2020). Desarrollo de la autorregulación del aprendizaje en educación secundaria y media superior ante la contingencia de la COVID 19. Revista panamericana (pp. 199-148) https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/2122/1802Código Deontológico y Bioético. (2006) Diario Oficial – Edición 46.383.(12 de marzo del 2021). Ley 1090 del 2006. https://sitio.acodesi.org/images/stories/legislacion/1090.pdfCorrea, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Pontifica Universidad Javeriana. (pp 1-13) https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/view/229 0Díaz, Alejandro., Pérez, M., Valenzuela, M y Muñoz, P. Proceso de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. International Journal of Developmental and Educational Psychology. (pp.789-800). https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327082.pdfDonado, G., Ortiz, M., Campo, L. (2016). Autorregulación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista Educación y Humanismo, (31), (pp. 326-342) http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2366Educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha. Vol. 28, Nº 1, Enero Marzo. (pp. 121-129). https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/2196instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/This research refers to the process of self-regulation of learning in ninth semester students in Psychology at the Antonio Nariño University during a COVID19 pandemic. The objective was to describe the process of self-regulation of learning in remote education during the COVID 19 pandemic, in students of the ninth semester in Psychology at the Antonio Nariño University, where it was specified how the planning phase is in students to develop the different academic tasks , also describing the phase of execution of the tasks, partials and academic activities in university students in the process of carrying out tasks and identifying how the self-reflection phase is presented in the self-evaluation process, to know the motivations of the student, in front of the work your learning process. The research methodology was carried out from a qualitative approach, with a descriptive design, collecting information through an open response survey, where the following categories were handled: planning phase, execution phase and self-reflection phase, having Considering Zimmerman as a theoretical basis, therefore, the epistemological criterion that was taken in this work was the phenomenological one.Esta investigación, hace referencia al proceso de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de noveno semestre en Psicología de la Universidad Antonio Nariño durante pandemia por COVID19. El objetivo fue describir el proceso de autorregulación del aprendizaje en educación remota durante la pandemia por COVID 19, en estudiantes de noveno semestre en Psicología de la Universidad Antonio Nariño, donde se especificó como es la fase de planificación en estudiantes para desarrollar las diferentes tareas académicas, también describiendo la fase de ejecución de las tareas, parciales y actividades académicas en estudiantes universitarios en el proceso de realización de tareas e identificando cómo se presenta la fase de auto reflexión en el proceso de autoevaluación, para conocer las motivaciones del estudiante, frente al trabajo de su proceso de aprendizaje.Psicólogo(a)PregradoPresencialInvestigaciónspaUniversidad Antonio NariñoPsicologíaFacultad de PsicologíaBogotá - Surautorregulación, fase de planificación, fase de ejecución, fase de auto reflexión, COVID 19, confinamiento, aislamiento, pandemia.150self-regulation, planning phase, execution phase, self-reflection phase, COVID 19, confinement, isolation, pandemic.Proceso de Autorregulación del Aprendizaje en Estudiantes de Psicología de la Universidad Antonio Nariño Durante Pandemia por COVID19Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Tesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradoEspecializadaORIGINAL2022_CristianAndrésGómezRomano.pdf2022_CristianAndrésGómezRomano.pdfTrabajo de gradoapplication/pdf1252108https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d33c562-7225-4f28-a980-a73412e36c45/download44e02db9398c8ce9205b396712e5f5ceMD512022_CristianAndrésGómezRomano_Autorización.pdf2022_CristianAndrésGómezRomano_Autorización.pdfDerechos de autorapplication/pdf893424https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e2d5191a-eff6-4d74-8940-615cdebb3f52/downloadbe09135bd3f7edca668f2fd6e00950f9MD522022_CristianAndrésGómezRomano_Acta.pdf2022_CristianAndrésGómezRomano_Acta.pdfActa de sustentaciónapplication/pdf685355https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/65abfc6b-9045-4f1a-be63-83977ba6657c/downloadb6d7d1b148bf48a35d9dc6fa8767ddb6MD53TEXT2022_CristianAndrésGómezRomano.pdf.txt2022_CristianAndrésGómezRomano.pdf.txtExtracted texttext/plain102198https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/28a3a0f0-1c38-4a3c-9f76-58bb5abac962/download6a0b78fa81561712f0de1cab6b13d926MD542022_CristianAndrésGómezRomano_Autorización.pdf.txt2022_CristianAndrésGómezRomano_Autorización.pdf.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d631b10f-f630-4c71-8ff8-575c63aa2ba7/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD562022_CristianAndrésGómezRomano_Acta.pdf.txt2022_CristianAndrésGómezRomano_Acta.pdf.txtExtracted texttext/plain5331https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d4a16846-c184-477f-bb57-68d7268d5b68/downloadd4a6caae63bac0e8c42b4a839c290304MD58THUMBNAIL2022_CristianAndrésGómezRomano.pdf.jpg2022_CristianAndrésGómezRomano.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7477https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/c4a7ac54-2060-4016-88d6-41325011ce32/download2ec8aa476107394f9ca06f0b3ee96ed2MD552022_CristianAndrésGómezRomano_Autorización.pdf.jpg2022_CristianAndrésGómezRomano_Autorización.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg17494https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ce18eba4-b486-43a9-a08e-b465dab28b47/download57fa7f28bc21f36e057e65c7813f301fMD572022_CristianAndrésGómezRomano_Acta.pdf.jpg2022_CristianAndrésGómezRomano_Acta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg13257https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b8e49363-8a98-4b8e-b84b-5e1a9517d8da/download63bd3ccf0782cf46216eedf7e52c5362MD59123456789/6183oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/61832024-10-09 23:07:15.236https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co