A Priori Knowledge and Teaching of Economics
This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim sti...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10996
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10996
- Palabra clave:
- conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_d3f255e4189892dc80bb179e1bc76c40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10996 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2021-05-092024-10-10T02:36:33Z2024-10-10T02:36:33Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/83210.54104/papeles.v12n24.832https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10996This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking.El artículo comienza con un texto de Keynes sobre la naturaleza del pensamiento económico, en el que menciona tres fases del proceso cognitivo: i) el pensamiento ordenado, ii) la desagregación de las causalidades parciales, iii) la mirada multicausal del fenómeno. A partir de allí, se explica que la pretensión de neutralidad valorativa sigue alimentando la vana ilusión del conocimiento objetivo. A pesar de que en la historia del pensamiento la crítica al positivismo ha sido intensa, la enseñanza de la economía se niega a reconocer la presencia inevitable de los prejuicios. Y al negar que todo conocimiento está fundado en nociones apriorísticas, termina absolutizando el método y ahogando el pensamiento.text/xmlapplication/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/920https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/692https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 12 No. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26Papeles; Vol. 12 Núm. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26Papeles; v. 12 n. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 262346-09110123-067010.54104/papeles.v12n24conocimiento apriorísticoenseñanza de la economíacrítica al positivismoabsolutización del métodoa priori knowledgeeconomics teachingcriticism of positivismabsolutism of the methodA Priori Knowledge and Teaching of EconomicsEl conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economíainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85González, Jorge Iván123456789/10996oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/109962024-10-14 03:42:50.993metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía |
title |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
spellingShingle |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method |
title_short |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
title_full |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
title_fullStr |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
title_full_unstemmed |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
title_sort |
A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método |
topic |
conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method |
description |
This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:36:33Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:36:33Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832 10.54104/papeles.v12n24.832 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10996 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10996 |
identifier_str_mv |
10.54104/papeles.v12n24.832 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/920 https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/692 |
dc.rights.en-US.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 12 No. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 12 Núm. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Papeles; v. 12 n. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v12n24 |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300345383256064 |