Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación

This research article conducts a literature review, which takes into account 12 articles related to information and communication technologies (ICT) and how they influence the evaluation processes, for the purpose of analyzing the contribution of ICT in improving the evaluation processes. The databa...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11492
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1736
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11492
Palabra clave:
TIC
evaluación
aprendizaje
evaluación formativa
ICT
evaluation
learning
formative assessment
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_ce86a37c67b7438bca9f18b0937aef30
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11492
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-202024-10-10T12:31:51Z2024-10-10T12:31:51Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1736https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11492This research article conducts a literature review, which takes into account 12 articles related to information and communication technologies (ICT) and how they influence the evaluation processes, for the purpose of analyzing the contribution of ICT in improving the evaluation processes. The databases consulted for the research of the articles were Scielo, Dialnet, Redalyc and Google Scholar. It is evident that ICTs play an important role in educational practices, because they allow the integration of new methodologies in the classroom to improve the learning process, and they can also be incorporated in the evaluation processes and thus improve the assessment process. This according to articles investigated.El presente artículo de investigación realiza una revisión bibliográfica, en la cual se tienen en cuenta 12 artículos relacionados con las Tecnología de la información y la comunicación (TIC) y cómo estas influyen en los procesos evaluativos, esto con el fin de analizar la contribución de las TIC en la mejora de los procesos de evaluación. Para la búsqueda de los artículos, se consultaron las bases de datos Scielo, Dialnet, Redalyc y Google Scholar. Se evidencia que las TIC cumplen una función importante en los procesos educativos, ya que permite integrar nuevas metodologías en el aula que a su vez mejoran el aprendizaje, asimismo, se pueden incorporar en los procesos de evaluación y así mejorar el proceso evaluativo, esto según los artículos consultados.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1736/1318https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203XTICevaluaciónaprendizajeevaluación formativaICTevaluationlearningformative assessmentContribución de las TIC para la mejora de la evaluacióninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Fonseca Urango, Melanny PatriciaFajardo Rios, Liceth Geraldine123456789/11492oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114922024-10-14 03:50:31.097metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
title Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
spellingShingle Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
TIC
evaluación
aprendizaje
evaluación formativa
ICT
evaluation
learning
formative assessment
title_short Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
title_full Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
title_fullStr Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
title_full_unstemmed Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
title_sort Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
dc.subject.es-ES.fl_str_mv TIC
evaluación
aprendizaje
evaluación formativa
topic TIC
evaluación
aprendizaje
evaluación formativa
ICT
evaluation
learning
formative assessment
dc.subject.en-US.fl_str_mv ICT
evaluation
learning
formative assessment
description This research article conducts a literature review, which takes into account 12 articles related to information and communication technologies (ICT) and how they influence the evaluation processes, for the purpose of analyzing the contribution of ICT in improving the evaluation processes. The databases consulted for the research of the articles were Scielo, Dialnet, Redalyc and Google Scholar. It is evident that ICTs play an important role in educational practices, because they allow the integration of new methodologies in the classroom to improve the learning process, and they can also be incorporated in the evaluation processes and thus improve the assessment process. This according to articles investigated.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:51Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1736
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11492
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1736
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11492
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1736/1318
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300357413568512