Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura

In relation to the last event that has happened worldwide based on the COVID-19 pandemic, which caused changes at a general level in all aspects of life, this research wanted to see how the motivational needs of adolescents in the grades were. We say and eleven from the Bahía de Buenaventura educati...

Full description

Autores:
Dueñas Barahona, Cristhel Nataly
Hurtado Gil, Daviana
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/6058
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6058
Palabra clave:
Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
Rights
openAccess
License
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
id UAntonioN2_caf11a629df6a9a16cee8334ca2ff610
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/6058
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.es_ES.fl_str_mv Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
title Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
spellingShingle Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
title_short Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
title_full Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
title_fullStr Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
title_full_unstemmed Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
title_sort Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
dc.creator.fl_str_mv Dueñas Barahona, Cristhel Nataly
Hurtado Gil, Daviana
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Vanessa Arboleda, Rosa
Amado Lam, Sharom
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Dueñas Barahona, Cristhel Nataly
Hurtado Gil, Daviana
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
topic Necesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura
description In relation to the last event that has happened worldwide based on the COVID-19 pandemic, which caused changes at a general level in all aspects of life, this research wanted to see how the motivational needs of adolescents in the grades were. We say and eleven from the Bahía de Buenaventura educational center, as they returned to face-to-face classes after spending a long time adapting to other learning methodologies from the virtual field from each of their homes. The general objective of the present study was to analyze the motivational need that predominates in the students of the tenth and eleventh grades of the Bahía de Buenaventura Educational Center. This was carried out with the quantitative method, the type of study used was descriptive-exploratory, the sample was comprised of 44 students from the tenth and eleventh grades of the Bahía de Buenaventura educational center. The information was collected through the sociodemographic survey, which responded to the first specific objective of the research; Therefore, the motivational needs scale in adolescents (EM1) was used, in which it was obtained that the motivational needs that predominate in students of the tenth and eleventh grade is the need for power, followed by achievement and ending with affiliation. Finally, it should be noted that the need for recognition, even if it is not part of the scale, also has a significant percentage in relation to the motivational needs of the students.
publishDate 2021
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2021-11-26
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-03-01T22:27:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-03-01T22:27:44Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6058
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional UAN
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6058
identifier_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
reponame:Repositorio Institucional UAN
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Psicología (Distancia)
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Psicología
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv Buenaventura
institution Universidad Antonio Nariño
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/89b59c08-ec62-4d70-a37a-2f14a3294563/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/478f7d04-b59e-432d-a386-e10b52c989e1/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0f702643-debd-41f6-97f1-f3ad57d9f861/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/da810e6c-7fbc-4273-9534-d304344a2d19/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bbe28575-87f7-4569-985a-f0c030a6bfb6/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/078e582b-5338-498f-a137-8247a77f2ed0/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7afae857-8aae-499e-9313-c39be5650a95/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/33a57d2b-13f4-43ef-b41b-b01a03007358/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0255e8fd-2ba6-42ae-b73f-5f2ce1d75538/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 8479c37163be2d194e6911cf8013cefe
cf80aafe68daa9921bdb6d2941c831b1
c454e1af87420bda3c75f1b4cd77c02a
2b2ab6ec8a6a222739b9c0e57c635c2e
7f04122ff76d541f4f21a4266da14fe8
f4166641419a1955a1fe8634240961c8
6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3
71ca55cfdd4d095c1a2fd8a616a8d395
331d2fea94f4dd183a0405a7b383f146
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1812928340372226048
spelling Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Vanessa Arboleda, RosaAmado Lam, SharomDueñas Barahona, Cristhel NatalyHurtado Gil, Daviana20251715399202517116202022-03-01T22:27:44Z2022-03-01T22:27:44Z2021-11-26http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6058instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/In relation to the last event that has happened worldwide based on the COVID-19 pandemic, which caused changes at a general level in all aspects of life, this research wanted to see how the motivational needs of adolescents in the grades were. We say and eleven from the Bahía de Buenaventura educational center, as they returned to face-to-face classes after spending a long time adapting to other learning methodologies from the virtual field from each of their homes. The general objective of the present study was to analyze the motivational need that predominates in the students of the tenth and eleventh grades of the Bahía de Buenaventura Educational Center. This was carried out with the quantitative method, the type of study used was descriptive-exploratory, the sample was comprised of 44 students from the tenth and eleventh grades of the Bahía de Buenaventura educational center. The information was collected through the sociodemographic survey, which responded to the first specific objective of the research; Therefore, the motivational needs scale in adolescents (EM1) was used, in which it was obtained that the motivational needs that predominate in students of the tenth and eleventh grade is the need for power, followed by achievement and ending with affiliation. Finally, it should be noted that the need for recognition, even if it is not part of the scale, also has a significant percentage in relation to the motivational needs of the students.Con relación al último acontecimiento que han pasado a nivel mundial con base a la pandemia del COVID-19, que causo cambios a nivel general en todos los aspectos de la vida, esta investigación quiso ver como estaban las necesidades motivaciones de los adolescente de los grados decimos y once del centro educativo Bahía de Buenaventura, ya que regresaban a las clases presenciales después de estar un gran tiempo adaptándose a otras metodologías de aprendizaje desde el campo virtual desde cada uno de sus hogares. El presente estudio tuvo como objetivo general Analizar la necesidad motivacional que predomina en los estudiantes de los grados décimo y once del Centro Educativo Bahía de Buenaventura. Este se realizó con el método cuantitativo, el tipo de estudio utilizado fue el descriptivo-exploratorio, la muestra fue comprendida por 44 estudiantes de los grados decimo y once del centro educativo Bahía de Buenaventura. La recolección de la información se dio por medio de la encuesta sociodemográfica, el cual daba respuesta al primer objetivo específico de la investigación; por consiguiente, se utilizó la escala de necesidades motivaciones en adolescentes (EM1) en el cual se obtuvo que la necesidades motivacional que predomina en los estudiantes del grado decimo y once es la necesidad de poder, seguida por la de logro y terminando con afiliación, Por último, se debe resaltar que la necesidad de reconocimiento aunque no haga parte de la escala también tiene un porcentaje significativo con relación a las necesidades motivacionales de los estudiantes.Psicólogo(a)PregradoDistanciaProyectospaUniversidad Antonio NariñoPsicología (Distancia)Facultad de PsicologíaBuenaventuraNecesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de BuenaventuraNecesidades Motivacionales de los Estudiantes del Grado Décimo y Once del Centro Educativo Bahía de BuenaventuraTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85ORIGINAL2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado.pdf2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado.pdfTrabajo de gradoapplication/pdf1853711https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/89b59c08-ec62-4d70-a37a-2f14a3294563/download8479c37163be2d194e6911cf8013cefeMD51Acta de sustentacion Apéndice 8.docxActa de sustentacion Apéndice 8.docxsustentacionapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document1384061https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/478f7d04-b59e-432d-a386-e10b52c989e1/downloadcf80aafe68daa9921bdb6d2941c831b1MD522021_CristhelDuenas_DavianaHurtado_Autorizacion.pdf2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado_Autorizacion.pdfAutorizacionapplication/pdf886301https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0f702643-debd-41f6-97f1-f3ad57d9f861/downloadc454e1af87420bda3c75f1b4cd77c02aMD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8914https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/da810e6c-7fbc-4273-9534-d304344a2d19/download2b2ab6ec8a6a222739b9c0e57c635c2eMD54TEXT2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado.pdf.txt2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado.pdf.txtExtracted texttext/plain102346https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bbe28575-87f7-4569-985a-f0c030a6bfb6/download7f04122ff76d541f4f21a4266da14fe8MD55Acta de sustentacion Apéndice 8.docx.txtActa de sustentacion Apéndice 8.docx.txtExtracted texttext/plain4656https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/078e582b-5338-498f-a137-8247a77f2ed0/downloadf4166641419a1955a1fe8634240961c8MD572021_CristhelDuenas_DavianaHurtado_Autorizacion.pdf.txt2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado_Autorizacion.pdf.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7afae857-8aae-499e-9313-c39be5650a95/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD58THUMBNAIL2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado.pdf.jpg2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg10472https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/33a57d2b-13f4-43ef-b41b-b01a03007358/download71ca55cfdd4d095c1a2fd8a616a8d395MD562021_CristhelDuenas_DavianaHurtado_Autorizacion.pdf.jpg2021_CristhelDuenas_DavianaHurtado_Autorizacion.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg20388https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0255e8fd-2ba6-42ae-b73f-5f2ce1d75538/download331d2fea94f4dd183a0405a7b383f146MD59123456789/6058oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/60582024-10-09 23:00:48.014https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co