A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas

Introduction: After the implementation of the European Higher Education Area (EHEA), modules on foreign languages (especially, English) gained importance through a series of changes introduced in the curriculum in the framework of the new Bolonia Process, motivated as well by the Common European Fra...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11052
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1495
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11052
Palabra clave:
segunda lengua extranjera
universidad
enseñanza superior
estilo educativo
educación infantil
Second foreign language
university
higher education
teaching style
Early Childhood Education
Rights
License
Copyright (c) 2023 Aitor Garcés-Manzanera
id UAntonioN2_c6be26a9ae52d63663d4df9244e2b1f8
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11052
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
dc.title.es-ES.fl_str_mv Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas: A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities
title A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
spellingShingle A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
segunda lengua extranjera
universidad
enseñanza superior
estilo educativo
educación infantil
Second foreign language
university
higher education
teaching style
Early Childhood Education
title_short A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
title_full A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
title_fullStr A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
title_full_unstemmed A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
title_sort A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv segunda lengua extranjera
universidad
enseñanza superior
estilo educativo
educación infantil
topic segunda lengua extranjera
universidad
enseñanza superior
estilo educativo
educación infantil
Second foreign language
university
higher education
teaching style
Early Childhood Education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Second foreign language
university
higher education
teaching style
Early Childhood Education
description Introduction: After the implementation of the European Higher Education Area (EHEA), modules on foreign languages (especially, English) gained importance through a series of changes introduced in the curriculum in the framework of the new Bolonia Process, motivated as well by the Common European Framework of Reference for Languages (CEFRL). In the case of the Degree in Early Childhood Education, the inclusion of English as a Foreign Language (EFL) modules had a very instrumental focus, concentrating on linguistic aspects of the language. Nonetheless, the competences in such EFL modules were general without taking into consideration the professional and academic needs. Methodology: Hence, the aim of this work is to identify tendencies in the EFL modules in the Degrees in Early Childhood Education. With a convenience sample of 10 Spanish state universities, their Academic Guides were analyzed using an ad hoc instrument based on Garcés (2021a). Results and conclusion: The results obtained demonstrated a balance between specific context on education, and language-related aspects, with a certain degree of variation between the items analyzed.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:33Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:33Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1495
10.54104/papeles.v15n30.1495
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11052
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1495
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11052
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v15n30.1495
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1495/1187
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Aitor Garcés-Manzanera
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Aitor Garcés-Manzanera
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v15n30
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300383969804288
spelling 2023-06-232024-10-10T02:37:33Z2024-10-10T02:37:33Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/149510.54104/papeles.v15n30.1495https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11052Introduction: After the implementation of the European Higher Education Area (EHEA), modules on foreign languages (especially, English) gained importance through a series of changes introduced in the curriculum in the framework of the new Bolonia Process, motivated as well by the Common European Framework of Reference for Languages (CEFRL). In the case of the Degree in Early Childhood Education, the inclusion of English as a Foreign Language (EFL) modules had a very instrumental focus, concentrating on linguistic aspects of the language. Nonetheless, the competences in such EFL modules were general without taking into consideration the professional and academic needs. Methodology: Hence, the aim of this work is to identify tendencies in the EFL modules in the Degrees in Early Childhood Education. With a convenience sample of 10 Spanish state universities, their Academic Guides were analyzed using an ad hoc instrument based on Garcés (2021a). Results and conclusion: The results obtained demonstrated a balance between specific context on education, and language-related aspects, with a certain degree of variation between the items analyzed.Introducción: este estudio analiza cómo se enseña el inglés en las universidades españolas en el ámbito de la educación infantil. El objetivo principal es detectar tendencias y evaluar si se están considerando las capacidades profesionales y académicas necesarias para la formación lingüístico-pedagógica. Metodología: se tomó una muestra dirigida de 10 universidades españolas públicas, donde se analizaron sus guías docentes usando un instrumento ad hoc basado en estudios previos. Se evaluaron tanto materias obligatorias como optativas en las que la lengua extranjera (inglés) fuera el foco principal. Resultados: los resultados muestran un balance entre el contenido específico de educación y lengua, con variaciones entre los diferentes ítems analizados. Aunque se aborda la enseñanza del inglés desde una perspectiva generalista, hay una presencia significativa del contexto específico educativo. Conclusiones: este estudio ofrece una visión detallada sobre cómo se enseña el inglés en las universidades españolas en el ámbito de la educación infantil. Los resultados sugieren que existe una preocupación por integrar la formación lingüística con la pedagógica, pero aún hay margen para mejorar y considerar las capacidades profesionales y académicas necesarias para la formación lingüístico-pedagógica. En resumen, se necesita una mayor atención a la formación específica en el ámbito de la educación infantil para mejorar la calidad de la enseñanza del inglés en las universidades españolas.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1495/1187Copyright (c) 2023 Aitor Garcés-Manzanerahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)2346-09110123-067010.54104/papeles.v15n30segunda lengua extranjerauniversidadenseñanza superiorestilo educativoeducación infantilSecond foreign languageuniversityhigher educationteaching styleEarly Childhood EducationA Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolasAnálisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas: A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universitiesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Garcés-Manzanera, Aitor123456789/11052oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110522024-10-14 03:47:50.421metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co