“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
This work presents the planning, design, and validation of "Ciudad Lingua," an educational material aimed at teaching Spanish as a foreign language at the B2 level. This material emerges in response to the identified need to enhance auditory comprehension in the context of teaching Spanish...
- Autores:
-
Rodríguez Molina Maria Carolina
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2024
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10140
- Acceso en línea:
- https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140
- Palabra clave:
- Español
lengua extranjera
enseñanza
materiales didácticos
Spanish
foreign language
teaching
didactic materials
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id |
UAntonioN2_c088a3302e6a6c45bd6d3fc0c8df622a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10140 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 |
title |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 |
spellingShingle |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 Español lengua extranjera enseñanza materiales didácticos Spanish foreign language teaching didactic materials |
title_short |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 |
title_full |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 |
title_fullStr |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 |
title_full_unstemmed |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 |
title_sort |
“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2 |
dc.creator.fl_str_mv |
Rodríguez Molina Maria Carolina |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Sanchez Rueda Humberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Rodríguez Molina Maria Carolina |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Español lengua extranjera enseñanza materiales didácticos |
topic |
Español lengua extranjera enseñanza materiales didácticos Spanish foreign language teaching didactic materials |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
Spanish foreign language teaching didactic materials |
description |
This work presents the planning, design, and validation of "Ciudad Lingua," an educational material aimed at teaching Spanish as a foreign language at the B2 level. This material emerges in response to the identified need to enhance auditory comprehension in the context of teaching Spanish to foreigners, highlighting the importance of developing effective strategies that incorporate learning in real contexts. Following the guidelines of the Common European Framework of Reference and under the situated learning approach, a board game was developed. This game not only facilitates the teaching of auditory aspects of the language but also enriches the educational experience of students. The document details the construction process of the game, its review by experts, and evaluates how this material can significantly contribute to strengthening the auditory comprehension of ELE students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-08-29T20:25:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-08-29T20:25:31Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2024-06-07 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2024-08-29 |
dc.type.document.none.fl_str_mv |
Estudio descriptivo |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
Versión final del autor, Versión aceptada para publicar |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.redcol.none.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/PIC |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140 |
url |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.medium.none.fl_str_mv |
pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Licenciatura en Español e Inglés |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv |
Bogotá - Sur |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
instname_str |
Universidad Antonio Nariño |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv |
Bachman, P., Hjelm, R. D., & Buchwalter, W. (2019). Learning representations by maximizing mutual information across views. Advances in neural information processing systems, 32. https://arxiv.org/abs/1906.00910 Bárcena-Toyos, P. (2020). Teachers’ classroom practices to achieve integration of content and language in CLIL. NABE Journal of Research and Practice, 10(3-4), 94-106. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/26390043.2021.1890989 Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. 1989, 18(1), 32-42. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X018001032 Cano Tangarife, A. C. (2022). La comprensión oral y su relevancia para la enseñanza y el aprendizaje del español como lengua extranjera. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/29952 Casañ Núñez, J.C. (2009). Descripciones. Azulejo para el español 2, 15-18. https://www.researchgate.net/publication/320505218_Casan_Nunez_JC_2009_Descripciones Consejo de Europa. (2001). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Strasbourg: Consejo de Europa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf de Europa, C. (2001). Marco común europeo de referencia. Autor, Estrasburgo. https://eibz.educacion.navarra.es/baliabideak/portfolioa/agenda/vale_barbarastevens.pdf Elman, J. L., & Altman, G. T. M. (1989). Representation and structure in connectionist models (p. 0027). Center for Research in Language, University of California, San Diego. https://apps.dtic.mil/sti/citations/ADA259504 Enspanio. (n.d.). Immerse yourself in Spanish without leaving home. Recuperado el 30 de abril de 2024, de https://www.enspanio.com/ Ferreira, A., Salcedo, P., Kotz, G., & Barrientos, F. (2012). La Arquitectura de ELETUTOR: Un Sistema Tutorial Inteligente para el Español como Lengua Extranjera. Revista Signos, 45, 102-131. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342012000200001 |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d9649a50-8c44-481e-b74f-b6647d491c07/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/45c03a48-0581-4ffd-b8f3-9a1a91efdfb1/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/82291f96-b215-47bd-8f0c-9540289165e7/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/db7944f9-e216-46c2-8a58-9328c6135dec/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
97cf8193048c893aca083922fd2275f8 55220e9b3286d09fd2b608ce692963ee 2138619fa9407c9a8bd9a0b1394164fe 217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300394878140416 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sanchez Rueda HumbertoRodríguez Molina Maria Carolina2024-08-29T20:25:31Z2024-08-29T20:25:31Z2024-06-072024-08-29https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140This work presents the planning, design, and validation of "Ciudad Lingua," an educational material aimed at teaching Spanish as a foreign language at the B2 level. This material emerges in response to the identified need to enhance auditory comprehension in the context of teaching Spanish to foreigners, highlighting the importance of developing effective strategies that incorporate learning in real contexts. Following the guidelines of the Common European Framework of Reference and under the situated learning approach, a board game was developed. This game not only facilitates the teaching of auditory aspects of the language but also enriches the educational experience of students. The document details the construction process of the game, its review by experts, and evaluates how this material can significantly contribute to strengthening the auditory comprehension of ELE students.En este trabajo se presenta la planeación, diseño y validación de "Ciudad Lingua", un material didáctico orientado a la enseñanza del español como lengua extranjera a nivel B2. Este material surge en respuesta a la necesidad identificada de mejorar la comprensión auditiva en el contexto de enseñanza del español para extranjeros, destacando la importancia de desarrollar estrategias efectivas que integren el aprendizaje en contextos reales. Siguiendo los lineamientos del Marco Común Europeo de Referencia y bajo el enfoque del aprendizaje situado, se desarrolló un juego de mesa que, no solo facilita la enseñanza de aspectos auditivos del idioma, sino que también enriquece la experiencia educativa de los estudiantes. El documento detalla el proceso de construcción del juego, su revisión por expertos y evalúa cómo este material puede contribuir significativamente al fortalecimiento de la comprensión auditiva en estudiantes de ELE.finalLicenciado(a) en Español e InglésPregradoPresencialMonografíapdfUniversidad Antonio NariñoLicenciatura en Español e InglésFacultad de EducaciónBogotá - Surinstname:Universidad Antonio NariñoBachman, P., Hjelm, R. D., & Buchwalter, W. (2019). Learning representations by maximizing mutual information across views. Advances in neural information processing systems, 32. https://arxiv.org/abs/1906.00910Bárcena-Toyos, P. (2020). Teachers’ classroom practices to achieve integration of content and language in CLIL. NABE Journal of Research and Practice, 10(3-4), 94-106. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/26390043.2021.1890989Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. 1989, 18(1), 32-42. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X018001032Cano Tangarife, A. C. (2022). La comprensión oral y su relevancia para la enseñanza y el aprendizaje del español como lengua extranjera. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/29952Casañ Núñez, J.C. (2009). Descripciones. Azulejo para el español 2, 15-18. https://www.researchgate.net/publication/320505218_Casan_Nunez_JC_2009_DescripcionesConsejo de Europa. (2001). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Strasbourg: Consejo de Europa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdfde Europa, C. (2001). Marco común europeo de referencia. Autor, Estrasburgo. https://eibz.educacion.navarra.es/baliabideak/portfolioa/agenda/vale_barbarastevens.pdfElman, J. L., & Altman, G. T. M. (1989). Representation and structure in connectionist models (p. 0027). Center for Research in Language, University of California, San Diego. https://apps.dtic.mil/sti/citations/ADA259504Enspanio. (n.d.). Immerse yourself in Spanish without leaving home. Recuperado el 30 de abril de 2024, de https://www.enspanio.com/Ferreira, A., Salcedo, P., Kotz, G., & Barrientos, F. (2012). La Arquitectura de ELETUTOR: Un Sistema Tutorial Inteligente para el Español como Lengua Extranjera. Revista Signos, 45, 102-131. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342012000200001Españollengua extranjeraenseñanzamateriales didácticosSpanishforeign languageteachingdidactic materials“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2EspecializadaEstudio descriptivoVersión final del autor, Versión aceptada para publicarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/redcol/resource_type/PICTesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradospaORIGINAL2024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Acta.pdf2024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Acta.pdfapplication/pdf142107https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d9649a50-8c44-481e-b74f-b6647d491c07/download97cf8193048c893aca083922fd2275f8MD512024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Autorización.pdf2024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Autorización.pdfapplication/pdf2209629https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/45c03a48-0581-4ffd-b8f3-9a1a91efdfb1/download55220e9b3286d09fd2b608ce692963eeMD522024_MariaCarolinaRodríguezMolina.pdf2024_MariaCarolinaRodríguezMolina.pdfapplication/pdf10450706https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/82291f96-b215-47bd-8f0c-9540289165e7/download2138619fa9407c9a8bd9a0b1394164feMD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/db7944f9-e216-46c2-8a58-9328c6135dec/download217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06MD51123456789/10140oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/101402024-10-09 23:07:16.574https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |