“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2

This work presents the planning, design, and validation of "Ciudad Lingua," an educational material aimed at teaching Spanish as a foreign language at the B2 level. This material emerges in response to the identified need to enhance auditory comprehension in the context of teaching Spanish...

Full description

Autores:
Rodríguez Molina Maria Carolina
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10140
Acceso en línea:
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140
Palabra clave:
Español
lengua extranjera
enseñanza
materiales didácticos
Spanish
foreign language
teaching
didactic materials
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id UAntonioN2_c088a3302e6a6c45bd6d3fc0c8df622a
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10140
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
title “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
spellingShingle “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
Español
lengua extranjera
enseñanza
materiales didácticos
Spanish
foreign language
teaching
didactic materials
title_short “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
title_full “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
title_fullStr “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
title_full_unstemmed “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
title_sort “Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2
dc.creator.fl_str_mv Rodríguez Molina Maria Carolina
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Sanchez Rueda Humberto
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Rodríguez Molina Maria Carolina
dc.subject.none.fl_str_mv Español
lengua extranjera
enseñanza
materiales didácticos
topic Español
lengua extranjera
enseñanza
materiales didácticos
Spanish
foreign language
teaching
didactic materials
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv Spanish
foreign language
teaching
didactic materials
description This work presents the planning, design, and validation of "Ciudad Lingua," an educational material aimed at teaching Spanish as a foreign language at the B2 level. This material emerges in response to the identified need to enhance auditory comprehension in the context of teaching Spanish to foreigners, highlighting the importance of developing effective strategies that incorporate learning in real contexts. Following the guidelines of the Common European Framework of Reference and under the situated learning approach, a board game was developed. This game not only facilitates the teaching of auditory aspects of the language but also enriches the educational experience of students. The document details the construction process of the game, its review by experts, and evaluates how this material can significantly contribute to strengthening the auditory comprehension of ELE students.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-08-29T20:25:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-08-29T20:25:31Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2024-06-07
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2024-08-29
dc.type.document.none.fl_str_mv Estudio descriptivo
dc.type.version.none.fl_str_mv Versión final del autor, Versión aceptada para publicar
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.redcol.none.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/PIC
dc.type.local.spa.fl_str_mv Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.medium.none.fl_str_mv pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.none.fl_str_mv Licenciatura en Español e Inglés
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Facultad de Educación
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv Bogotá - Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
instname_str Universidad Antonio Nariño
institution Universidad Antonio Nariño
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv Bachman, P., Hjelm, R. D., & Buchwalter, W. (2019). Learning representations by maximizing mutual information across views. Advances in neural information processing systems, 32. https://arxiv.org/abs/1906.00910
Bárcena-Toyos, P. (2020). Teachers’ classroom practices to achieve integration of content and language in CLIL. NABE Journal of Research and Practice, 10(3-4), 94-106. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/26390043.2021.1890989
Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. 1989, 18(1), 32-42. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X018001032
Cano Tangarife, A. C. (2022). La comprensión oral y su relevancia para la enseñanza y el aprendizaje del español como lengua extranjera. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/29952
Casañ Núñez, J.C. (2009). Descripciones. Azulejo para el español 2, 15-18. https://www.researchgate.net/publication/320505218_Casan_Nunez_JC_2009_Descripciones
Consejo de Europa. (2001). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Strasbourg: Consejo de Europa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
de Europa, C. (2001). Marco común europeo de referencia. Autor, Estrasburgo. https://eibz.educacion.navarra.es/baliabideak/portfolioa/agenda/vale_barbarastevens.pdf
Elman, J. L., & Altman, G. T. M. (1989). Representation and structure in connectionist models (p. 0027). Center for Research in Language, University of California, San Diego. https://apps.dtic.mil/sti/citations/ADA259504
Enspanio. (n.d.). Immerse yourself in Spanish without leaving home. Recuperado el 30 de abril de 2024, de https://www.enspanio.com/
Ferreira, A., Salcedo, P., Kotz, G., & Barrientos, F. (2012). La Arquitectura de ELETUTOR: Un Sistema Tutorial Inteligente para el Español como Lengua Extranjera. Revista Signos, 45, 102-131. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342012000200001
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d9649a50-8c44-481e-b74f-b6647d491c07/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/45c03a48-0581-4ffd-b8f3-9a1a91efdfb1/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/82291f96-b215-47bd-8f0c-9540289165e7/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/db7944f9-e216-46c2-8a58-9328c6135dec/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 97cf8193048c893aca083922fd2275f8
55220e9b3286d09fd2b608ce692963ee
2138619fa9407c9a8bd9a0b1394164fe
217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1812928352568213504
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sanchez Rueda HumbertoRodríguez Molina Maria Carolina2024-08-29T20:25:31Z2024-08-29T20:25:31Z2024-06-072024-08-29https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10140This work presents the planning, design, and validation of "Ciudad Lingua," an educational material aimed at teaching Spanish as a foreign language at the B2 level. This material emerges in response to the identified need to enhance auditory comprehension in the context of teaching Spanish to foreigners, highlighting the importance of developing effective strategies that incorporate learning in real contexts. Following the guidelines of the Common European Framework of Reference and under the situated learning approach, a board game was developed. This game not only facilitates the teaching of auditory aspects of the language but also enriches the educational experience of students. The document details the construction process of the game, its review by experts, and evaluates how this material can significantly contribute to strengthening the auditory comprehension of ELE students.En este trabajo se presenta la planeación, diseño y validación de "Ciudad Lingua", un material didáctico orientado a la enseñanza del español como lengua extranjera a nivel B2. Este material surge en respuesta a la necesidad identificada de mejorar la comprensión auditiva en el contexto de enseñanza del español para extranjeros, destacando la importancia de desarrollar estrategias efectivas que integren el aprendizaje en contextos reales. Siguiendo los lineamientos del Marco Común Europeo de Referencia y bajo el enfoque del aprendizaje situado, se desarrolló un juego de mesa que, no solo facilita la enseñanza de aspectos auditivos del idioma, sino que también enriquece la experiencia educativa de los estudiantes. El documento detalla el proceso de construcción del juego, su revisión por expertos y evalúa cómo este material puede contribuir significativamente al fortalecimiento de la comprensión auditiva en estudiantes de ELE.finalLicenciado(a) en Español e InglésPregradoPresencialMonografíapdfUniversidad Antonio NariñoLicenciatura en Español e InglésFacultad de EducaciónBogotá - Surinstname:Universidad Antonio NariñoBachman, P., Hjelm, R. D., & Buchwalter, W. (2019). Learning representations by maximizing mutual information across views. Advances in neural information processing systems, 32. https://arxiv.org/abs/1906.00910Bárcena-Toyos, P. (2020). Teachers’ classroom practices to achieve integration of content and language in CLIL. NABE Journal of Research and Practice, 10(3-4), 94-106. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/26390043.2021.1890989Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. 1989, 18(1), 32-42. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X018001032Cano Tangarife, A. C. (2022). La comprensión oral y su relevancia para la enseñanza y el aprendizaje del español como lengua extranjera. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/29952Casañ Núñez, J.C. (2009). Descripciones. Azulejo para el español 2, 15-18. https://www.researchgate.net/publication/320505218_Casan_Nunez_JC_2009_DescripcionesConsejo de Europa. (2001). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Strasbourg: Consejo de Europa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdfde Europa, C. (2001). Marco común europeo de referencia. Autor, Estrasburgo. https://eibz.educacion.navarra.es/baliabideak/portfolioa/agenda/vale_barbarastevens.pdfElman, J. L., & Altman, G. T. M. (1989). Representation and structure in connectionist models (p. 0027). Center for Research in Language, University of California, San Diego. https://apps.dtic.mil/sti/citations/ADA259504Enspanio. (n.d.). Immerse yourself in Spanish without leaving home. Recuperado el 30 de abril de 2024, de https://www.enspanio.com/Ferreira, A., Salcedo, P., Kotz, G., & Barrientos, F. (2012). La Arquitectura de ELETUTOR: Un Sistema Tutorial Inteligente para el Español como Lengua Extranjera. Revista Signos, 45, 102-131. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342012000200001Españollengua extranjeraenseñanzamateriales didácticosSpanishforeign languageteachingdidactic materials“Ciudad lingua” Material didáctico impreso para el fortalecimiento de la Comprensión Auditiva en estudiantes de Español como Lengua Extranjera en nivel B2EspecializadaEstudio descriptivoVersión final del autor, Versión aceptada para publicarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/redcol/resource_type/PICTesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradospaORIGINAL2024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Acta.pdf2024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Acta.pdfapplication/pdf142107https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d9649a50-8c44-481e-b74f-b6647d491c07/download97cf8193048c893aca083922fd2275f8MD512024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Autorización.pdf2024_MariaCarolinaRodríguezMolina_Autorización.pdfapplication/pdf2209629https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/45c03a48-0581-4ffd-b8f3-9a1a91efdfb1/download55220e9b3286d09fd2b608ce692963eeMD522024_MariaCarolinaRodríguezMolina.pdf2024_MariaCarolinaRodríguezMolina.pdfapplication/pdf10450706https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/82291f96-b215-47bd-8f0c-9540289165e7/download2138619fa9407c9a8bd9a0b1394164feMD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/db7944f9-e216-46c2-8a58-9328c6135dec/download217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06MD51123456789/10140oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/101402024-10-09 23:07:16.574https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co