Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia

The results of the ICFES tests show that rural schools are below the national average in the mathematics component, which leads us to question the teaching techniques used in the classroom. A compilation of 12 articles describing different teaching techniques applied in different rural areas of Colo...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11528
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11528
Palabra clave:
matemáticas
innovación educativa
técnicas de enseñanza
zona rural
math
educational innovation
teaching techniques
rural zone
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_bf603c7349e08fbf5fe65101114e8048
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11528
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-262024-10-10T12:32:35Z2024-10-10T12:32:35Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11528The results of the ICFES tests show that rural schools are below the national average in the mathematics component, which leads us to question the teaching techniques used in the classroom. A compilation of 12 articles describing different teaching techniques applied in different rural areas of Colombia was carried out. As a first finding, we found that the contents should be adapted to the student's context, then the articles were classified into three categories: TIC’s, realistic mathematics education and gamification. It is worth noting that each category has a totally different didactic approach and allows for innovation in teaching practices. We conclude that there are different techniques that allow the development of mathematical skills in the student, complementing traditional methods, establishing links between the theoretical and the student's daily life.Los resultados de las pruebas icfes resaltan que las escuelas rurales están por debajo de la media nacional de los resultados en el componente de matemáticas, esto nos lleva a cuestionarnos sobre las técnicas de enseñanza que se emplean dentro del aula de clase. Se realizó una compilación de 12 artículos que describen diferentes técnicas de enseñanza aplicadas en distintas zonas rurales de Colombia. Como primer hallazgo encontramos que los contenidos deben adaptarse al contexto del estudiante, posteriormente se clasificaron los artículos en tres categorías: TIC's, educación matemática realista y gamificación. Cabe resaltar que cada categoría tiene un enfoque didáctico totalmente diferente y así mismo permite innovar en las prácticas de enseñanza. Concluimos que existen diferentes técnicas que permiten desarrollar habilidades matemáticas en el estudiante, complementando los métodos tradicionales, estableciendo lazos entre lo teórico y la vida cotidiana del estudiante.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776/1355https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xmatemáticasinnovación educativatécnicas de enseñanzazona ruralmatheducational innovationteaching techniquesrural zoneTécnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombiainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Baquero, EilenBarbosa, VíctorFernández, Natalia123456789/11528oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115282024-10-14 03:50:31.251metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
spellingShingle Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
matemáticas
innovación educativa
técnicas de enseñanza
zona rural
math
educational innovation
teaching techniques
rural zone
title_short Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_full Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_fullStr Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_full_unstemmed Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_sort Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
dc.subject.es-ES.fl_str_mv matemáticas
innovación educativa
técnicas de enseñanza
zona rural
topic matemáticas
innovación educativa
técnicas de enseñanza
zona rural
math
educational innovation
teaching techniques
rural zone
dc.subject.en-US.fl_str_mv math
educational innovation
teaching techniques
rural zone
description The results of the ICFES tests show that rural schools are below the national average in the mathematics component, which leads us to question the teaching techniques used in the classroom. A compilation of 12 articles describing different teaching techniques applied in different rural areas of Colombia was carried out. As a first finding, we found that the contents should be adapted to the student's context, then the articles were classified into three categories: TIC’s, realistic mathematics education and gamification. It is worth noting that each category has a totally different didactic approach and allows for innovation in teaching practices. We conclude that there are different techniques that allow the development of mathematical skills in the student, complementing traditional methods, establishing links between the theoretical and the student's daily life.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:35Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11528
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11528
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776/1355
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300398506213376