Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea

The scale model—despite the current extensive use of digital technologies—is still the three-dimensional system of representation most required to students in Colombian architecture schools; however, its solely modern conception (white, clean, pure, ideal) stands in opposition to the widely taught t...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2007
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10492
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10492
Palabra clave:
Color
modelos a escala
arquitectura moderna
Colombia
Color
scale models
modern architecture
Colombia
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_bed4595e8cca40deb542af99a8b39d76
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10492
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2007-12-142024-10-10T02:28:16Z2024-10-10T02:28:16Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10492The scale model—despite the current extensive use of digital technologies—is still the three-dimensional system of representation most required to students in Colombian architecture schools; however, its solely modern conception (white, clean, pure, ideal) stands in opposition to the widely taught theory that promotes the consideration of place, context, tradition and local technology in design, all of them without a doubt colorful, picturesque, poetic and non-industrialized. The article proposes a meditation on how this paradox contradicts the purpose of model-making itself during the formation years and, at the same time, why it leaves the materialization of the object in practical life to the employment of a dexterity that was never learned in school.El modelo a escala sigue siendo—a pesar de la masificación de las tecnologías digitales—el medio de representación tridimensional más solicitado a los estudiantes en las facultades de arquitectura de Colombia; sin embargo, su concepción netamente moderna (blanca, limpia, pura, ideal) se opone a la enseñanza de una teoría de diseño que proclama tener en cuenta el lugar, el contexto, la tradición y la tecnología propios de la cultura local, sin duda coloridos, pintorescos, poéticos y artesanales. El artículo hace una reflexión de cómo esta paradoja contradice el propósito mismo de la maqueta durante la época de formación y, del mismo modo, por qué deja la materialización del objeto en la vida práctica a merced de una destreza que nunca se formó en la universidad.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13/7https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2REVISTA NODO; Vol. 2 Núm. 3 (2007); 5 - 242346-092X1909-3888Colormodelos a escalaarquitectura modernaColombiaColorscale modelsmodern architectureColombiaMás blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporáneainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por pareshttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Muñoz, Mauricio123456789/10492oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/104922024-10-14 03:48:03.399metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
title Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
spellingShingle Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
Color
modelos a escala
arquitectura moderna
Colombia
Color
scale models
modern architecture
Colombia
title_short Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
title_full Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
title_fullStr Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
title_full_unstemmed Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
title_sort Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Color
modelos a escala
arquitectura moderna
Colombia
topic Color
modelos a escala
arquitectura moderna
Colombia
Color
scale models
modern architecture
Colombia
dc.subject.en-US.fl_str_mv Color
scale models
modern architecture
Colombia
description The scale model—despite the current extensive use of digital technologies—is still the three-dimensional system of representation most required to students in Colombian architecture schools; however, its solely modern conception (white, clean, pure, ideal) stands in opposition to the widely taught theory that promotes the consideration of place, context, tradition and local technology in design, all of them without a doubt colorful, picturesque, poetic and non-industrialized. The article proposes a meditation on how this paradox contradicts the purpose of model-making itself during the formation years and, at the same time, why it leaves the materialization of the object in practical life to the employment of a dexterity that was never learned in school.
publishDate 2007
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:28:16Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:28:16Z
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-14
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10492
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10492
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13/7
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv REVISTA NODO; Vol. 2 Núm. 3 (2007); 5 - 24
dc.source.none.fl_str_mv 2346-092X
1909-3888
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300372143964160