A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet

Introduction: The main objective of the reported study is to characterize the content of existing mathematical memes on the internet and in some social networks. The problem related to the evolution of the concept “meme” and its implications in education mediated by technology is addressed. Methodol...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11036
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1301
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11036
Palabra clave:
memes
matemáticas
internet
investigación
TIC
Memes
math
internet
research
TIC
Rights
License
Copyright (c) 2022 Jonathan Alberto Cervantes Barraza, Jhonatan Andrés Arenas-Peñaloza
id UAntonioN2_ae6c7bae06f92f7d1a2459747492431f
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11036
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-11-282024-10-10T02:37:25Z2024-10-10T02:37:25Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/130110.54104/papeles.v14n28.1301https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11036Introduction: The main objective of the reported study is to characterize the content of existing mathematical memes on the internet and in some social networks. The problem related to the evolution of the concept “meme” and its implications in education mediated by technology is addressed. Methodology: The research was based on a qualitative exploratory study where content analysis was implemented as a method to analyze memes and generate themes that evidenced the characteristics of the selected memes. Results and discussion: The research provides a characterization of the content of mathematical memes, we recognize that their content addresses situations of daily life, cartoon scenes, movies that invite students to analyze analogies of the situation presented with the symbolic expressions typical of mathematics. Conclusions: The memes allow to identifying the necessary knowledge to study mathematical concepts, formulas, derivatives, integrals to mention a few and evidences the use of the mathematical symbols in contexts of daily life.Introducción: este estudio tiene como objetivo principal caracterizar el contenido de los memes matemáticos existentes en internet y en algunas redes sociales. Se trata el problema relacionado con la evolución del concepto de meme y sus implicaciones en la educación mediada por la tecnología. Metodología: se basó en un estudio exploratorio de corte cualitativo en que se implementó el análisis de contenido como método para examinar los memes y generar temas que evidenciaran las características de los memes seleccionados. Resultados y discusión: proporciona una caracterización del contenido de los memes matemáticos, cuyo contenido aborda situaciones de la vida cotidiana, escenas de caricaturas, películas que invitan a los estudiantes a identificar analogías de la situación presentada con las expresiones simbólicas propias de las matemáticas. Conclusiones: los memes permiten reforzar los conocimientos necesarios para estudiar conceptos matemáticos, fórmulas, derivadas, integrales, por mencionar algunos, y evidenciar el uso los símbolos matemáticos en contextos de la vida cotidiana.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1301/1149Copyright (c) 2022 Jonathan Alberto Cervantes Barraza, Jhonatan Andrés Arenas-Peñalozahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n28memesmatemáticasinternetinvestigaciónTICMemesmathinternetresearchTICA Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internetUna caracterización de los memes matemáticos de internet: A Characterization of Internet Math Memesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cervantes Barraza, Jonathan AlbertoArenas-Peñaloza , Jhonatan Andrés123456789/11036oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110362024-10-14 03:46:55.763metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
dc.title.es-ES.fl_str_mv Una caracterización de los memes matemáticos de internet: A Characterization of Internet Math Memes
title A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
spellingShingle A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
memes
matemáticas
internet
investigación
TIC
Memes
math
internet
research
TIC
title_short A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
title_full A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
title_fullStr A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
title_full_unstemmed A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
title_sort A Characterization of Internet Math Memes : Una caracterización de los memes matemáticos de internet
dc.subject.es-ES.fl_str_mv memes
matemáticas
internet
investigación
TIC
topic memes
matemáticas
internet
investigación
TIC
Memes
math
internet
research
TIC
dc.subject.en-US.fl_str_mv Memes
math
internet
research
TIC
description Introduction: The main objective of the reported study is to characterize the content of existing mathematical memes on the internet and in some social networks. The problem related to the evolution of the concept “meme” and its implications in education mediated by technology is addressed. Methodology: The research was based on a qualitative exploratory study where content analysis was implemented as a method to analyze memes and generate themes that evidenced the characteristics of the selected memes. Results and discussion: The research provides a characterization of the content of mathematical memes, we recognize that their content addresses situations of daily life, cartoon scenes, movies that invite students to analyze analogies of the situation presented with the symbolic expressions typical of mathematics. Conclusions: The memes allow to identifying the necessary knowledge to study mathematical concepts, formulas, derivatives, integrals to mention a few and evidences the use of the mathematical symbols in contexts of daily life.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:25Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:25Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1301
10.54104/papeles.v14n28.1301
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11036
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1301
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11036
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n28.1301
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1301/1149
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Jonathan Alberto Cervantes Barraza, Jhonatan Andrés Arenas-Peñaloza
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Jonathan Alberto Cervantes Barraza, Jhonatan Andrés Arenas-Peñaloza
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n28
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300368285204480