Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso

Introduction: This article describes the findings related to Economics teaching practices that were the result of the research. The aim of the research was to characterize and understand the didactic, pedagogical, and institutional aspects of those practices. Methodology: With the support provided b...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11034
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1293
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11034
Palabra clave:
enseñanza
economía
universidad
investigación cualitativa
modalidades
teaching
economics
university
qualitative research
styles
Rights
License
Copyright (c) 2022 Diana Isabel Lis
id UAntonioN2_ae2b4eb633abf7e3c730b7c9bc677832
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11034
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-07-082024-10-10T02:37:24Z2024-10-10T02:37:24Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/129310.54104/papeles.v14n28.1293https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11034Introduction: This article describes the findings related to Economics teaching practices that were the result of the research. The aim of the research was to characterize and understand the didactic, pedagogical, and institutional aspects of those practices. Methodology: With the support provided by critical didactics, the characteristics of economics as a discipline and the qualitative research methodology, supported by the case study method, aspects inherent to the teaching practices of economics in context were addressed. Semi-structured interviews with teachers of the Economics Department of the Universidad Nacional de Sur, non-participant classroom observations, document analysis and brief interviews with other key actors were used. Results and discussion: Based on the action in the field and the empirical findings, types and modalities of economics teacher were constructed.  Conclusions: Finally, a dialogue is opened to reflect and think about teaching of economics at the university level.Introducción: este artículo describe los hallazgos referidos a las prácticas de enseñanza de la economía que surgen de una investigación cuyo objetivo remite a caracterizar y comprender dichas prácticas en los aspectos didácticos, pedagógicos e institucionales. Metodología: con el sustento que brinda la didáctica crítica, las características propias de la economía como disciplina y la metodología de investigación cualitativa, apoyada en el método de estudio de caso, se abordan aspectos inherentes a las prácticas de enseñanza de la economía en contexto. Se utilizaron entrevistas semiestructuradas a docentes del Departamento de Economía de la Universidad Nacional de sur, observaciones áulicas no participantes, análisis de documentos y entrevistas breves a otros actores clave.  Resultados y discusión:  a partir de la acción en el campo y los hallazgos empíricos se construyeron tipos y modalidades de la enseñanza de la economía. Conclusiones: por último, se abre el diálogo para reflexionar y pensar la enseñanza de la economía en el ámbito universitario.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1293/1062Copyright (c) 2022 Diana Isabel Lishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n28enseñanzaeconomíauniversidadinvestigación cualitativamodalidadesteachingeconomicsuniversityqualitative researchstylesTeaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de casoEnseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso: Teaching Economics at the University level: characteristics in a case studyinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Lis, Diana Isabel123456789/11034oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110342024-10-14 03:46:28.669metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
dc.title.es-ES.fl_str_mv Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso: Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study
title Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
spellingShingle Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
enseñanza
economía
universidad
investigación cualitativa
modalidades
teaching
economics
university
qualitative research
styles
title_short Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
title_full Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
title_fullStr Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
title_full_unstemmed Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
title_sort Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study: Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
dc.subject.es-ES.fl_str_mv enseñanza
economía
universidad
investigación cualitativa
modalidades
topic enseñanza
economía
universidad
investigación cualitativa
modalidades
teaching
economics
university
qualitative research
styles
dc.subject.en-US.fl_str_mv teaching
economics
university
qualitative research
styles
description Introduction: This article describes the findings related to Economics teaching practices that were the result of the research. The aim of the research was to characterize and understand the didactic, pedagogical, and institutional aspects of those practices. Methodology: With the support provided by critical didactics, the characteristics of economics as a discipline and the qualitative research methodology, supported by the case study method, aspects inherent to the teaching practices of economics in context were addressed. Semi-structured interviews with teachers of the Economics Department of the Universidad Nacional de Sur, non-participant classroom observations, document analysis and brief interviews with other key actors were used. Results and discussion: Based on the action in the field and the empirical findings, types and modalities of economics teacher were constructed.  Conclusions: Finally, a dialogue is opened to reflect and think about teaching of economics at the university level.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:24Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:24Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1293
10.54104/papeles.v14n28.1293
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11034
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1293
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11034
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n28.1293
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1293/1062
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Diana Isabel Lis
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Diana Isabel Lis
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n28
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300343618502656