MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas
The project seeks to preserve and disseminate the linguistic heritage of the Muisca indigenous people in contemporary Spanish in Colombia, focusing on the creation of a Virtual Object of Learning (OVA). The methodology included a thorough analysis of institutional documents and a survey of students...
- Autores:
-
Ruge Gallo, Andrés Felipe
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9158
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9158
- Palabra clave:
- Objeto Virtual de Aprendizaje
herencia lingüística
pueblo Muisca
educación
identidad cultural
410.06 R928
Virtual object of learning
linguistic heritage
Muisca people
education
cultural identity
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id |
UAntonioN2_ac2609626e26e2520ff4d52b8c13d424 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9158 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas |
title |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas |
spellingShingle |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas Objeto Virtual de Aprendizaje herencia lingüística pueblo Muisca educación identidad cultural 410.06 R928 Virtual object of learning linguistic heritage Muisca people education cultural identity |
title_short |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas |
title_full |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas |
title_fullStr |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas |
title_full_unstemmed |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas |
title_sort |
MUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenas |
dc.creator.fl_str_mv |
Ruge Gallo, Andrés Felipe |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
García Montaño, Luis Felipe |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Ruge Gallo, Andrés Felipe |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Objeto Virtual de Aprendizaje herencia lingüística pueblo Muisca educación identidad cultural |
topic |
Objeto Virtual de Aprendizaje herencia lingüística pueblo Muisca educación identidad cultural 410.06 R928 Virtual object of learning linguistic heritage Muisca people education cultural identity |
dc.subject.ddc.es_ES.fl_str_mv |
410.06 R928 |
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv |
Virtual object of learning linguistic heritage Muisca people education cultural identity |
description |
The project seeks to preserve and disseminate the linguistic heritage of the Muisca indigenous people in contemporary Spanish in Colombia, focusing on the creation of a Virtual Object of Learning (OVA). The methodology included a thorough analysis of institutional documents and a survey of students and teachers from the Restrepo Millán district school in Bogotá. |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2023-11-28 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-02-05T21:29:12Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-02-05T21:29:12Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9158 |
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000 Ávila, N., Navarro, F. y Tapia, M. (2020). Identidad, voz y agencia: claves parauna enseñanza inclusiva de la escritura en la universidad. Archivos analíticos de políticas educativas, 28(98). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4722 Baldacchino, L. (2019). Intuition in entrepreneurial cognition. In A. Caputo & M. Pellegrini (Eds.), The anatomy of entrepreneurial decisions (pp. 29–56). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19685-1_3 Cassany, D. (2012). En línea: Leer y escribir en la red. Anagrama. Hammer, D., Melhuish, E., & Howard, S. J. (2017). Do aspects of social, emotional and behavioural development in the pre-school period concurrently predict later cognitive and academic attainment? Australian Journal of Education, 61(3), 270–287. https://doi.org/10.1177/0004944117729514 Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters. Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1(1), 1-47. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books. Nieto, S. (2002). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. Allyn & Bacon. |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional UAN |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
url |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9158 |
identifier_str_mv |
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000 Ávila, N., Navarro, F. y Tapia, M. (2020). Identidad, voz y agencia: claves parauna enseñanza inclusiva de la escritura en la universidad. Archivos analíticos de políticas educativas, 28(98). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4722 Baldacchino, L. (2019). Intuition in entrepreneurial cognition. In A. Caputo & M. Pellegrini (Eds.), The anatomy of entrepreneurial decisions (pp. 29–56). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19685-1_3 Cassany, D. (2012). En línea: Leer y escribir en la red. Anagrama. Hammer, D., Melhuish, E., & Howard, S. J. (2017). Do aspects of social, emotional and behavioural development in the pre-school period concurrently predict later cognitive and academic attainment? Australian Journal of Education, 61(3), 270–287. https://doi.org/10.1177/0004944117729514 Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters. Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1(1), 1-47. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books. Nieto, S. (2002). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. Allyn & Bacon. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Licenciatura en Español e Inglés |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv |
Bogotá - Sur |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7ec793c6-9a08-4dfd-987b-367ecc4cc6d8/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5d26e453-c88f-41d0-beb0-c8a8acd1dfa8/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b1862474-527e-46f5-bda3-ce303f79ad3b/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
699387a3cd7aac86a8df38e03463a042 b51c9459b21b99a63bcfa3328312f1e5 2542ef0fdfde584527c83a912712579d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300394942103552 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2García Montaño, Luis FelipeRuge Gallo, Andrés Felipe0000-0002-4006-0898113918219952024-02-05T21:29:12Z2024-02-05T21:29:12Z2023-11-28http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9158American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000Ávila, N., Navarro, F. y Tapia, M. (2020). Identidad, voz y agencia: claves parauna enseñanza inclusiva de la escritura en la universidad. Archivos analíticos de políticas educativas, 28(98). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4722Baldacchino, L. (2019). Intuition in entrepreneurial cognition. In A. Caputo & M. Pellegrini (Eds.), The anatomy of entrepreneurial decisions (pp. 29–56). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19685-1_3Cassany, D. (2012). En línea: Leer y escribir en la red. Anagrama.Hammer, D., Melhuish, E., & Howard, S. J. (2017). Do aspects of social, emotional and behavioural development in the pre-school period concurrently predict later cognitive and academic attainment? Australian Journal of Education, 61(3), 270–287. https://doi.org/10.1177/0004944117729514Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters.Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1(1), 1-47.Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.Nieto, S. (2002). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. Allyn & Bacon.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/The project seeks to preserve and disseminate the linguistic heritage of the Muisca indigenous people in contemporary Spanish in Colombia, focusing on the creation of a Virtual Object of Learning (OVA). The methodology included a thorough analysis of institutional documents and a survey of students and teachers from the Restrepo Millán district school in Bogotá.El proyecto busca preservar y difundir la herencia lingüística del pueblo indígena Muisca en el español contemporáneo de Colombia, centrándose en la creación de un Objeto Virtual de Aprendizaje (OVA). La metodología incluyó un análisis exhaustivo de documentos institucionales y una encuesta como diagnóstico a estudiantes y docentes del colegio distrital Restrepo Millán en Bogotá.Licenciado(a) en Español e InglésPregradoPresencialMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoLicenciatura en Español e InglésFacultad de EducaciónBogotá - SurObjeto Virtual de Aprendizajeherencia lingüísticapueblo Muiscaeducaciónidentidad cultural410.06 R928Virtual object of learninglinguistic heritageMuisca peopleeducationcultural identityMUISCAÑOL: Enseñanza del español a través de las voces indígenasTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85GeneralORIGINAL2023_AndrésFelipeRugeGallo.pdf2023_AndrésFelipeRugeGallo.pdfapplication/pdf3384908https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7ec793c6-9a08-4dfd-987b-367ecc4cc6d8/download699387a3cd7aac86a8df38e03463a042MD512023_AndrésFelipeRugeGallo_Acta.pdf2023_AndrésFelipeRugeGallo_Acta.pdfapplication/pdf174363https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5d26e453-c88f-41d0-beb0-c8a8acd1dfa8/downloadb51c9459b21b99a63bcfa3328312f1e5MD522023_AndrésFelipeRugeGallo_Autorización.pdf2023_AndrésFelipeRugeGallo_Autorización.pdfapplication/pdf1014548https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b1862474-527e-46f5-bda3-ce303f79ad3b/download2542ef0fdfde584527c83a912712579dMD53123456789/9158oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/91582024-10-09 23:07:16.781https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |