Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas

The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa in...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11465
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11465
Palabra clave:
pueblo nasa
etnoeducación
tejido
matemáticas
educación
Nasa people
ethno-education
weaving
mathematics
inclusion
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_abb1c853d976a551d3a5f68e4b009ba6
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11465
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-042024-10-10T12:31:27Z2024-10-10T12:31:27Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11465The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa indigenous people and their own knowledge about weaving with fourth grade students of a school in Bogotá and to establish the relationship between this knowledge and the knowledge proposed in the curriculum for the learning of geometry. For this purpose, an interpretative paradigm and a qualitative methodological approach were used during two phases: the first consisted of interviewing two wise men of the Nasa people to gain access to their own knowledge, and the second consisted of designing and implementing a didactic material during 11 sessions. It was concluded that the development of this type of strategies generates appropriation of cultural and multiethnic diversity and the strengthening of geometric thinking in western students.Se presentan los resultados de la implementación de una propuesta didáctica apoyada en la etnomatemática, para el fortalecimiento del diálogo intercultural entre los pueblos indígenas y los saberes de occidente. El objetivo fue valorar la efectividad de una estrategia didáctica para el reconocimiento del pueblo indígena nasa y sus saberes propios sobre el tejido con estudiantes de grado cuarto de primaria de un colegio de Bogotá y, establecer la relación entre estos conocimientos y los propuestos en el currículo para el aprendizaje de la geometría. Para ello se optó por un paradigma interpretativo y un enfoque metodológico cualitativo, durante dos fases: la primera, consistió en entrevistar a dos sabios del pueblo nasa para acceder a los saberes propios y, la segunda, en el diseño e implementación de un material didáctico durante 11 sesiones. Se concluyó que el desarrollo de este tipo de estrategias genera apropiación de la diversidad cultural y multiétnica y el fortalecimiento del pensamiento geométrico en estudiantes occidentales.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680/1286https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xpueblo nasaetnoeducacióntejidomatemáticaseducaciónNasa peopleethno-educationweavingmathematicsinclusionDesafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanasinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Linares Alvarado, Martha Liliana123456789/11465oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114652024-10-14 03:50:17.465metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
spellingShingle Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
pueblo nasa
etnoeducación
tejido
matemáticas
educación
Nasa people
ethno-education
weaving
mathematics
inclusion
title_short Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_full Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_fullStr Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_full_unstemmed Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_sort Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv pueblo nasa
etnoeducación
tejido
matemáticas
educación
topic pueblo nasa
etnoeducación
tejido
matemáticas
educación
Nasa people
ethno-education
weaving
mathematics
inclusion
dc.subject.en-US.fl_str_mv Nasa people
ethno-education
weaving
mathematics
inclusion
description The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa indigenous people and their own knowledge about weaving with fourth grade students of a school in Bogotá and to establish the relationship between this knowledge and the knowledge proposed in the curriculum for the learning of geometry. For this purpose, an interpretative paradigm and a qualitative methodological approach were used during two phases: the first consisted of interviewing two wise men of the Nasa people to gain access to their own knowledge, and the second consisted of designing and implementing a didactic material during 11 sessions. It was concluded that the development of this type of strategies generates appropriation of cultural and multiethnic diversity and the strengthening of geometric thinking in western students.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:27Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:27Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11465
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11465
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680/1286
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300419875143680