Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación

Introduction: This study evaluated reading comprehension levels and related them to the use of reading strategies, reading motivation, and sociodemographic and academic variables, in Physics-Mathematics and Engineering students. Methodology: Applied instruments: Self-Reporting of Sociodemographic an...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11031
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1271
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11031
Palabra clave:
comprensión lectora
estrategias lectoras
estudiantes universitarios
motivación
carrera universitaria
Reading comprehension
reading strategies
university students
motivation
university career
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_aaf0a2fa9cc8db8301f84fdd27bb9432
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11031
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
dc.title.es-ES.fl_str_mv Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación: Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing
title Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
spellingShingle Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
comprensión lectora
estrategias lectoras
estudiantes universitarios
motivación
carrera universitaria
Reading comprehension
reading strategies
university students
motivation
university career
title_short Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
title_full Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
title_fullStr Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
title_full_unstemmed Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
title_sort Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación
dc.subject.es-ES.fl_str_mv comprensión lectora
estrategias lectoras
estudiantes universitarios
motivación
carrera universitaria
topic comprensión lectora
estrategias lectoras
estudiantes universitarios
motivación
carrera universitaria
Reading comprehension
reading strategies
university students
motivation
university career
dc.subject.en-US.fl_str_mv Reading comprehension
reading strategies
university students
motivation
university career
description Introduction: This study evaluated reading comprehension levels and related them to the use of reading strategies, reading motivation, and sociodemographic and academic variables, in Physics-Mathematics and Engineering students. Methodology: Applied instruments: Self-Reporting of Sociodemographic and Academic Data (ADSA), the Inventory of Metacognive Strategies and Motivation for Reading (IEMML) and the Instrument for Measuring Reading Understanding in University Students (ICLAU). A total of 309 students collaborated, 218 were men and 91 women, 69 % were first-year and 31 % seniors’ students. Results and discussion: Results indicated that students showed a low level of reading comprehension (53 %) and reported using 69 % of the strategies evaluated by the instrument. A significant relationship between the total scores of both instruments was found. Similarly, significant differences in the IEMML score based on the time spent reading were found. Conclusions: Results are discussed in terms of the influence students’ training area plans and programs can have on reading comprehension and the use of strategies.on and the use of strategies.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:23Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1271
10.54104/papeles.v14n28.1271
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11031
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1271
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11031
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n28.1271
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1271/1061
dc.rights.en-US.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n28
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300282321895424
spelling 2022-07-112024-10-10T02:37:23Z2024-10-10T02:37:23Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/127110.54104/papeles.v14n28.1271https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11031Introduction: This study evaluated reading comprehension levels and related them to the use of reading strategies, reading motivation, and sociodemographic and academic variables, in Physics-Mathematics and Engineering students. Methodology: Applied instruments: Self-Reporting of Sociodemographic and Academic Data (ADSA), the Inventory of Metacognive Strategies and Motivation for Reading (IEMML) and the Instrument for Measuring Reading Understanding in University Students (ICLAU). A total of 309 students collaborated, 218 were men and 91 women, 69 % were first-year and 31 % seniors’ students. Results and discussion: Results indicated that students showed a low level of reading comprehension (53 %) and reported using 69 % of the strategies evaluated by the instrument. A significant relationship between the total scores of both instruments was found. Similarly, significant differences in the IEMML score based on the time spent reading were found. Conclusions: Results are discussed in terms of the influence students’ training area plans and programs can have on reading comprehension and the use of strategies.on and the use of strategies.Introducción: este estudio evaluó los niveles de comprensión lectora y los relacionó con el uso de estrategias lectoras, motivación lectora y variables sociodemográficas y académicas en estudiantes de física-matemáticas e ingeniería. Metodología: instrumentos aplicados: Autoinforme de Datos Sociodemográficos y Académicos (ADSA), el Inventario de Estrategias Metacognoscitivas y Motivación para la Lectura (IEMML) y el Instrumento para Medir Comprensión Lectora en Estudiantes Universitarios (ICLAU). Colaboraron 309 alumnos, 218 hombres y 91 mujeres, un 69 % de primer grado y un 31 % de último grado. Resultados y discusión: los resultados indicaron que los estudiantes mostraron un bajo nivel de comprensión lectora (53 %) y reportaron utilizar el 69 % de las estrategias evaluadas por el instrumento. Se encontró una relación significativa entre las puntuaciones totales de ambos instrumentos, asimismo, diferencias significativas en la puntuación del IEMML en función del tiempo dedicado a la lectura. Conclusiones: se discuten los resultados desde el punto de vista de la influencia que pueden tener los planes y programas de estudio del área de formación de los alumnos sobre la comprensión lectora y el uso de estrategias.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1271/1061Copyright (c) 2022 Jorge Guerra-García, Zaira Itzel Díaz-Rubio, Carmen Yolanda Guevara-Benítez, Alejandra Corona-Guevarahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n28comprensión lectoraestrategias lectorasestudiantes universitariosmotivacióncarrera universitariaReading comprehensionreading strategiesuniversity studentsmotivationuniversity careerAssessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computaciónEvaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación: Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computinginfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Guerra-García, JorgeDíaz-Rubio, Zaira ItzelGuevara-Benítez, Carmen YolandaCorona-Guevara, Alejandra123456789/11031oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110312024-10-14 03:45:48.276metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co