Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.

The teaching of a foreign language in Colombia was regulated by the General Education Law of 1994, since then the government has implemented different strategies, decrees, public policies, and documents that aim to serve as regulations and guidelines for teaching and learning processes focused on th...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11540
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1793
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11540
Palabra clave:
desafios de la educación
política educacional
Educación bilingüe
competencias del docente
challenges of education
Educational policy
Bilingual education
teacher qualification
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_aacb7a6c37b450d330b7cecb8216c9f7
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11540
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-302024-10-10T12:32:45Z2024-10-10T12:32:45Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1793https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11540The teaching of a foreign language in Colombia was regulated by the General Education Law of 1994, since then the government has implemented different strategies, decrees, public policies, and documents that aim to serve as regulations and guidelines for teaching and learning processes focused on the development of communicative competence in English as a foreign language. This article aims to make a review and analysis of the basic standards of English competencies, the basic rights of English learning, the national bilingualism plan, the law 1651 of 2013 and 4 research articles related to the subject, in the cities: Bogota, Medellin and Cali. With the objective of verifying how these policies and decrees are reflected in the institutions and if they are in accordance with the educational reality and the needs of the students. It is evident that although there is interest in the area and it is reflected in the efforts of the government and the different educational actors, there are still shortcomings that we must focus on to make this type of project a reality.La enseñanza de una lengua extranjera en Colombia se reglamentó con la ley general de educación de 1994, desde entonces el gobierno ha implementado diferentes estrategias, decretos, políticas públicas y documentos que pretenden servir como reglamentación y guía de los procesos de enseñanza y aprendizaje enfocados el desarrollo de la competencia comunicativa en el inglés como lengua extranjera. El presente artículo pretende hacer una revisión y análisis de los estándares básicos de competencias de inglés, los derechos básicos de aprendizaje del inglés, el plan nacional de bilingüismo, la ley 1651 de 2013 y 5 artículos de investigación relacionados al tema, en las ciudades como:  Medellín y Cali. Con el objetivo de verificar como estas políticas y decretos se reflejan en las instituciones y si son acordes a la realidad educativa y las necesidades de los estudiantes. Se evidencia que, aunque existen un interés en el área y se ve reflejado en el esfuerzo el gobierno y los diferentes actores educativos, aún hay falencias en las que nos debemos enfocar para hacer de este tipo de proyectos una realidad.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1793/1374https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xdesafios de la educaciónpolítica educacionalEducación bilingüecompetencias del docentechallenges of educationEducational policyBilingual educationteacher qualificationEnseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Diaz Ortegón, Johan Danilo123456789/11540oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115402024-10-14 03:50:31.423metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
title Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
spellingShingle Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
desafios de la educación
política educacional
Educación bilingüe
competencias del docente
challenges of education
Educational policy
Bilingual education
teacher qualification
title_short Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
title_full Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
title_fullStr Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
title_full_unstemmed Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
title_sort Enseñanza de la lengua extranjera en Colombia: Un análisis y reflexión de las políticas, decretos y documentos de interés.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv desafios de la educación
política educacional
Educación bilingüe
competencias del docente
topic desafios de la educación
política educacional
Educación bilingüe
competencias del docente
challenges of education
Educational policy
Bilingual education
teacher qualification
dc.subject.en-US.fl_str_mv challenges of education
Educational policy
Bilingual education
teacher qualification
description The teaching of a foreign language in Colombia was regulated by the General Education Law of 1994, since then the government has implemented different strategies, decrees, public policies, and documents that aim to serve as regulations and guidelines for teaching and learning processes focused on the development of communicative competence in English as a foreign language. This article aims to make a review and analysis of the basic standards of English competencies, the basic rights of English learning, the national bilingualism plan, the law 1651 of 2013 and 4 research articles related to the subject, in the cities: Bogota, Medellin and Cali. With the objective of verifying how these policies and decrees are reflected in the institutions and if they are in accordance with the educational reality and the needs of the students. It is evident that although there is interest in the area and it is reflected in the efforts of the government and the different educational actors, there are still shortcomings that we must focus on to make this type of project a reality.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:45Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:45Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1793
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11540
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1793
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11540
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1793/1374
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300408928010240