Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.

The problems in the social skills and mental health of deaf people in Colombia are increasing every day, which has led to identifying the incidents that are occurring in their communication, social interaction and teamwork, so that, according to the results and recommendations, raise awareness about...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10364
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/1417
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10364
Palabra clave:
Habilidades sociales
lengua de señas colombiana
personas sordas
inclusión
educación superior
Social skills
colombian sign language
deaf people
inclusion
higher education
Rights
License
Derechos de autor 2022 Kathleen Daniela Gomez Zapata
id UAntonioN2_a98f70f1d5e95c2e168e6f66e6fe9187
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10364
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-03-062024-10-10T02:17:53Z2024-10-10T02:17:53Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/1417https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10364The problems in the social skills and mental health of deaf people in Colombia are increasing every day, which has led to identifying the incidents that are occurring in their communication, social interaction and teamwork, so that, according to the results and recommendations, raise awareness about the importance of inclusion in higher education for deaf people, aiming to improve their physical, emotional and mental well-being. Therefore, the present research aims to analyze the current state of research on the implementation of Colombian Sign Language in higher education as an inclusion strategy and the impact on the social skills of non-hearing people throughout the century XXI. From a documentary review, with a quantitative approach, descriptive scope and empirical-analytical epistemological. A total of 39 negative incidents were found in the communication skills of deaf people and 11 with positive incidences. In interaction skills, 44 investigations with negative incidences and 9 with positive incidences were found. For teamwork skills, 38 publications with negative incidences and 5 with positive incidences. The city of Bogotá is the one that refers the most research on the social skills of deaf people who use the Colombian sign language in the last century, according to the results obtained.Las problemáticas en las habilidades sociales y salud mental de las personas sordas en Colombia cada día son más, lo que ha permitido identificar las incidencias que se están presentando en su comunicación, interacción social y trabajo en equipo, para que así, según los resultados y recomendaciones se concientice sobre la importancia de la inclusión a la educación superior de las personas no oyentes, apuntando a mejorar su bienestar físico, emocional y mental. Por ello, el presente artículo tiene como objetivo, analizar el estado actual de las investigaciones sobre la implementación de la Lengua de Señas Colombiana en la educación superior como estrategia de inclusión y las incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes a lo largo del siglo XXI. A partir de una revisión documental, con enfoque cuantitativo, de alcance descriptivo y criterio epistemológico empírico-analítico. Se encontraron un total de 39 incidencias negativas en las habilidades de comunicación de las personas sordas y 11 con incidencias positivas. En las habilidades de interacción se encontraron 44 con incidencias negativas y 9 con incidencias positivas. Para las habilidades de trabajo en equipo 38 con incidencias negativas y 5 con incidencias positivas. La ciudad de Bogotá es la que más refiere investigaciones en torno a las habilidades sociales de personas sordas que hacen uso de la lengua de señas colombiana en el último siglo, de acuerdo con los resultados obtenidos.Universidad Antonio NariñoDerechos de autor 2022 Kathleen Daniela Gomez Zapatahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Hilo Analítico; Vol. 8 Núm. 14 (2022): Psicología Después de la Pandemia: Los Retos de la Presencialidad1900-2734Habilidades socialeslengua de señas colombianapersonas sordasinclusióneducación superiorSocial skillscolombian sign languagedeaf peopleinclusionhigher educationLengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Gomez Zapata, Kathleen Daniela123456789/10364oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/103642024-10-14 03:48:36.74metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
title Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
spellingShingle Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
Habilidades sociales
lengua de señas colombiana
personas sordas
inclusión
educación superior
Social skills
colombian sign language
deaf people
inclusion
higher education
title_short Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
title_full Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
title_fullStr Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
title_full_unstemmed Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
title_sort Lengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Habilidades sociales
lengua de señas colombiana
personas sordas
inclusión
educación superior
topic Habilidades sociales
lengua de señas colombiana
personas sordas
inclusión
educación superior
Social skills
colombian sign language
deaf people
inclusion
higher education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Social skills
colombian sign language
deaf people
inclusion
higher education
description The problems in the social skills and mental health of deaf people in Colombia are increasing every day, which has led to identifying the incidents that are occurring in their communication, social interaction and teamwork, so that, according to the results and recommendations, raise awareness about the importance of inclusion in higher education for deaf people, aiming to improve their physical, emotional and mental well-being. Therefore, the present research aims to analyze the current state of research on the implementation of Colombian Sign Language in higher education as an inclusion strategy and the impact on the social skills of non-hearing people throughout the century XXI. From a documentary review, with a quantitative approach, descriptive scope and empirical-analytical epistemological. A total of 39 negative incidents were found in the communication skills of deaf people and 11 with positive incidences. In interaction skills, 44 investigations with negative incidences and 9 with positive incidences were found. For teamwork skills, 38 publications with negative incidences and 5 with positive incidences. The city of Bogotá is the one that refers the most research on the social skills of deaf people who use the Colombian sign language in the last century, according to the results obtained.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:17:53Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:17:53Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/1417
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10364
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/1417
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10364
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Kathleen Daniela Gomez Zapata
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Kathleen Daniela Gomez Zapata
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.es-ES.fl_str_mv Hilo Analítico; Vol. 8 Núm. 14 (2022): Psicología Después de la Pandemia: Los Retos de la Presencialidad
dc.source.none.fl_str_mv 1900-2734
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300391320322048