Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
Indigenous students linked to Higher Education in Colombia have had to face various challenges in times of pandemic due to the implications of virtual teaching. The objective of the investigative process reported in this presentation was to determine the recurring aspects that affected the training...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11432
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432
- Palabra clave:
- estudiantes indígenas
educación superior
enseñanza virtual
indigenous students
higher education
virtual teaching
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_a4310c8c755b34a6862d51fd851a6119 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11432 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2022-08-192024-10-10T12:30:54Z2024-10-10T12:30:54Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432Indigenous students linked to Higher Education in Colombia have had to face various challenges in times of pandemic due to the implications of virtual teaching. The objective of the investigative process reported in this presentation was to determine the recurring aspects that affected the training processes of two indigenous students linked to higher education. The methodology used is qualitative in the form of a case study and sought to understand the phenomenon from reflection on the sociocultural configuration of the students. The results obtained allow us to conclude that aspects such as the complexity with which the digital universe is configured, communication difficulties due to lack of mastery of the second language, the ontological configuration from materiality provided by the ancestral territories of the students and the insufficiency of technological resources, have hindered the training processes of these students in times of pandemic.Los estudiantes indígenas vinculados la Educación Superior en Colombia, han tenido que enfrentar diversos retos en tiempos de pandemia. Esto debido principalmente, a los desajustes presentados entre las dinámicas que configuran la educación virtual y su configuración existencial. El objetivo del proceso investigativo reportado en esta ponencia fue determinar los aspectos recurrentes que afectaron los procesos de formación de dos estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en relación con los procesos de planeación, implementación y evaluación. La metodología utilizada es de tipo cualitativo bajo la modalidad de estudio de caso y buscó la comprensión del fenómeno a partir de la reflexión en torno a la configuración sociocultural de los estudiantes. Los resultados obtenidos, permiten concluir que aspectos como la complejidad con la que se configura el universo digital, dificultades comunicativas por falta de dominio de la segunda lengua, la configuración ontológica desde materialidad que proveen los territorios ancestrales de los estudiantes y la insuficiencia de recursos tecnológicos, han dificultado los procesos de formación de estos estudiantes en tiempos de pandemia.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406/1078https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 112-1192665-203Xestudiantes indígenaseducación superiorenseñanza virtualindigenous studentshigher educationvirtual teachingExperiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Panesso Bailarín, SilvioAquino Aquite, NeribertaAguillón Lombana, Angélica123456789/11432oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114322024-10-14 03:50:17.223metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 |
title |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 |
spellingShingle |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 estudiantes indígenas educación superior enseñanza virtual indigenous students higher education virtual teaching |
title_short |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 |
title_full |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 |
title_fullStr |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 |
title_full_unstemmed |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 |
title_sort |
Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6 |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
estudiantes indígenas educación superior enseñanza virtual |
topic |
estudiantes indígenas educación superior enseñanza virtual indigenous students higher education virtual teaching |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
indigenous students higher education virtual teaching |
description |
Indigenous students linked to Higher Education in Colombia have had to face various challenges in times of pandemic due to the implications of virtual teaching. The objective of the investigative process reported in this presentation was to determine the recurring aspects that affected the training processes of two indigenous students linked to higher education. The methodology used is qualitative in the form of a case study and sought to understand the phenomenon from reflection on the sociocultural configuration of the students. The results obtained allow us to conclude that aspects such as the complexity with which the digital universe is configured, communication difficulties due to lack of mastery of the second language, the ontological configuration from materiality provided by the ancestral territories of the students and the insufficiency of technological resources, have hindered the training processes of these students in times of pandemic. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:30:54Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:30:54Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406/1078 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 112-119 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300311965138944 |