Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6

Indigenous students linked to Higher Education in Colombia have had to face various challenges in times of pandemic due to the implications of virtual teaching. The objective of the investigative process reported in this presentation was to determine the recurring aspects that affected the training...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11432
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432
Palabra clave:
estudiantes indígenas
educación superior
enseñanza virtual
indigenous students
higher education
virtual teaching
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_a4310c8c755b34a6862d51fd851a6119
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11432
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-08-192024-10-10T12:30:54Z2024-10-10T12:30:54Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432Indigenous students linked to Higher Education in Colombia have had to face various challenges in times of pandemic due to the implications of virtual teaching. The objective of the investigative process reported in this presentation was to determine the recurring aspects that affected the training processes of two indigenous students linked to higher education. The methodology used is qualitative in the form of a case study and sought to understand the phenomenon from reflection on the sociocultural configuration of the students. The results obtained allow us to conclude that aspects such as the complexity with which the digital universe is configured, communication difficulties due to lack of mastery of the second language, the ontological configuration from materiality provided by the ancestral territories of the students and the insufficiency of technological resources, have hindered the training processes of these students in times of pandemic.Los estudiantes indígenas vinculados la Educación Superior en Colombia, han tenido que enfrentar diversos retos en tiempos de pandemia. Esto debido principalmente, a los desajustes presentados entre las dinámicas que configuran la educación virtual y su configuración existencial. El objetivo del proceso investigativo reportado en esta ponencia fue determinar los aspectos recurrentes que afectaron los procesos de formación de dos estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en relación con los procesos de planeación, implementación y evaluación. La metodología utilizada es de tipo cualitativo bajo la modalidad de estudio de caso y buscó la comprensión del fenómeno a partir de la reflexión en torno a la configuración sociocultural de los estudiantes. Los resultados obtenidos, permiten concluir que aspectos como la complejidad con la que se configura el universo digital, dificultades comunicativas por falta de dominio de la segunda lengua, la configuración ontológica desde materialidad que proveen los territorios ancestrales de los estudiantes y la insuficiencia de recursos tecnológicos, han dificultado los procesos de formación de estos estudiantes en tiempos de pandemia.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406/1078https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 112-1192665-203Xestudiantes indígenaseducación superiorenseñanza virtualindigenous studentshigher educationvirtual teachingExperiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Panesso Bailarín, SilvioAquino Aquite, NeribertaAguillón Lombana, Angélica123456789/11432oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114322024-10-14 03:50:17.223metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
title Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
spellingShingle Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
estudiantes indígenas
educación superior
enseñanza virtual
indigenous students
higher education
virtual teaching
title_short Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
title_full Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
title_fullStr Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
title_full_unstemmed Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
title_sort Experiencias de estudiantes indígenas vinculados a la educación superior en tiempos de pandemia6
dc.subject.es-ES.fl_str_mv estudiantes indígenas
educación superior
enseñanza virtual
topic estudiantes indígenas
educación superior
enseñanza virtual
indigenous students
higher education
virtual teaching
dc.subject.en-US.fl_str_mv indigenous students
higher education
virtual teaching
description Indigenous students linked to Higher Education in Colombia have had to face various challenges in times of pandemic due to the implications of virtual teaching. The objective of the investigative process reported in this presentation was to determine the recurring aspects that affected the training processes of two indigenous students linked to higher education. The methodology used is qualitative in the form of a case study and sought to understand the phenomenon from reflection on the sociocultural configuration of the students. The results obtained allow us to conclude that aspects such as the complexity with which the digital universe is configured, communication difficulties due to lack of mastery of the second language, the ontological configuration from materiality provided by the ancestral territories of the students and the insufficiency of technological resources, have hindered the training processes of these students in times of pandemic.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:54Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11432
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1406/1078
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 112-119
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300311965138944