Sostenibiligrafía de la Universidad

The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10992
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10992
Palabra clave:
educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad.
higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.
Rights
License
Copyright (c) 2009 admin admin; Henar Herrero Suárez
id UAntonioN2_a3ea6d7d397342fbda914af9e9944f51
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10992
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2009-06-302024-10-10T02:36:16Z2024-10-10T02:36:16Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10992The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability guided by the lineal and evolution progress idea, promoting a consumer society and moving away from a real human possibility and its entailed aims such as the nature and the development of social awareness; at the same time, this model has strongly influenced the epistemological assumptions of the higher education, which are evidenced in the constant fragmentation of knowledge, and has disqualified the university to react to the social problems of our days.El documento que se presenta a continuación discurre sobre el papel de la Universidad en el futuro en lo concerniente a la formación de profesionales-ciudadanos sostenibles, pero que también estén comprometidos con el sostenimiento del planeta y de la vida del hombre. Cuestiona el modelo —técnico, económico y científico— que se ha seguido sobre la sostenibilidad, dirigido éste hacia el ideal de progreso evolutivo, lineal, que promueve la sociedad de consumo y que se aleja de una posibilidad humana real y de los objetivos que ésta implicaría como el cuidado de la naturaleza y desarrollo de lo social; este modelo, a su vez, ha permeado reciamente los presupuestos epistemológicos de la educación superior, los cuales se evidencian en una continua fragmentación del saber, y la ha incapacitado para responder a las problemáticas sociales de nuestros días.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773/620Copyright (c) 2009 admin admin; Henar Herrero Suárezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 1 No. 1 (2009); 115 - 125Papeles; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 115 - 125Papeles; v. 1 n. 1 (2009); 115 - 1252346-09110123-0670educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad.higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.Sostenibiligrafía de la Universidadinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Herrero Suárez, Henar123456789/10992oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/109922024-10-14 03:46:41.008metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Sostenibiligrafía de la Universidad
title Sostenibiligrafía de la Universidad
spellingShingle Sostenibiligrafía de la Universidad
educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad.
higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.
title_short Sostenibiligrafía de la Universidad
title_full Sostenibiligrafía de la Universidad
title_fullStr Sostenibiligrafía de la Universidad
title_full_unstemmed Sostenibiligrafía de la Universidad
title_sort Sostenibiligrafía de la Universidad
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad.
topic educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad.
higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.
dc.subject.en-US.fl_str_mv higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.
description The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability guided by the lineal and evolution progress idea, promoting a consumer society and moving away from a real human possibility and its entailed aims such as the nature and the development of social awareness; at the same time, this model has strongly influenced the epistemological assumptions of the higher education, which are evidenced in the constant fragmentation of knowledge, and has disqualified the university to react to the social problems of our days.
publishDate 2009
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:36:16Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:36:16Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10992
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10992
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773/620
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2009 admin admin; Henar Herrero Suárez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 admin admin; Henar Herrero Suárez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 1 No. 1 (2009); 115 - 125
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 115 - 125
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 1 n. 1 (2009); 115 - 125
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300354780594176