Juego y lectura, una estrategia pedagógica

This paper focuses on the problem of reading comprehension that was identified during the collection of documents. Therefore, we consider it relevant to address this issue, and give visibility to the importance of reading comprehension, since Maira Arrieta (2022) maintains that "students requir...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11541
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1794
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11541
Palabra clave:
renovación curricular
comprensión
metodología
curriculum renewal
comprension
methodology
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_a0cf3da676625c97da7ca6f783156409
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11541
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-302024-10-10T12:32:46Z2024-10-10T12:32:46Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1794https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11541This paper focuses on the problem of reading comprehension that was identified during the collection of documents. Therefore, we consider it relevant to address this issue, and give visibility to the importance of reading comprehension, since Maira Arrieta (2022) maintains that "students require a didactic strategy capable of arousing interest in the understanding and interpretation of texts, focusing on cognitive and linguistic skills, which determines the semantic and, at the same time, syntactic information developed in good reading" (p. 3). Consequently, new methodologies have emerged that seek to use games for the teaching-learning process, promoting reading comprehension. In addition, a study has been carried out of the different collected texts that share research on how the use of gamification in classrooms contributes to current education and makes learning reading comprehension a significant process for students. students.La presente ponencia se centra en la problemática de la comprensión lectora que se identificó durante la recopilación de documentos. Por ende, consideramos relevante abordar esta cuestión, y darle visibilidad a la importancia de la comprensión lectora, ya que Maira Arrieta (2022) sostiene que "los estudiantes requieren una estrategia didáctica capaz de despertar el interés en la comprensión e interpretación de los textos, enfocándose en las habilidades cognitivas y lingüísticas, lo que determina la información semántica y, al mismo tiempo, sintáctica desarrollada en una buena lectura" (p. 3). En consecuencia, han surgido nuevas metodologías que buscan usar los juegos para el proceso de enseñanza-aprendizaje favoreciendo la comprensión lectora. Además, se ha llevado a cabo un estudio de los diferentes textos recopilados que comparten la investigación sobre cómo el uso de la gamificación en las aulas de clase contribuye a la educación actual y hace que el aprendizaje de la comprensión lectora sea un proceso significativo para los estudiantes.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1794/1375https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xrenovación curricularcomprensiónmetodologíacurriculum renewalcomprensionmethodologyJuego y lectura, una estrategia pedagógicainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Castro Patiño, Juan LadySosa Caceres, Lady123456789/11541oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115412024-10-14 03:50:31.398metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Juego y lectura, una estrategia pedagógica
title Juego y lectura, una estrategia pedagógica
spellingShingle Juego y lectura, una estrategia pedagógica
renovación curricular
comprensión
metodología
curriculum renewal
comprension
methodology
title_short Juego y lectura, una estrategia pedagógica
title_full Juego y lectura, una estrategia pedagógica
title_fullStr Juego y lectura, una estrategia pedagógica
title_full_unstemmed Juego y lectura, una estrategia pedagógica
title_sort Juego y lectura, una estrategia pedagógica
dc.subject.es-ES.fl_str_mv renovación curricular
comprensión
metodología
topic renovación curricular
comprensión
metodología
curriculum renewal
comprension
methodology
dc.subject.en-US.fl_str_mv curriculum renewal
comprension
methodology
description This paper focuses on the problem of reading comprehension that was identified during the collection of documents. Therefore, we consider it relevant to address this issue, and give visibility to the importance of reading comprehension, since Maira Arrieta (2022) maintains that "students require a didactic strategy capable of arousing interest in the understanding and interpretation of texts, focusing on cognitive and linguistic skills, which determines the semantic and, at the same time, syntactic information developed in good reading" (p. 3). Consequently, new methodologies have emerged that seek to use games for the teaching-learning process, promoting reading comprehension. In addition, a study has been carried out of the different collected texts that share research on how the use of gamification in classrooms contributes to current education and makes learning reading comprehension a significant process for students. students.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:46Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:46Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1794
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11541
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1794
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11541
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1794/1375
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300372080001024