Competencias docentes y enfoques de aprendizaje

This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific...

Full description

Autores:
Cárdenas S., Fidel Antonio
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5262
Acceso en línea:
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5262
Palabra clave:
competition
pedagogical knowledge specific to the discipline
learning approaches
declarative knowledge and fuctional knowledge
Competencia
conocimiento pedagógico específico de la disciplina
enfoques de aprendizaje
conocimiento declarativo y conocimiento funcional
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id UAntonioN2_a092ca9b3c52a39218093487bd891489
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5262
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cárdenas S., Fidel Antonio2021-11-10T00:51:49Z2021-11-10T00:51:49Z2011-12-09http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5262This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific discipline and its contextual nature and, finally, the generation of learning vocation. In line with this, the approaches superficial and deep are sketched setting the difference between declarative and functional knowledge. In the above context, we propose four teachers’ competencies to examine and discuss: didactics, transferable skills, research and social nature.El presente artículo, producto de los procesos que se derivan de la línea de investigación Evaluación de la docencia y aprendizaje en el aula, de la Universidad Pedagógica Nacional, muestra que, a partir de varios conceptos de competencia, se resaltan como fundamentales para el actuar competente de un docente: el conocimiento didáctico específico de la disciplina y su naturaleza contextual; se propone, además, como atributo de la competencia docente, la generación de vocación de aprendizaje. En consonancia con lo anterior, se esbozan los enfoques superficial y profundo, a través de los cuales los estudiantes progresan hacia su formación académica y profesional, estableciendo la diferencia entre el conocimiento declarativo y el conocimiento funcional. En el contexto anterior, se proponen para reflexión y análisis cuatro competencias del docente que, a manera de grupos, son: la didáctica, las habilidades transferibles, la investigativa y las de naturaleza social.application/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276/2272346-09110123-0670PAPELES; Vol. 3 No. 6 (2011); 8-17PAPELES; Vol. 3 Núm. 6 (2011); 8-17competitionpedagogical knowledge specific to the disciplinelearning approachesdeclarative knowledge and fuctional knowledgeCompetenciaconocimiento pedagógico específico de la disciplinaenfoques de aprendizajeconocimiento declarativo y conocimiento funcionalCompetencias docentes y enfoques de aprendizajeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/5262oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/52622024-10-09 23:30:03.075https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
spellingShingle Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
competition
pedagogical knowledge specific to the discipline
learning approaches
declarative knowledge and fuctional knowledge
Competencia
conocimiento pedagógico específico de la disciplina
enfoques de aprendizaje
conocimiento declarativo y conocimiento funcional
title_short Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_full Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_fullStr Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_full_unstemmed Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_sort Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
dc.creator.fl_str_mv Cárdenas S., Fidel Antonio
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Cárdenas S., Fidel Antonio
dc.subject.en-US.fl_str_mv competition
pedagogical knowledge specific to the discipline
learning approaches
declarative knowledge and fuctional knowledge
topic competition
pedagogical knowledge specific to the discipline
learning approaches
declarative knowledge and fuctional knowledge
Competencia
conocimiento pedagógico específico de la disciplina
enfoques de aprendizaje
conocimiento declarativo y conocimiento funcional
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Competencia
conocimiento pedagógico específico de la disciplina
enfoques de aprendizaje
conocimiento declarativo y conocimiento funcional
description This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific discipline and its contextual nature and, finally, the generation of learning vocation. In line with this, the approaches superficial and deep are sketched setting the difference between declarative and functional knowledge. In the above context, we propose four teachers’ competencies to examine and discuss: didactics, transferable skills, research and social nature.
publishDate 2011
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2011-12-09
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:49Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:49Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5262
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5262
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276/227
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
dc.source.en-US.fl_str_mv PAPELES; Vol. 3 No. 6 (2011); 8-17
dc.source.es-ES.fl_str_mv PAPELES; Vol. 3 Núm. 6 (2011); 8-17
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300449150337024