Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.
APÜ'ÜYA ASHATAA (Keeper of Knowledge), is the result of a research methodology that delves into the search for an ideal architectural design for an ethno-educational infrastructure with quality to maintain and preserve the cultural identity and ancestral knowledge of the Wayúu indigenous people...
- Autores:
-
Fernandez Acosta, Angelica Maria
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9311
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9311
- Palabra clave:
- creencias
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- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
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APÜ'ÜYA ASHATAA (Keeper of Knowledge), is the result of a research methodology that delves into the search for an ideal architectural design for an ethno-educational infrastructure with quality to maintain and preserve the cultural identity and ancestral knowledge of the Wayúu indigenous people in La Alta Guajira. The content of this work covers the study of a political, economic, sociocultural and territorial context of Alta Guajira, which in this case is reflected from a first stage of research and diagnosis in relation to theoretical references and documents; a second stage of contextualization with a focus on a participatory workshop with the community of the Ethnoeducational Center No. 11 (Jarijiñamana Meridai) of La Alta Guajira, as well as an analysis - normative result and finally design tools are created for the development of Ethnoeducational infrastructure with Design standards adapted to the cultural context and aligned with the ancestral practices of and for the Wayúu indigenous people in La Alta Guajira. |
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ANLA. (2018). Reporte de alerta zona hidrográfica caribe – La Guajira Bardone, A. Mossayebeh, N.G. (2021). Guía de diseño para proyectos de infraestructura educativa. Scioteca.caf.com Bosch arquitectos. (2013). Escuela primaria en chuquibambilla peru, ArchDaily. https://www.archdaily.co/co/758032/escuela-en-chuquibambilla-ama-plus-bosch-arquitectos Cañas, J. P. (2019). La ranchería de los Wayúu en La Guajira, Revista Credencial. https://www.revistacredencial.com/historia/temas/la-rancheria-de-los-wayuu-en-la-guajira Cordido, M. (2018). La conservación de los valores cromáticos de la arquitectura vernácula: casos de las rancherías Wayúu. Universitat Politècnica de Catalunya Dane (2018) Geoportal, Enfoque diferencial étnico fuente CNPV, recuperado el 21 de febrero de 2023. https://geoportal.dane.gov.co/geovisores/sociedad/cnpv-2018/ Delgado, K. Galeano, S. (2019). Atulaa, Centro etnoeducativo para el hábitat wayúu Alewa, Los Monos, La Guajira. Universidad de La Salle, Bogotá Botero, E.F. (2015). Ethno-Education (Etnoeducación) in la Guajira, Colombia: Shaping Indigenous Subjectivities Within Modernity, Neoliberal Multiculturalism, and the Indigenous Struggle. University of California, San Diego IGAC. (2020). Mapas de Colombia – acceso a catastro. Institución geográfico Agustín Codazzi. https://www.igac.gov.co/ Lengen, J.V. (1997). Manual del arquitecto descalzo, efedosoepub base r1.2 López, A.R. (2010). Caracterización Wayúu, Procuraduría general de la nación. chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.procuraduria.gov.co/portal/media/docs/CaracterizacionWayu unaiki.pdf López, K.J. (2016). Podcast Wayúu, UNICISO. https://www.portaluniciso.com/ Marín, E.M. (2014). Cosmogonía y Rito en la Vivienda Wayúu. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/51682/7312012.2014.pdf |
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The content of this work covers the study of a political, economic, sociocultural and territorial context of Alta Guajira, which in this case is reflected from a first stage of research and diagnosis in relation to theoretical references and documents; a second stage of contextualization with a focus on a participatory workshop with the community of the Ethnoeducational Center No. 11 (Jarijiñamana Meridai) of La Alta Guajira, as well as an analysis - normative result and finally design tools are created for the development of Ethnoeducational infrastructure with Design standards adapted to the cultural context and aligned with the ancestral practices of and for the Wayúu indigenous people in La Alta Guajira.APÜ'ÜYA ASHATAA (Guardián de saberes), es el resultado de una metodología de investigación que profundiza en la búsqueda de un diseño arquitectónico ideal para una infraestructura etnoeducativa con calidad de mantener y preservar la identidad cultural y saberes ancestrales del pueblo indígena Wayúu en La Alta Guajira. El contenido de este trabajo abarca el estudio de un contexto político económico, socio cultural y territorial de la Alta Guajira, que en este caso se plasma a partir de una primera etapa de investigación y diagnóstico en relación a referentes y documentos teóricos; una segunda etapa de contextualización con enfoque a un taller participativo con la comunidad del Centro Etnoeducativo nro 11 (Jarijiñamana Meridai) de La Alta Guajira, al igual que un análisis - resultado normativo y finalmente se establecen algunas herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu en La Alta GuajiraArquitecto(a)PregradoPresencialMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoArquitecturaFacultad de ArtesBucaramangacreenciasarquitectura vernáculaprácticas ancestralesetnoeducativoBeliefsvernacular architectureancestral prácticesethnoeducationalHerramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Tesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradoEspecializadaORIGINAL2023_AngelicaMariaFernandezAcosta.2023_AngelicaMariaFernandezAcosta.Trabajo de gradoapplication/pdf10365551https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ce2bb1a6-84a0-4104-91c1-7bf94fa0941c/download4477207ed3a8d4a098a2f7ef96a38b5cMD552023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo12023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo1Anexo1application/pdf8266111https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/f0413e69-0d4e-4fa3-987c-d199de3acf09/download4afe11731f690f8f08692e2f587cf68cMD522023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo22023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo2Anexo2application/pdf10400937https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1e27cb66-9c2e-48aa-84f0-57facbaa69f6/downloade81f3038b6e96f4604b595a59a0182b2MD532023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Acta2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_ActaActaapplication/pdf1058535https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/cb080cba-6c63-40d8-84a4-a16dbe5590b8/download0673515d653ca08bf67ee4fb5bdb07a6MD512023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Autorización2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_AutorizaciónAutorizaciónapplication/pdf134800https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/3cd2d8c8-f08f-4668-a2fb-9e5f07eb9e1a/download4b2b8517d91fb08a167f9fa7fbf179a5MD54TEXT2023_AngelicaMariaFernandezAcosta..txt2023_AngelicaMariaFernandezAcosta..txtExtracted texttext/plain102691https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/570a26ad-db50-4ce5-a9b4-46db2231eb6f/downloadec825f05ecca2282cb881a5645f7e500MD562023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo1.txt2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo1.txtExtracted texttext/plain42275https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b2e553f2-734a-4c7e-9d80-17de1d1479ff/download7354edfc2de02218ad69fc54504eac69MD582023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo2.txt2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo2.txtExtracted texttext/plain52927https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/82850450-9594-4993-8409-e4b87bc2613b/download11b481217d2fde808f93493dee19447bMD5102023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Acta.txt2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Acta.txtExtracted texttext/plain126https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/68929971-31bb-4f50-a7cc-390e5967aca5/downloadd99a5cd31700cd4f91f39cfebc8c57c7MD5122023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Autorización.txt2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Autorización.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/4dac0a96-a2e1-4cfd-b9f7-0e2428ce7522/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD514THUMBNAIL2023_AngelicaMariaFernandezAcosta..jpg2023_AngelicaMariaFernandezAcosta..jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg20740https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0bd6123f-e4dd-4b07-87d8-532991d3dbde/download305ca3fadbe88c4364c0c144427601ddMD572023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo1.jpg2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo1.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg21033https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/82d55544-6eaa-47e9-b0a9-a0d6608a2535/download1cfe38d41c4af17ffd39232193cd9cbfMD592023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo2.jpg2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Anexo2.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg22971https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/b0b07000-ade1-40be-b6fc-ff0e4b2fd761/download544fcc6aea749189dfd1ac646c89360aMD5112023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Acta.jpg2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Acta.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg16494https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a246c668-181c-47cc-b5ae-28ec21e74951/downloadbb4acf14bf34b006ed37101d6bdc04e9MD5132023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Autorización.jpg2023_AngelicaMariaFernandezAcosta_Autorización.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg17236https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/15820f65-17a3-4238-98c7-b6cb1a6a3aaa/download815a67b4f26a30e517cfd9edad473b16MD515123456789/9311oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/93112024-10-09 22:47:53.017https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |