Análisis de Modo y Efectos de Falla para identificar Riesgos en el Motor Diésel C4.4 en Remolcadores de 1300 HP

The following work is aimed at performing the failure mode and effect analysis to identify risks of a team or machine, which is achieved from the implementation and application of the FMEA tool (Analysis of Failure Modes and Effects) being the most used methodology in Reliability Centered Maintenanc...

Full description

Autores:
Almanza Solis, Juan Guillermo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
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Palabra clave:
Mantenimiento
AMEF
Motor
Confiabilidad
Riesgos
Remolcadores
Maintenance
FMEA
Engine
Reliability
Risks
Tugboats
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openAccess
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Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
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description The following work is aimed at performing the failure mode and effect analysis to identify risks of a team or machine, which is achieved from the implementation and application of the FMEA tool (Analysis of Failure Modes and Effects) being the most used methodology in Reliability Centered Maintenance (RCM), with the which will establish the most appropriate maintenance plan for the mechanical engine Diesel C4.4 used in the 1300 HP tugboats. Taking into account the above, it is possible to improve the availability of the equipment, ensuring the correct operation being carried out in no time determined. Thus, with the implementation of the tool, costs per unexpected outputs of the equipment, while it is possible to identify any type of failure of faster and easier way, thus increasing the probability of having the equipment available up to 80%. It will also be possible to guarantee a preventive and predictive maintenance schedule to reduce the corrective, always in order to know the real needs of the engine or failing that, generate a catalog of failures from it.
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LA INVESTIGACIÓN MIXTA, ESTRATEGIA ANDRAGÓGICA FUNDAMENTAL PARA FORTALECER LAS CAPACIDADES INTELECTUALES SUPERIORES. 2012, de Biblioteca Ecotec Sitio web: https://biblio.ecotec.edu.ec/revista/edicion2/LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20MIXT A%20ESTRATEGIA%20ANDRAG%C3%93GICA%20FUNDAMENTAL.pdfinstname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/The following work is aimed at performing the failure mode and effect analysis to identify risks of a team or machine, which is achieved from the implementation and application of the FMEA tool (Analysis of Failure Modes and Effects) being the most used methodology in Reliability Centered Maintenance (RCM), with the which will establish the most appropriate maintenance plan for the mechanical engine Diesel C4.4 used in the 1300 HP tugboats. Taking into account the above, it is possible to improve the availability of the equipment, ensuring the correct operation being carried out in no time determined. Thus, with the implementation of the tool, costs per unexpected outputs of the equipment, while it is possible to identify any type of failure of faster and easier way, thus increasing the probability of having the equipment available up to 80%. It will also be possible to guarantee a preventive and predictive maintenance schedule to reduce the corrective, always in order to know the real needs of the engine or failing that, generate a catalog of failures from it.El siguiente trabajo está encaminado a realizar el análisis de modo y efecto de fallas para identificar riesgos de un equipo o máquina, el cual se logra a partir de la implementación y aplicación de la herramienta AMEF (Análisis de modos y efectos de falla) siendo la metodología más utilizada en el mantenimiento centrado en confiabilidad (RCM), con el cual se establecerá el plan de mantenimiento más adecuado para el motor mecánico Diesel C4.4 utilizado en los remolcadores de 1300 HP. Teniendo en cuenta lo planteado anteriormente, es posible mejorar la disponibilidad del equipo, lo que garantiza la correcta operación que se está llevando a cabo en un momento determinado. Así pues, con la implementación de la herramienta se reducen los costos por salidas inesperadas del equipo, mientras se logra identificar cualquier tipo de falla de manera mas rápida y sencilla, aumentando así la probabilidad de tener el equipo disponible hasta en un 80%. Se logra también garantizar una programación de mantenimiento preventivo y predictivo que disminuya el correctivo, siempre en aras de conocer las necesidades reales del motor o en su defecto generar un catálogo de fallas de este.Ingeniero(a) Electromecánico(a)PregradoDistanciaspaUniversidad Antonio NariñoIngeniería ElectromecánicaFacultad de Ingeniería Mecánica, Electrónica y BiomédicaSanta MartaMantenimientoAMEFMotorConfiabilidadRiesgosRemolcadoresMaintenanceFMEAEngineReliabilityRisksTugboatsAnálisis de Modo y Efectos de Falla para identificar Riesgos en el Motor Diésel C4.4 en Remolcadores de 1300 HPTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85GeneralORIGINAL2021Acta.pdf2021Acta.pdfActaTIG_JuanAlmanzaapplication/pdf282559https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ad21e1c1-6cd2-48b0-9a49-52b11af4c16d/download3257252238f3896d934c772f44bfbdf3MD512021Autorizaciondeautores.pdf2021Autorizaciondeautores.pdfAutorizacióndeautores_JuanAlmanzaapplication/pdf802874https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/4fb1621c-56e7-4d5c-9d29-5afedfbc8197/downloadfac057fb1b2e6e80707df527848c096fMD52AMEF MOTOR C4.4 ANEXO A _Juan Almanza.pdfAMEF MOTOR C4.4 ANEXO A _Juan Almanza.pdfAnexoA_TIG_JuanAlmanzaapplication/pdf1796814https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8ecea3f1-d1cf-462b-af1c-d5524e96ef71/downloadc77ccb907b5327b75398328a87a9ed03MD53CATALOGO DE FALLAS DEL MOTOR DIESEL C4.4 ANEXO B _JuanAlmanza.pdfCATALOGO DE FALLAS DEL MOTOR DIESEL C4.4 ANEXO B _JuanAlmanza.pdfAnexoB_TIG_JuanAlmanzaapplication/pdf869952https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/027e9805-9220-4372-b4f3-26c6c5474186/download4e2f6671cfd938dfb7cd027010a152b4MD542021Juan Almanza.pdf2021Juan Almanza.pdfTIG_JuanAlmanzaapplication/pdf3397237https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/4282de25-684c-4d09-aaab-32be5b601dfc/downloadc9138ec00106d968890cc2a6905fd9d0MD55TIG_JUAN_ALMANZA_TURNITIN.pdfTIG_JUAN_ALMANZA_TURNITIN.pdfTurnitin_JuanAlmanzaapplication/pdf12655849https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/3c22a25e-2454-4571-9b9d-cae1c5e5b279/downloadb5176ae1ff8ae39f771e3e80c3822d74MD56CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ae3e4fa5-e3a6-4197-b844-8503bf8d2df0/download9868ccc48a14c8d591352b6eaf7f6239MD57LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83747https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/6d14d64b-4ae5-46e7-88c0-3e4a4e3df722/downloadc3b2cdca800aa01c6175488b1291697aMD58TEXT2021Acta.pdf.txt2021Acta.pdf.txtExtracted texttext/plain2096https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/f29f4099-b835-465b-be4d-91b01202f81d/downloadf63684eab5e03c83548ccef95f695eb2MD592021Autorizaciondeautores.pdf.txt2021Autorizaciondeautores.pdf.txtExtracted texttext/plain4https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a7357fa0-4bd3-4b49-834b-f2ff82e03b0e/downloadff4c8ff01d544500ea4bfea43e6108c1MD511AMEF MOTOR C4.4 ANEXO A _Juan Almanza.pdf.txtAMEF MOTOR C4.4 ANEXO A _Juan Almanza.pdf.txtExtracted texttext/plain101337https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/afcd4c87-5f43-4cdb-806e-c8c0e43e2286/download64b11f742fd4eded9de5449dc44a04ecMD513CATALOGO DE FALLAS DEL MOTOR DIESEL C4.4 ANEXO B _JuanAlmanza.pdf.txtCATALOGO DE FALLAS DEL MOTOR DIESEL C4.4 ANEXO B _JuanAlmanza.pdf.txtExtracted texttext/plain2962https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e9af956c-a164-406d-94b5-f3738e768a21/download6d7dc84aa16ecb9ece755f46ab23cdfdMD5152021Juan Almanza.pdf.txt2021Juan Almanza.pdf.txtExtracted texttext/plain101860https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5724def3-50d2-446e-b26a-3bcba5e7490b/download98ad19111c9592a09ed4aac8dc51d38eMD517TIG_JUAN_ALMANZA_TURNITIN.pdf.txtTIG_JUAN_ALMANZA_TURNITIN.pdf.txtExtracted texttext/plain26023https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0fd367a5-8cf2-48db-bb66-55677253c6e6/download6e58923b33988965ecdc59227fa5146aMD519THUMBNAIL2021Acta.pdf.jpg2021Acta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg15976https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/53180e48-5864-4347-925b-c7330f34a588/download3abac8bb5b43ad4bdda6f68842bb4c56MD5102021Autorizaciondeautores.pdf.jpg2021Autorizaciondeautores.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg20054https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/08a67576-e8df-43af-92e3-8d7c74d89e58/downloadb723184da268cf4f6f067826f4af9cd5MD512AMEF MOTOR C4.4 ANEXO A _Juan Almanza.pdf.jpgAMEF MOTOR C4.4 ANEXO A _Juan Almanza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg17831https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/0ef2a1a7-9c1a-4f12-838b-b493d95eb8cc/downloadafb72d03dce157a3f49079e995560e5dMD514CATALOGO DE FALLAS DEL MOTOR DIESEL C4.4 ANEXO B _JuanAlmanza.pdf.jpgCATALOGO DE FALLAS DEL MOTOR DIESEL C4.4 ANEXO B _JuanAlmanza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg11164https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/150b3846-83c7-4490-a70e-764915c3070a/download762ebfd9450ce00350ddf05bb0d88f7cMD5162021Juan Almanza.pdf.jpg2021Juan Almanza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg9757https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8c91396b-cb0b-4fdb-a476-278b6b1e57f3/downloadd865c5de2dc15c49c127d9797200e16dMD518TIG_JUAN_ALMANZA_TURNITIN.pdf.jpgTIG_JUAN_ALMANZA_TURNITIN.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg10985https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/6798959b-9925-4cc1-a907-31c28ff6afa6/downloada10a7b11d0e0dfdee5073b63dcf180e3MD520123456789/4672oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/46722024-10-09 23:25:27.833https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertorestrictedhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.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