Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes
Bullying is a form of violence that occurs in schools and can have serious consequences for the victims. It is characterized by physical, verbal or emotional violence that is repeated over time and occurs between students in the same school. The normalization of bullying by teachers is a factor that...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11449
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1662
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11449
- Palabra clave:
- convivencia
acoso
escuela
observador
docente
Coexistence
Bullying
school
Observer
teacher
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_9306127acd4623de804cd18c83bf360d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11449 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-022024-10-10T12:31:10Z2024-10-10T12:31:10Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1662https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11449Bullying is a form of violence that occurs in schools and can have serious consequences for the victims. It is characterized by physical, verbal or emotional violence that is repeated over time and occurs between students in the same school. The normalization of bullying by teachers is a factor that hinders the detection and treatment of cases. Teachers who normalize bullying tend to tolerate or ignore these behaviors, which makes victims feel alone and unsupported. This phenomenon has a negative impact on the school climate and on the development of students, as victims of bullying may suffer physical, psychological and emotional damage, and have difficulties in learning and in relating to others. This work is the result of a research project that aims to analyze how the normalization of bullying by teachers affects the detection and care of cases. It is expected that the results of the research will help to socialize the characteristics of bullying, so that appropriate pedagogical tools and strategies for its detection and prevention can be designed and implemented.El acoso escolar es una forma de violencia que se produce en las escuelas y que puede tener graves consecuencias para las víctimas. Se caracteriza por ser una violencia física, verbal o emocional que se repite en el tiempo, y que se produce entre educandos de una misma institución educativa. La normalización del acoso escolar por parte de los docentes es un factor que dificulta la detección y atención de los casos. Los docentes que normalizan el acoso escolar suelen tolerar o ignorar estos comportamientos, lo que hace que las víctimas se sientan solas y sin apoyo. Este fenómeno tiene un impacto negativo en el clima escolar y en el desarrollo de los educandos pues las víctimas de acoso escolar pueden sufrir daños físicos, psicológicos y emocionales, y pueden tener dificultades para aprender y para relacionarse con otros.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1662/1270https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203XconvivenciaacosoescuelaobservadordocenteCoexistenceBullyingschoolObserverteacherFortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Pérez-Vargas, John JairoGuapacha-Pascuasa, Carlos AndrésPeña-Quintana, María AntoniaMoncada-Guzmán, Ciro Javier123456789/11449oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114492024-10-14 03:50:17.327metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes |
title |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes |
spellingShingle |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes convivencia acoso escuela observador docente Coexistence Bullying school Observer teacher |
title_short |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes |
title_full |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes |
title_fullStr |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes |
title_full_unstemmed |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes |
title_sort |
Fortaleciendo escenarios educativos de paz desde el análisis de la normalización y la detección oportuna del acoso escolar en las prácticas pedagógicas docentes |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
convivencia acoso escuela observador docente |
topic |
convivencia acoso escuela observador docente Coexistence Bullying school Observer teacher |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Coexistence Bullying school Observer teacher |
description |
Bullying is a form of violence that occurs in schools and can have serious consequences for the victims. It is characterized by physical, verbal or emotional violence that is repeated over time and occurs between students in the same school. The normalization of bullying by teachers is a factor that hinders the detection and treatment of cases. Teachers who normalize bullying tend to tolerate or ignore these behaviors, which makes victims feel alone and unsupported. This phenomenon has a negative impact on the school climate and on the development of students, as victims of bullying may suffer physical, psychological and emotional damage, and have difficulties in learning and in relating to others. This work is the result of a research project that aims to analyze how the normalization of bullying by teachers affects the detection and care of cases. It is expected that the results of the research will help to socialize the characteristics of bullying, so that appropriate pedagogical tools and strategies for its detection and prevention can be designed and implemented. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:10Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:10Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1662 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11449 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1662 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11449 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1662/1270 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300338641960960 |