La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas

Inclusive education constitutes a unique field in pedagogy and didactics (Escobar et al., 2020), since it allows the development of thoughts and cognitive processes, in which individualities are recognized, the learning rhythms of each student and the teaching levels of each teacher, in our specific...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11469
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1684
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11469
Palabra clave:
contexto rural
idoneidades didácticas
enseñanza
aprendizaje
sistema métrico decimal
Rural context
didactic suitability
teaching
learning
decimal metric system
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_922b21d45e83cbf450b0646dfc6ed8b2
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11469
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-042024-10-10T12:31:30Z2024-10-10T12:31:30Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1684https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11469Inclusive education constitutes a unique field in pedagogy and didactics (Escobar et al., 2020), since it allows the development of thoughts and cognitive processes, in which individualities are recognized, the learning rhythms of each student and the teaching levels of each teacher, in our specific case in the area of ​​mathematics. Our general purpose is aimed at promoting strategies that ensure quality learning in students and teachers at multigrade schools in a Rural context, through didactic suitability, personal and institutional meanings, semiotic functions, semiotic conflicts, and genesis of the Metric System. Decimal, in this way, the link with the local context or identity and the cooperation with the subjects of their environment are identified, in order to generate innovative models. The methodology used was qualitative (Bisquerra, 2009), with a case study (Stake, 2020), which was executed from a coherent trajectory for the appropriation of the research results, from this the conclusion was obtained. the incorporation of the medium, the suitability assessment guides and the signification processes as an important instrument for the teacher to achieve a didactic transposition in his classroom.La educación inclusiva constituye un campo en la pedagogía y la didáctica único (Escobar et al., 2020), puesto que permite desarrollar pensamientos y procesos cognitivos, en los que se reconoce las individualidades, los ritmos de aprendizaje de cada estudiante y los niveles de enseñanza de cada docente, en nuestro caso específico en el área de matemáticas. Nuestro propósito general se enruta en promover estrategias que aseguren aprendizajes de calidad en los estudiantes como en los docentes de escuelas multigrado de contexto Rural, a través de idoneidades didácticas, significados personales tanto institucionales, funciones semióticas, conflictos semióticos y génesis del Sistema Métrico Decimal, de esta manera, se identifica la vinculación con el contexto o identidad local y la cooperación con los sujetos de su entorno, para poder generar modelos innovadores. La metodología utilizada fue de corte cualitativo (Bisquerra, 2009), con un estudio de casos (Stake, 2020), la cual se ejecutó a partir de una trayectoria coherente para la apropiación de los resultados de la investigación, de esto se obtuvo como conclusión la incorporación del medio, las guías de valoración de idoneidades y los procesos de significación como instrumento importante para que el docente logre una transposición didáctica en su aula de clase.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1684/1290https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xcontexto ruralidoneidades didácticasenseñanzaaprendizajesistema métrico decimalRural contextdidactic suitabilityteachinglearningdecimal metric systemLa educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticasinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Gutiérrez Jiménez, July TatianaAldana Bermúdez, EliécerMontiel Buriticá, Linda Poleth123456789/11469oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114692024-10-14 03:50:17.439metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
title La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
spellingShingle La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
contexto rural
idoneidades didácticas
enseñanza
aprendizaje
sistema métrico decimal
Rural context
didactic suitability
teaching
learning
decimal metric system
title_short La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
title_full La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
title_fullStr La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
title_full_unstemmed La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
title_sort La educación rural como una oportunidad de innovación, en el campo de las matemáticas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv contexto rural
idoneidades didácticas
enseñanza
aprendizaje
sistema métrico decimal
topic contexto rural
idoneidades didácticas
enseñanza
aprendizaje
sistema métrico decimal
Rural context
didactic suitability
teaching
learning
decimal metric system
dc.subject.en-US.fl_str_mv Rural context
didactic suitability
teaching
learning
decimal metric system
description Inclusive education constitutes a unique field in pedagogy and didactics (Escobar et al., 2020), since it allows the development of thoughts and cognitive processes, in which individualities are recognized, the learning rhythms of each student and the teaching levels of each teacher, in our specific case in the area of ​​mathematics. Our general purpose is aimed at promoting strategies that ensure quality learning in students and teachers at multigrade schools in a Rural context, through didactic suitability, personal and institutional meanings, semiotic functions, semiotic conflicts, and genesis of the Metric System. Decimal, in this way, the link with the local context or identity and the cooperation with the subjects of their environment are identified, in order to generate innovative models. The methodology used was qualitative (Bisquerra, 2009), with a case study (Stake, 2020), which was executed from a coherent trajectory for the appropriation of the research results, from this the conclusion was obtained. the incorporation of the medium, the suitability assessment guides and the signification processes as an important instrument for the teacher to achieve a didactic transposition in his classroom.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:30Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:30Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1684
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11469
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1684
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11469
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1684/1290
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300396820103168