La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.

With the arrival of COVID-19, educational processes had to adapt to new emerging methodologies for home, which is why this article conducts a literature review that aims to know the adaptations of the evaluation used by teachers in virtual environments in higher education in Ibero-America during the...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11508
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1753
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11508
Palabra clave:
renovación curricular
evaluación
COVID-19
educación superior
curricular renewal
evaluation
COVID-19
higher education
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_905a88b4aa52d71b9ad88ae996d68dc4
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11508
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-232024-10-10T12:32:11Z2024-10-10T12:32:11Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1753https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11508With the arrival of COVID-19, educational processes had to adapt to new emerging methodologies for home, which is why this article conducts a literature review that aims to know the adaptations of the evaluation used by teachers in virtual environments in higher education in Ibero-America during the confinement. A literature review was conducted based on a search of documents in the databases Scielo, Redalyc, Dialnet, Scopus and the academic network ResearchGate, where 14 research articles publishedin the period from 2020 to 2023 are analyzed. Methodological aspects such as the studied population, the instruments used, and the approach to evaluative processes are identified. The COVID-19 generated a redesign in the curricula, replacing face-to-face methodologies by modalities with the use of digital resources, which made possible a development in the evaluation processes; however, it also hindered the continuity of the training processes, due to the digital gaps in competencies, and the use and availability of resources by educational institutions, teachers, and students.Con la llegada del COVID-19 los procesos educativos tuvieron que adaptarse a nuevas metodologías de manera emergente desde casa, es por esto que este artículo realiza una revisión bibliográfica que tiene por objetivo conocer las adaptaciones de la evaluación utilizadas por los docentes en entornos virtuales en educación superior en Iberoamérica durante el confinamiento. Se realizó una revisión bibliográfica a partir de una búsqueda de documentos en las bases de datos Scielo, Redalyc, Dialnet, Scopus y la red académica ResearchGate, donde se analizan 14 artículos de investigación publicados en el periodo de tiempo de 2020 a 2023. Se identifican aspectos metodológicos tales como la población objeto de estudio, los instrumentos empleados y el enfoque de procesos evaluativos. El COVID-19 generó un rediseño en las mallas curriculares, reemplazando las metodologías presenciales por modalidades con el uso de recursos digitales, lo que posibilitó un desarrollo en los procesos evaluativos; sin embargo, también difi-cultó la continuidad de los procesos de formación, debido a las brechas digitales de competencias, el uso y la disponibilidad de recursos por parte de las instituciones educativas, docentes y estudiantes.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1753/1335https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xrenovación curricularevaluaciónCOVID-19educación superiorcurricular renewalevaluationCOVID-19higher educationLa evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Grisales Givasquita, Erika LorenaEscobar Pérez, Danilo Stiven123456789/11508oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115082024-10-14 03:50:31.274metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
title La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
spellingShingle La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
renovación curricular
evaluación
COVID-19
educación superior
curricular renewal
evaluation
COVID-19
higher education
title_short La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
title_full La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
title_fullStr La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
title_full_unstemmed La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
title_sort La evaluación educativa en educación superior en Iberoamérica durante el COVID-19: revisión bibliográfica.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv renovación curricular
evaluación
COVID-19
educación superior
topic renovación curricular
evaluación
COVID-19
educación superior
curricular renewal
evaluation
COVID-19
higher education
dc.subject.en-US.fl_str_mv curricular renewal
evaluation
COVID-19
higher education
description With the arrival of COVID-19, educational processes had to adapt to new emerging methodologies for home, which is why this article conducts a literature review that aims to know the adaptations of the evaluation used by teachers in virtual environments in higher education in Ibero-America during the confinement. A literature review was conducted based on a search of documents in the databases Scielo, Redalyc, Dialnet, Scopus and the academic network ResearchGate, where 14 research articles publishedin the period from 2020 to 2023 are analyzed. Methodological aspects such as the studied population, the instruments used, and the approach to evaluative processes are identified. The COVID-19 generated a redesign in the curricula, replacing face-to-face methodologies by modalities with the use of digital resources, which made possible a development in the evaluation processes; however, it also hindered the continuity of the training processes, due to the digital gaps in competencies, and the use and availability of resources by educational institutions, teachers, and students.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:11Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:11Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1753
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11508
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1753
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11508
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1753/1335
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300426911088640