Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia
Motivation is a key factor for students to be able to perform and apply their skills and achieve the proposed goals of the designed plan of the educational institution, the motivation variable raised in the research can be related, which is essential to carry out the different activities when acquir...
- Autores:
-
Serpa García, Daniela Marcela
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/8459
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8459
- Palabra clave:
- Motivación
Rendimiento Académico
Motivation
Academic Performance
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id |
UAntonioN2_904e8356734d70ec61974bbe4ae3f55c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/8459 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia |
title |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia |
spellingShingle |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia Motivación Rendimiento Académico Motivation Academic Performance |
title_short |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia |
title_full |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia |
title_fullStr |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia |
title_full_unstemmed |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia |
title_sort |
Relación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, Colombia |
dc.creator.fl_str_mv |
Serpa García, Daniela Marcela |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
Bruges Carbono, Henry David |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Serpa García, Daniela Marcela |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Motivación Rendimiento Académico |
topic |
Motivación Rendimiento Académico Motivation Academic Performance |
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv |
Motivation Academic Performance |
description |
Motivation is a key factor for students to be able to perform and apply their skills and achieve the proposed goals of the designed plan of the educational institution, the motivation variable raised in the research can be related, which is essential to carry out the different activities when acquires said motivation, the student acquires responsibility, the relationship that this has with academic performance being very significant. The research was carried out with a quantitative approach, taking into account the type of variable and the elements adopted by the investigation, collecting the data of the current academic performance, performance of the tests to know and the results of the questionnaire test for the motivation of the students. students of the educational institution, performing the Pearson correlation, a significant correlation was presented as a result between motivation and academic performance with a significance of 0.7, which indicates that the greater the motivation, the better the academic performance of the students. students, and with the performance of tests to know, motivation does not present such a strong relationship, being 0.4. The findings obtained are relevant since they allow us to know the importance of motivation in the academic performance of students, since motivation is necessary for the student to set a goal to meet, it is the key variable that leads to better performance. academic, that is, it is beneficial, it produces in students reflection, innovation and at the same time a change of attitude, becoming a conscious being |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2023-08-14T22:35:22Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2023-08-14T22:35:22Z |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2023-05-31 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8459 |
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
Banco Mundial (2018) Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615 BBC News Mundo (2022) Recuperado de: https://www.bbc.com/mundo/noticias-62759027 Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis. Recuperado de: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821587003/3821587003.pdf Decreto 2566 de 2003: Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/104846:Decreto-2566-deOctubre-9-de2003#:~:text=Por%20el%20cual%20se%20establecen,y%20se%20dictan%20otras%20dis posiciones Diseth, A., Sofie, F., & Samdal, O. (2020). A comparison of intrinsic and extrinsic motivation among lower and upper secondary school students. An International Journal of Experimental Educational Psychology, 40(8), 961-980 Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01443410.2020.1778640 Everaert, P, Opdecam, E., & Maussen, S. (2017) La motivación para el aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes de la institución educativa primaria, Pasco-2020 Recuperado de: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69486/Justiniano_AEKSD.pdf?sequence=1&isAllowed=y Espinoza E, Germán R (2016), Cuestionario para evaluar la motivación, Recuperado de: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69486/Justiniano_AEKSD.pdf?sequence=1&isAllowed=y Félix, A. (2016). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de primer año de los alumnos de las carreras de ingeniería en sistemas computacionales, ciencias de la comunicación, administración de empresas y gastronomía de una universidad privada de México. Sinaloa, México: (Tesis de maestría). Tecnológico de Monterrey. Fenollar, P., Cuestas, P. J. & Román, S. (2007). University students’ academic performance: An integrative conceptual framework and empirical analysis. British Journal of Educational Psychology, 77, 873–891. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024652005.pdf Hernández, Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). México: Mc Graw Hill Educación. Recuperado de: http://virtual.urbe.edu/tesispub/0103561/cap03.pdf Gaeta y Cavazos (2015) Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/1332/133258487007/html/ |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional UAN |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
url |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8459 |
identifier_str_mv |
Banco Mundial (2018) Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615 BBC News Mundo (2022) Recuperado de: https://www.bbc.com/mundo/noticias-62759027 Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis. Recuperado de: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821587003/3821587003.pdf Decreto 2566 de 2003: Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/104846:Decreto-2566-deOctubre-9-de2003#:~:text=Por%20el%20cual%20se%20establecen,y%20se%20dictan%20otras%20dis posiciones Diseth, A., Sofie, F., & Samdal, O. (2020). A comparison of intrinsic and extrinsic motivation among lower and upper secondary school students. An International Journal of Experimental Educational Psychology, 40(8), 961-980 Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01443410.2020.1778640 Everaert, P, Opdecam, E., & Maussen, S. (2017) La motivación para el aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes de la institución educativa primaria, Pasco-2020 Recuperado de: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69486/Justiniano_AEKSD.pdf?sequence=1&isAllowed=y Espinoza E, Germán R (2016), Cuestionario para evaluar la motivación, Recuperado de: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69486/Justiniano_AEKSD.pdf?sequence=1&isAllowed=y Félix, A. (2016). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de primer año de los alumnos de las carreras de ingeniería en sistemas computacionales, ciencias de la comunicación, administración de empresas y gastronomía de una universidad privada de México. Sinaloa, México: (Tesis de maestría). Tecnológico de Monterrey. Fenollar, P., Cuestas, P. J. & Román, S. (2007). University students’ academic performance: An integrative conceptual framework and empirical analysis. British Journal of Educational Psychology, 77, 873–891. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024652005.pdf Hernández, Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). México: Mc Graw Hill Educación. Recuperado de: http://virtual.urbe.edu/tesispub/0103561/cap03.pdf Gaeta y Cavazos (2015) Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/1332/133258487007/html/ instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.spatial.spa.fl_str_mv |
Cienaga, Magdalena |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Psicología |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Psicología |
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv |
Santa Marta |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/fdc5482c-eb36-4143-8f74-f237370bcc2d/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2f780acb-98e1-4b55-a4b3-d72725f07df6/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d994d60-c842-4726-99d6-e1f894816431/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/17e7b4c7-f021-402f-a999-5e2dc68f25a8/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/cdb1e14c-bce3-4cd8-8899-c4876b1afdbe/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1fec10c9-f11e-4aff-835c-ddc36b14a959/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/796c7224-28f8-436a-b26f-146fe9845f18/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8a60d682-f261-4831-a370-03333a292d7c/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/14a3c3d3-e8c6-4986-a08b-0e8c8b2376d9/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1e79a19b-30d1-4a3d-b21a-a14eb1f899d8/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
42e110c78dba32113e52b85dcb75f626 a1581188e6dff71d09959cec009ef1c0 ae96751fa5679254583c9dc01393c2eb 9868ccc48a14c8d591352b6eaf7f6239 6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3 9af56c2009d6b88dc50eae9e88aa0122 48e33d1fa5f473736eb9d5595c26dc2c 60ad41a451a4abc5757a483b2238328f d3f2a5a1b23bc0750dbf9368d0b894f1 dc08f0753251209bde0eb8af9d0c487e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300305333944320 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Bruges Carbono, Henry DavidSerpa García, Daniela Marcela20251821714Cienaga, Magdalena2023-08-14T22:35:22Z2023-08-14T22:35:22Z2023-05-31http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8459Banco Mundial (2018) Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615BBC News Mundo (2022) Recuperado de: https://www.bbc.com/mundo/noticias-62759027Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis. Recuperado de: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821587003/3821587003.pdfDecreto 2566 de 2003: Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/104846:Decreto-2566-deOctubre-9-de2003#:~:text=Por%20el%20cual%20se%20establecen,y%20se%20dictan%20otras%20dis posicionesDiseth, A., Sofie, F., & Samdal, O. (2020). A comparison of intrinsic and extrinsic motivation among lower and upper secondary school students. An International Journal of Experimental Educational Psychology, 40(8), 961-980Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01443410.2020.1778640Everaert, P, Opdecam, E., & Maussen, S. (2017) La motivación para el aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes de la institución educativa primaria, Pasco-2020 Recuperado de: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69486/Justiniano_AEKSD.pdf?sequence=1&isAllowed=yEspinoza E, Germán R (2016), Cuestionario para evaluar la motivación, Recuperado de: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69486/Justiniano_AEKSD.pdf?sequence=1&isAllowed=yFélix, A. (2016). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de primer año de los alumnos de las carreras de ingeniería en sistemas computacionales, ciencias de la comunicación, administración de empresas y gastronomía de una universidad privada de México. Sinaloa, México: (Tesis de maestría). Tecnológico de Monterrey.Fenollar, P., Cuestas, P. J. & Román, S. (2007). University students’ academic performance: An integrative conceptual framework and empirical analysis. British Journal of Educational Psychology, 77, 873–891. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024652005.pdfHernández, Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). México: Mc Graw Hill Educación. Recuperado de: http://virtual.urbe.edu/tesispub/0103561/cap03.pdfGaeta y Cavazos (2015) Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/1332/133258487007/html/instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/Motivation is a key factor for students to be able to perform and apply their skills and achieve the proposed goals of the designed plan of the educational institution, the motivation variable raised in the research can be related, which is essential to carry out the different activities when acquires said motivation, the student acquires responsibility, the relationship that this has with academic performance being very significant. The research was carried out with a quantitative approach, taking into account the type of variable and the elements adopted by the investigation, collecting the data of the current academic performance, performance of the tests to know and the results of the questionnaire test for the motivation of the students. students of the educational institution, performing the Pearson correlation, a significant correlation was presented as a result between motivation and academic performance with a significance of 0.7, which indicates that the greater the motivation, the better the academic performance of the students. students, and with the performance of tests to know, motivation does not present such a strong relationship, being 0.4. The findings obtained are relevant since they allow us to know the importance of motivation in the academic performance of students, since motivation is necessary for the student to set a goal to meet, it is the key variable that leads to better performance. academic, that is, it is beneficial, it produces in students reflection, innovation and at the same time a change of attitude, becoming a conscious beingLa motivación es un factor clave para que los estudiantes puedan desempeñarse y aplicar sus competencias y lograr las metas propuestas del plan diseñado de la institución educativa, se puede relacionar la variable motivación planteada en la investigación, que es fundamental para realizar las distintas actividades cuando se adquiere dicha motivación, el estudiante adquiere responsabilidad, siendo muy significativa la relación que esta tiene con el rendimiento académico. La investigación se realizó con un enfoque cuantitativo, teniendo en cuenta el tipo de variable y los elementos adoptados por la investigación, recolectando los datos del rendimiento académico actual, y los resultados de la prueba del cuestionario para la motivación de los estudiantes de la institución educativa, realizando la correlación de Pearson, se presentó como resultado una correlación significativa entre la motivación y el rendimiento académico con una significancia de 0,7, lo que indica que, a mayor motivación, mejor será el rendimiento académico de los estudiantes. Los hallazgos obtenidos son relevantes ya que estos permiten conocer la importancia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes, ya que la motivación es necesaria para que el estudiante se fije una meta a cumplir, es la variable clave que conlleva a un mejor rendimiento académico, es decir, es beneficioso, produce en los estudiantes, reflexión, innovación y a la vez cambio de actitud, convirtiéndose en un ser consciente Palabras Claves: Motivación, Rendimiento Académico, Metodología.Psicólogo(a)PregradoDistanciaMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoPsicologíaFacultad de PsicologíaSanta MartaMotivaciónRendimiento AcadémicoMotivationAcademic PerformanceRelación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, ColombiaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85GeneralORIGINAL2023_DanielaSerpa_Autorizacion.pdf2023_DanielaSerpa_Autorizacion.pdfapplication/pdf2642043https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/fdc5482c-eb36-4143-8f74-f237370bcc2d/download42e110c78dba32113e52b85dcb75f626MD512023_DanielaSerpa.pdf2023_DanielaSerpa.pdfapplication/pdf386916https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2f780acb-98e1-4b55-a4b3-d72725f07df6/downloada1581188e6dff71d09959cec009ef1c0MD522023_DanielaSerpa_Acta.pdf2023_DanielaSerpa_Acta.pdfapplication/pdf680315https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7d994d60-c842-4726-99d6-e1f894816431/downloadae96751fa5679254583c9dc01393c2ebMD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/17e7b4c7-f021-402f-a999-5e2dc68f25a8/download9868ccc48a14c8d591352b6eaf7f6239MD54TEXT2023_DanielaSerpa_Autorizacion.pdf.txt2023_DanielaSerpa_Autorizacion.pdf.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/cdb1e14c-bce3-4cd8-8899-c4876b1afdbe/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD552023_DanielaSerpa.pdf.txt2023_DanielaSerpa.pdf.txtExtracted texttext/plain61800https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1fec10c9-f11e-4aff-835c-ddc36b14a959/download9af56c2009d6b88dc50eae9e88aa0122MD572023_DanielaSerpa_Acta.pdf.txt2023_DanielaSerpa_Acta.pdf.txtExtracted texttext/plain5302https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/796c7224-28f8-436a-b26f-146fe9845f18/download48e33d1fa5f473736eb9d5595c26dc2cMD59THUMBNAIL2023_DanielaSerpa_Autorizacion.pdf.jpg2023_DanielaSerpa_Autorizacion.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg18980https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8a60d682-f261-4831-a370-03333a292d7c/download60ad41a451a4abc5757a483b2238328fMD562023_DanielaSerpa.pdf.jpg2023_DanielaSerpa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7792https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/14a3c3d3-e8c6-4986-a08b-0e8c8b2376d9/downloadd3f2a5a1b23bc0750dbf9368d0b894f1MD582023_DanielaSerpa_Acta.pdf.jpg2023_DanielaSerpa_Acta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg12965https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/1e79a19b-30d1-4a3d-b21a-a14eb1f899d8/downloaddc08f0753251209bde0eb8af9d0c487eMD510123456789/8459oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/84592024-10-09 22:39:52.366https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertorestrictedhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |