Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas

Introduction: YouTube is a huge catalog of videos on various topics, and it is a precept to come to this social network to see tutorials and answer questions regarding a specific topic. The eduyoutubers facilitate the work as educational edutubers, but to be precise and rigorous in the selection of...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11054
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1518
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11054
Palabra clave:
método de aprendizaje
afectividad
motivación
voluntad
estudiante universitario
Learning method
affectivity
motivation
volition
university student
Rights
License
Copyright (c) 2023 María del Socorro Rodríguez Guardado, Catalina Juárez Díaz
id UAntonioN2_8fc92031498a94be512124eaed60635c
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11054
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
dc.title.es-ES.fl_str_mv Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas: Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies
title Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
spellingShingle Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
método de aprendizaje
afectividad
motivación
voluntad
estudiante universitario
Learning method
affectivity
motivation
volition
university student
title_short Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
title_full Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
title_fullStr Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
title_full_unstemmed Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
title_sort Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv método de aprendizaje
afectividad
motivación
voluntad
estudiante universitario
topic método de aprendizaje
afectividad
motivación
voluntad
estudiante universitario
Learning method
affectivity
motivation
volition
university student
dc.subject.en-US.fl_str_mv Learning method
affectivity
motivation
volition
university student
description Introduction: YouTube is a huge catalog of videos on various topics, and it is a precept to come to this social network to see tutorials and answer questions regarding a specific topic. The eduyoutubers facilitate the work as educational edutubers, but to be precise and rigorous in the selection of these, it is necessary to have resources and tools that allow us to evaluate them, under pedagogical criteria. This study presents as the main objective of the research, it defines a selection process that will determine a catalog of pedagogical and didactic videos of mathematics, for the secondary educational level in Italy, and in relation to those videos most used by the students. Methodology: A total of 4845 students, between the ages of 13 and 22 living in Italy, were asked which edutuber and/or YouTube channels they use to support mathematical learning, then five videos were analyzed and the aspects to be evaluated were identified in relation to the following criteria: curricular; technical, aesthetic and expressive; pedagogical; didactic mathematics; and accessibility. As an instrument for data and information collection, a questionnaire was acquired that was validated through expert judgment, Cronbach’s Alpha. Results and discussion: The results mainly show that the students use the YouTube social network, as the main resource for consultation and help, to understand mathematics at secondary educational levels, noting that there is no specific profile for the use of this social network. Conclusions: it is concluded that the clarity of the content presented is important for the students, but it is important above all how it is presented, when distinguishing the two channels that, given the parity of well-presented content, attend to and take care of the technical, aesthetic and expressive aspects.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:34Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:34Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1518
10.54104/papeles.v15n30.1518
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11054
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1518
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11054
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v15n30.1518
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1518/1168
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2023 María del Socorro Rodríguez Guardado, Catalina Juárez Díaz
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 María del Socorro Rodríguez Guardado, Catalina Juárez Díaz
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v15n30
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300327302660096
spelling 2021-05-122024-10-10T02:37:34Z2024-10-10T02:37:34Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/151810.54104/papeles.v15n30.1518https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11054Introduction: YouTube is a huge catalog of videos on various topics, and it is a precept to come to this social network to see tutorials and answer questions regarding a specific topic. The eduyoutubers facilitate the work as educational edutubers, but to be precise and rigorous in the selection of these, it is necessary to have resources and tools that allow us to evaluate them, under pedagogical criteria. This study presents as the main objective of the research, it defines a selection process that will determine a catalog of pedagogical and didactic videos of mathematics, for the secondary educational level in Italy, and in relation to those videos most used by the students. Methodology: A total of 4845 students, between the ages of 13 and 22 living in Italy, were asked which edutuber and/or YouTube channels they use to support mathematical learning, then five videos were analyzed and the aspects to be evaluated were identified in relation to the following criteria: curricular; technical, aesthetic and expressive; pedagogical; didactic mathematics; and accessibility. As an instrument for data and information collection, a questionnaire was acquired that was validated through expert judgment, Cronbach’s Alpha. Results and discussion: The results mainly show that the students use the YouTube social network, as the main resource for consultation and help, to understand mathematics at secondary educational levels, noting that there is no specific profile for the use of this social network. Conclusions: it is concluded that the clarity of the content presented is important for the students, but it is important above all how it is presented, when distinguishing the two channels that, given the parity of well-presented content, attend to and take care of the technical, aesthetic and expressive aspects.Introducción: promover y reconocer estilos de aprendizaje y estrategias volitivas en estudiantes universitarios puede contribuir a fortalecer sus capacidades cognitivas, motivacionales y socioafectivas. En las últimas décadas, se ha planteado el problema de la educación en cuanto a las diferencias de género, por ello, la pregunta es esta: ¿existen diferencias entre los estilos de aprendizaje y las estrategias volitivas en cuanto al género? El objetivo de esta investigación fue identificar la relación entre los estilos de aprendizaje y las estrategias volitivas en un comparativo de género. Metodología: se utilizó un método cuantitativo, correlacional de alcance transversal. Participaron 121 estudiantes de una universidad pública del estado de Puebla (México): el 68,60 % fue del género femenino y el 31,40  % del género masculino, en edades entre 18 y 43 años (DE = 4,63). Resultados y discusión: los resultados mostraron que el género tiene asociación con las estrategias volitivas, pero no con los estilos de aprendizaje. El género femenino evidenció un mayor uso de estrategias volitivas en comparación con el género masculino. Por su parte, el estilo de aprendizaje no presentó correlación con el género. Conclusiones: en el aula, se recomienda el fortalecimiento de las estrategias volitivas en el aprendizaje y la promoción de los diferentes estilos de aprendizaje para contribuir a la formación integral de los universitarios. Para futuras investigaciones, se sugiere profundizar con estudios cualitativos y considerar variables como deserción y rendimiento académico.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1518/1168Copyright (c) 2023 María del Socorro Rodríguez Guardado, Catalina Juárez Díazhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)2346-09110123-067010.54104/papeles.v15n30método de aprendizajeafectividadmotivaciónvoluntadestudiante universitarioLearning methodaffectivitymotivationvolitionuniversity studentComparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategies: Comparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivasComparativo en función del género en la relación de estilos de aprendizaje y estrategias volitivas: Comparative by Gender in the Relationship of Learning Styles and Volitional Strategiesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Rodríguez Guardado, María del SocorroJuárez Díaz, Catalina123456789/11054oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110542024-10-14 03:46:59.89metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co