Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)

Currently, one of the most important problems to solve in relation to climate change is the false and lax information that is being disseminated from the information media. The objective of this research, from the perception of teachers in training in Primary Education (University of Valencia, Spain...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11020
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1123
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11020
Palabra clave:
medios de información
cambio climático
educación primaria
ciencias primarias
ciencias sociales
formación
Information media
climate change
primary education
social sciences
formation
Rights
License
Copyright (c) 2022 Álvaro-Francisco Morote
id UAntonioN2_8f0e2bd657e4f6626def9260e74f88b5
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11020
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
dc.title.es-ES.fl_str_mv Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España): Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain)
title Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
spellingShingle Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
medios de información
cambio climático
educación primaria
ciencias primarias
ciencias sociales
formación
Information media
climate change
primary education
social sciences
formation
title_short Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
title_full Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
title_fullStr Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
title_full_unstemmed Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
title_sort Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)
dc.subject.es-ES.fl_str_mv medios de información
cambio climático
educación primaria
ciencias primarias
ciencias sociales
formación
topic medios de información
cambio climático
educación primaria
ciencias primarias
ciencias sociales
formación
Information media
climate change
primary education
social sciences
formation
dc.subject.en-US.fl_str_mv Information media
climate change
primary education
social sciences
formation
description Currently, one of the most important problems to solve in relation to climate change is the false and lax information that is being disseminated from the information media. The objective of this research, from the perception of teachers in training in Primary Education (University of Valencia, Spain), is to analyze the main information media from which they are receiving information on climate change, the causes and effects that are broadcast, and examine their opinion if the information that are disseminating is manipulated. The results indicate that the main media from which they receive the information are digital (74.1 % social networks; 66.2 % TV; 52.5 % internet). Regarding the causes, human actions stand out (76.3 %) and the consequences: the increase in temperature (37.4 %), extinction species (20.1 %) and melting and rise in sea level (17.3 %). And in relation to the news, more than half have responded that they agree or strongly agree (56.1 %) that the information received are manipulated. Finally, it is worth highlighting the risk that future teachers take most of their knowledge from the digital media due to that they are characterized by not very rigorous information, manipulation, and the diffusion of stereotypes.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:17Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:17Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1123
10.54104/papeles.v14n28.1123
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11020
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1123
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11020
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v14n28.1123
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1123/1005
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Álvaro-Francisco Morote
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Álvaro-Francisco Morote
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v14n28
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300333489258496
spelling 2022-03-172024-10-10T02:37:17Z2024-10-10T02:37:17Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/112310.54104/papeles.v14n28.1123https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11020Currently, one of the most important problems to solve in relation to climate change is the false and lax information that is being disseminated from the information media. The objective of this research, from the perception of teachers in training in Primary Education (University of Valencia, Spain), is to analyze the main information media from which they are receiving information on climate change, the causes and effects that are broadcast, and examine their opinion if the information that are disseminating is manipulated. The results indicate that the main media from which they receive the information are digital (74.1 % social networks; 66.2 % TV; 52.5 % internet). Regarding the causes, human actions stand out (76.3 %) and the consequences: the increase in temperature (37.4 %), extinction species (20.1 %) and melting and rise in sea level (17.3 %). And in relation to the news, more than half have responded that they agree or strongly agree (56.1 %) that the information received are manipulated. Finally, it is worth highlighting the risk that future teachers take most of their knowledge from the digital media due to that they are characterized by not very rigorous information, manipulation, and the diffusion of stereotypes.En la actualidad, uno de los problemas más importantes a resolver en relación con el cambio climático es la información falsa y poca rigurosa que se está difundiendo desde ciertos medios de información. El objetivo de este trabajo es analizar, a partir de la percepción del profesorado en formación de Educación Primaria (Universidad de Valencia, España), los principales medios de información desde donde reciben la información sobre el cambio climático, las causas y efectos que se difunden, y examinar su opinión sobre si la información que se está trasmitiendo está manipulada. Los resultados indican que los medios de información digitales son los principales (74,1 % las redes sociales, 66,2 % la TV, 52,5 % internet). Respecto de las causas que se difunden en estos medios destaca la acción del ser humano (76,3 %). En cuanto a los efectos, en general se cita el aumento de la temperatura (37,4 %), la extinción de especies (20,1 %), el deshielo y aumento del nivel del mar (17,3 %). Y en relación con las noticias, más de la mitad ha afirmado que está de acuerdo o muy de acuerdo (56,1 %) en que se trata de información manipulada. Como conclusión, cabe destacar el peligro que supone que el profesorado tome la mayoría de su conocimiento desde estos medios digitales debido a la información poco rigurosa, manipulación y estereotipos que se pueden difundir.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1123/1005Copyright (c) 2022 Álvaro-Francisco Morotehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 14 No. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)Papeles; Vol. 14 Núm. 28 (2022): Papeles, Vol. 14 Núm. 28 (Julio-Diciembre, 2022)Papeles; v. 14 n. 28 (2022): Papeles, Vol.14, Issue 28 (July-December, 2022)2346-09110123-067010.54104/papeles.v14n28medios de informacióncambio climáticoeducación primariaciencias primariasciencias socialesformaciónInformation mediaclimate changeprimary educationsocial sciencesformationInformation media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain): Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España)Medios de información y cambio climático. Percepción y manipulación de la información recibida según el profesorado en formación de Educación Primaria (España): Information media and climate change. Perception and manipulation of the information received according to teachers in training of Primary Education (Spain)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Morote, Álvaro-Francisco123456789/11020oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110202024-10-14 03:45:37.698metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co