Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional

Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10993
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993
Palabra clave:
Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
Rights
License
Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes
id UAntonioN2_7bbbfab1ff0bd73a9a4f24f1c46a97cf
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10993
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2009-12-192024-10-10T02:36:19Z2024-10-10T02:36:19Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation.Los procesos educativos han ido evolucionando a nivel general, involucrando en su labor diaria las tecnologías. A esta tarea se ha unido la Sección de Educación Especial del Instituto Pedagógico Nacional, que, junto con el Área de Tecnología e Informática, ha desarrollado un proyecto que involucra el aporte de las tecnologías de la información y la comunicación (tic) en el proceso enseñanza-aprendizaje de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales Permanentes. El proyecto utiliza las tic como elemento para el mejoramiento y fortalecimiento de los dispositivos básicos de aprendizaje (dba), los cuales son la base fundamental para la adquisición de conocimientos y aprendizajes de todo ser humano. Dentro de la búsqueda de información no se encuentran referentes teóricos que desarrollen los dba unificados, por tal motivo, el grupo investigador desarrolló instrumentos para la recolección de datos y su evaluación.: proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774/621Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Poteshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 1 No. 2 (2009); 43-55Papeles; Vol. 1 Núm. 2 (2009); 43-55Papeles; v. 1 n. 2 (2009); 43-552346-09110123-0670Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especialteaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special educationLos DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacionalinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Reyes Forero, Luisa MarinaFlorián Cano, WilliamRodríguez Potes, Alexander123456789/10993oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/109932024-10-14 03:49:59.653metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
spellingShingle Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
title_short Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_full Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_fullStr Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_full_unstemmed Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
title_sort Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
topic Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
dc.subject.en-US.fl_str_mv teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
description Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation.
publishDate 2009
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:36:19Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:36:19Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774/621
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 1 No. 2 (2009); 43-55
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 1 Núm. 2 (2009); 43-55
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 1 n. 2 (2009); 43-55
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300431153627136