Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10993
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993
- Palabra clave:
- Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education
- Rights
- License
- Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes
id |
UAntonioN2_7bbbfab1ff0bd73a9a4f24f1c46a97cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10993 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2009-12-192024-10-10T02:36:19Z2024-10-10T02:36:19Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation.Los procesos educativos han ido evolucionando a nivel general, involucrando en su labor diaria las tecnologías. A esta tarea se ha unido la Sección de Educación Especial del Instituto Pedagógico Nacional, que, junto con el Área de Tecnología e Informática, ha desarrollado un proyecto que involucra el aporte de las tecnologías de la información y la comunicación (tic) en el proceso enseñanza-aprendizaje de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales Permanentes. El proyecto utiliza las tic como elemento para el mejoramiento y fortalecimiento de los dispositivos básicos de aprendizaje (dba), los cuales son la base fundamental para la adquisición de conocimientos y aprendizajes de todo ser humano. Dentro de la búsqueda de información no se encuentran referentes teóricos que desarrollen los dba unificados, por tal motivo, el grupo investigador desarrolló instrumentos para la recolección de datos y su evaluación.: proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774/621Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Poteshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 1 No. 2 (2009); 43-55Papeles; Vol. 1 Núm. 2 (2009); 43-55Papeles; v. 1 n. 2 (2009); 43-552346-09110123-0670Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especialteaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special educationLos DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacionalinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Reyes Forero, Luisa MarinaFlorián Cano, WilliamRodríguez Potes, Alexander123456789/10993oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/109932024-10-14 03:49:59.653metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
spellingShingle |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education |
title_short |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_full |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_fullStr |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_full_unstemmed |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_sort |
Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial |
topic |
Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education |
description |
Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation. |
publishDate |
2009 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:36:19Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:36:19Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10993 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774/621 |
dc.rights.en-US.fl_str_mv |
Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 1 No. 2 (2009); 43-55 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 1 Núm. 2 (2009); 43-55 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Papeles; v. 1 n. 2 (2009); 43-55 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2346-0911 0123-0670 |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300431153627136 |