La planeación curricular en las prácticas docentes

This presentation it is discusses the importance of planning in relation to good teaching practices, and how it affects the innovation of educational practices, as well as learning and the effectiveness of the teaching process from a qualitative-reflexive approach with the objective of to identify h...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11516
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1764
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11516
Palabra clave:
planeación
innovación
prácticas educativas
enseñanza
renovación curricular
Planning
innovation
educational practices
Teaching
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_76b55b04c372e5a02af480b226084ee0
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11516
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-242024-10-10T12:32:25Z2024-10-10T12:32:25Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1764https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11516This presentation it is discusses the importance of planning in relation to good teaching practices, and how it affects the innovation of educational practices, as well as learning and the effectiveness of the teaching process from a qualitative-reflexive approach with the objective of to identify how planning benefits the educational and practical process of the teacher. Which allowed to reach the conclusion that planning allows teachers optimal preparation and awareness when training, where planning aims to generate innovative teaching strategies to the needs of students. It is concluded that prior preparation of a lesson provides a number of significant advantages for both teachers and students. By investing time and effort in carefully planning the content, structure, and resources of a lesson, a more effective and enriching learning experience is achieved. Key benefits of preparation include increased organization, clearer communication, time savings, improved quality of material, adaptation to student needs, teacher motivation and confidence, effective assessment, controlled flexibility and more useful feedback. Ultimately, pre-preparation contributes to a more productive and successful learning environment, where both teachers and students can achieve their educational goals more effectively.En esta ponencia se plantea la importancia que tiene la planeación con relación a las buenasprácticas docentes, y cómo incide en la innovación de las prácticas educativas, tanto como en el aprendizaje y la efectividad del proceso de enseñanza desde un enfoque cualitativo-reflexivo, utilizando como metodología el uso de la literatura mediante una estructura que permite analizar demanera profunda los diferentes planteamientos de los autores. Lo cual permitió llegar a la conclusión de que la planeación le permite a los docentes preparación óptima y conciencia a la hora de enseñar, donde la planeación tiene como objetivo generar estrategias de enseñanza innovadoras a las necesidades de los estudiantes. Se concluye que, la preparación previa de una clase proporciona una serie de ventajas significativas tanto para los profesores como para los estudiantes. Al invertir tiempo y esfuerzo en planificar cuidadosa, didáctica e interactivamente el contenido, la estructura y los recursos de una lección, se logra una experiencia de aprendizaje más efectiva y enriquecedora. Las ventajas clave de la preparación incluyen una mayor organización, una comunicación más clara, un ahorro de tiempo, una mejora en la calidad del material, la adaptación a las necesidades de los estudiantes, la motivación y la confianza del profesor, una evaluación efectiva, la flexibilidad controlada y una retroalimentación más útil. En última instancia, la preparación previa contribuye a un ambiente de aprendizaje más productivo y exitoso, donde tanto profesores como estudiantes pueden alcanzar sus objetivos educativos de manera más efectiva.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1764/1343https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xplaneacióninnovaciónprácticas educativasenseñanzarenovación curricularPlanninginnovationeducational practicesTeachingLa planeación curricular en las prácticas docentesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Ramírez Giraldo, Sergio EstebanGil Vera, Angie Michelle123456789/11516oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115162024-10-14 03:50:31.127metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La planeación curricular en las prácticas docentes
title La planeación curricular en las prácticas docentes
spellingShingle La planeación curricular en las prácticas docentes
planeación
innovación
prácticas educativas
enseñanza
renovación curricular
Planning
innovation
educational practices
Teaching
title_short La planeación curricular en las prácticas docentes
title_full La planeación curricular en las prácticas docentes
title_fullStr La planeación curricular en las prácticas docentes
title_full_unstemmed La planeación curricular en las prácticas docentes
title_sort La planeación curricular en las prácticas docentes
dc.subject.es-ES.fl_str_mv planeación
innovación
prácticas educativas
enseñanza
renovación curricular
topic planeación
innovación
prácticas educativas
enseñanza
renovación curricular
Planning
innovation
educational practices
Teaching
dc.subject.en-US.fl_str_mv Planning
innovation
educational practices
Teaching
description This presentation it is discusses the importance of planning in relation to good teaching practices, and how it affects the innovation of educational practices, as well as learning and the effectiveness of the teaching process from a qualitative-reflexive approach with the objective of to identify how planning benefits the educational and practical process of the teacher. Which allowed to reach the conclusion that planning allows teachers optimal preparation and awareness when training, where planning aims to generate innovative teaching strategies to the needs of students. It is concluded that prior preparation of a lesson provides a number of significant advantages for both teachers and students. By investing time and effort in carefully planning the content, structure, and resources of a lesson, a more effective and enriching learning experience is achieved. Key benefits of preparation include increased organization, clearer communication, time savings, improved quality of material, adaptation to student needs, teacher motivation and confidence, effective assessment, controlled flexibility and more useful feedback. Ultimately, pre-preparation contributes to a more productive and successful learning environment, where both teachers and students can achieve their educational goals more effectively.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:25Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:25Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1764
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11516
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1764
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11516
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1764/1343
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300314643202048