Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.

The main objective of this study was to evaluate an educational strategy called Aula País. The sample consisted of 1000 students from the Fundación Universitaria del Área Andina, Colombia; there was also a sample of 200 students from different faculties and programs. The instrument of perceptions an...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11514
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1762
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11514
Palabra clave:
innovación educativa
TIC
aula país
participación democrática
educational innovation
TIC
country classroom
democratic participation
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_6d31ccfc5785a8ee2eebcdd7f86b6a8e
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11514
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-242024-10-10T12:32:24Z2024-10-10T12:32:24Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1762https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11514The main objective of this study was to evaluate an educational strategy called Aula País. The sample consisted of 1000 students from the Fundación Universitaria del Área Andina, Colombia; there was also a sample of 200 students from different faculties and programs. The instrument of perceptions and evaluation of the impact of the country classroom strategy was used. The results indicate an active participation by the student body, the generation of various proposals, but it should be noted that this project is still in the process of development. In conclusion, aula país consolidates a pedagogical strategy for the social transformation of the country, from the voice of young people with a simple methodological structure that includes: expository videos, lectures, debates, guides for the writing of proposals and theoretical and audiovisual repositories.  Este estudio tuvo como objetivo principal evaluar una estrategia de educación denominada Aula País. La muestra estuvo conformada por 1000 estudiantes de la Fundación Universitaria del Área Andina, Colombia; así mismo se contó con un muestre de 200 estudiantes de diferentes facultades y programas. Se utilizó el instrumento de percepciones y evaluación sobre el impacto de la estrategia aula país. Los resultados indican una activa participación por parte del cuerpo estudiantil, la generación de diversas propuestas, se debe tener en cuenta que este proyecto aún se encuentra en proceso de desarrollo. A manera de conclusión, aula país consolida una estrategia pedagógica para la transformación social del país, desde la voz de los jóvenes con una estructura metodológica sencilla que incluye:  videos expositivos, conferencias, debates, guías para la redacción de propuestas y repositorios teóricos y audiovisuales.  application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1762/1341https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativaTICaula paísparticipación democráticaeducational innovationTICcountry classroomdemocratic participationDesarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Mayte Zubillaga PáezRuiz Molina, Alavaro123456789/11514oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115142024-10-14 03:50:31.177metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
title Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
spellingShingle Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
innovación educativa
TIC
aula país
participación democrática
educational innovation
TIC
country classroom
democratic participation
title_short Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
title_full Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
title_fullStr Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
title_full_unstemmed Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
title_sort Desarrollo de Pensamiento crítico a través de participación democrática de estudiantes universitarios.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv innovación educativa
TIC
aula país
participación democrática
topic innovación educativa
TIC
aula país
participación democrática
educational innovation
TIC
country classroom
democratic participation
dc.subject.en-US.fl_str_mv educational innovation
TIC
country classroom
democratic participation
description The main objective of this study was to evaluate an educational strategy called Aula País. The sample consisted of 1000 students from the Fundación Universitaria del Área Andina, Colombia; there was also a sample of 200 students from different faculties and programs. The instrument of perceptions and evaluation of the impact of the country classroom strategy was used. The results indicate an active participation by the student body, the generation of various proposals, but it should be noted that this project is still in the process of development. In conclusion, aula país consolidates a pedagogical strategy for the social transformation of the country, from the voice of young people with a simple methodological structure that includes: expository videos, lectures, debates, guides for the writing of proposals and theoretical and audiovisual repositories.  
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:24Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:24Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1762
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11514
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1762
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11514
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1762/1341
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300394602364928