Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura
The present study focused on evaluating the emotional intelligence (EI) of sixth grade students at the main headquarters of the José Ramón Bejarano Educational Institution in Buenaventura during the year 2024. The research was based on a descriptive quantitative design, using the TMMS-24 (Trait-Meta...
- Autores:
-
Barboza Caicedo,Luzdey Dayana
González Batalla,Carmenza
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2024
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9996
- Acceso en línea:
- https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9996
- Palabra clave:
- Inteligencia emocional, adolescentes, TMMS-24, estudiantes de sexto grado, instituciones educativas.
Emotional intelligence, adolescents, TMMS-24, sixth grade students, educational institutions.
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
id |
UAntonioN2_65f9638d999bfccd796afe570b929dd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9996 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura |
title |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura |
spellingShingle |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura Inteligencia emocional, adolescentes, TMMS-24, estudiantes de sexto grado, instituciones educativas. Emotional intelligence, adolescents, TMMS-24, sixth grade students, educational institutions. |
title_short |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura |
title_full |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura |
title_fullStr |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura |
title_full_unstemmed |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura |
title_sort |
Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de Buenaventura |
dc.creator.fl_str_mv |
Barboza Caicedo,Luzdey Dayana González Batalla,Carmenza |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Amado Lam, Sharon |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Barboza Caicedo,Luzdey Dayana González Batalla,Carmenza |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Inteligencia emocional, adolescentes, TMMS-24, estudiantes de sexto grado, instituciones educativas. |
topic |
Inteligencia emocional, adolescentes, TMMS-24, estudiantes de sexto grado, instituciones educativas. Emotional intelligence, adolescents, TMMS-24, sixth grade students, educational institutions. |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
Emotional intelligence, adolescents, TMMS-24, sixth grade students, educational institutions. |
description |
The present study focused on evaluating the emotional intelligence (EI) of sixth grade students at the main headquarters of the José Ramón Bejarano Educational Institution in Buenaventura during the year 2024. The research was based on a descriptive quantitative design, using the TMMS-24 (Trait-Meta Mood Scale) instrument to evaluate Emotional Intelligence in a sample of 30 students between 12 and 14 years old. The target population was the sixth grade students of the José Ramón Bejarano Educational Institution in Buenaventura. A random sample of 30 students between 12 and 14 years of age were selected to participate in the study. The TMMS-24 instrument was used, based on the Trait-Meta Mood Scale (TMMS) of the Salovey and Mayer research group, adapted for adolescents. The TMMS-24 assesses five dimensions of EI: emotional self-awareness, emotional regulation, motivation, empathy, and social skills. The TMMS-24 was applied to the students in the sample individually and in person. The data obtained were analyzed using descriptive statistics to calculate measures of central tendency (mean) and dispersion (standard deviation) for each dimension of EI. The results of the study indicated that the sixth grade students of the José Ramón Bejarano Educational Institution presented average levels of emotional intelligence in all the dimensions evaluated. However, significant differences were observed in some dimensions, such as emotional self-awareness and motivation, between the different years of the study period. The present research provides valuable information about the emotional intelligence of sixth grade students at the José Ramón Bejarano Educational Institution. The results obtained can be used to design and implement intervention strategies that promote the development of EI in students, which could contribute to improving their emotional and academic well-being. It is recommended to conduct future research that expands the study sample to include students from other grades, educational levels and even from other schools in the Buenaventura District. It is also suggested to carry out longitudinal studies that allow analyzing the evolution of emotional intelligence over time. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-08-15T20:06:36Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-08-15T20:06:36Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2024-01-05 |
dc.type.document.none.fl_str_mv |
Estudio exploratorio |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
Versión final del autor, Versión aceptada para publicar |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9996 |
url |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9996 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.medium.none.fl_str_mv |
PDF |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Psicología |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología |
dc.publisher.partner.none.fl_str_mv |
Buenaventura |
dc.publisher.campus.none.fl_str_mv |
Buenaventura |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
instname_str |
Universidad Antonio Nariño |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
dc.source.bibliographicCitation.none.fl_str_mv |
«Información general de Buenaventura». Alcaldía del municipio. Archivado desde el original el 19 de mayo de 2015. Consultado el 1 de mayo de 2015. ABASCAL, E. G. (2010). Psicología de la emoción. en e. g. abascal, psicología de la emoción (pág. 18). Madrid: Universitaria Ramón Areces. Acosta, L; y Ferrer, A. (2019). Análisis descriptivo del índice de inteligencia emocional percibida y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios.(Tesis de pregrado). Andrade, A. y Orozco, V. (2018). Juegos teatrales como estrategias pedagógicas para fortalecer la inteligencia emocional de los estudiantes. (Tesis de grado). Arias, G. F (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Barragán Estrada, A. R., & Morales Martínez, C. I. (2014). Psicología de las emociones positivas: generalidades y beneficios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 105. Bermúdez, M. P. (2003). Análisis de la relación entre inteligencia emocional, estabilidad emocional y bienestar psicológico. Universitas Psychologica. Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Brackett, M. A., & Rivers, S. E. (2014). Transforming students’ lives with social and emotional learning. International handbook of emotions in education. Bravo, L. y Naissir, L. y Contreras, C. y Moreno A. (2015) El estado emocional y el bajo rendimiento académico en niños y niñas de Colombia. (Tesis de grado). Cabanas, D. E. y Sánchez, G. J. C. S. (2012). Las raíces de la psicología positiva. Papeles del Psicólogo, 33(3), 172-182. |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a212fb79-7c41-46bf-9fbc-09d45cfe60e1/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5f144c3d-12b4-42e2-b7c0-35c5afba9d3b/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/29557d13-4419-4b59-9feb-a501f74e1000/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/03f2d720-2e54-483f-bcf5-bf5154ca5702/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/355c4d63-d0d5-4740-b725-393ac10d73cc/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/9e7d780f-dcd7-44b8-8edc-4342c4738a28/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/63324f37-c353-4463-ba4d-7e2b9633178e/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/4f3cc9d1-7c6c-4086-b4ee-1d7f820e42f2/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/200417cf-0318-4eca-ac2b-cca1baf5ae41/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/786dfe26-69fe-4ab8-87d8-227e31684057/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8c62007c66b2751a175d16b87af263cd 8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7af 442ba06ffcc99eeda1a1d195a6259cd6 75c1e72c92ed14622bcc3e1215c89d33 89efe20b58c39266afc8f7649cd11f6d ca4fbc0ceca13c18e7f9728c4c518b68 1608e658af296c3febc577e957e919bf 2b3b4edd5ebbe919538409ab50e729bc 1ddf30e3d4b0b95c20cc069a8c8fef5c a6370e2bc2dc229365db82d8314f9097 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300276925923328 |
spelling |
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Amado Lam, SharonBarboza Caicedo,Luzdey DayanaGonzález Batalla,Carmenza2024-08-15T20:06:36Z2024-08-15T20:06:36Z2024-01-05https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9996The present study focused on evaluating the emotional intelligence (EI) of sixth grade students at the main headquarters of the José Ramón Bejarano Educational Institution in Buenaventura during the year 2024. The research was based on a descriptive quantitative design, using the TMMS-24 (Trait-Meta Mood Scale) instrument to evaluate Emotional Intelligence in a sample of 30 students between 12 and 14 years old. The target population was the sixth grade students of the José Ramón Bejarano Educational Institution in Buenaventura. A random sample of 30 students between 12 and 14 years of age were selected to participate in the study. The TMMS-24 instrument was used, based on the Trait-Meta Mood Scale (TMMS) of the Salovey and Mayer research group, adapted for adolescents. The TMMS-24 assesses five dimensions of EI: emotional self-awareness, emotional regulation, motivation, empathy, and social skills. The TMMS-24 was applied to the students in the sample individually and in person. The data obtained were analyzed using descriptive statistics to calculate measures of central tendency (mean) and dispersion (standard deviation) for each dimension of EI. The results of the study indicated that the sixth grade students of the José Ramón Bejarano Educational Institution presented average levels of emotional intelligence in all the dimensions evaluated. However, significant differences were observed in some dimensions, such as emotional self-awareness and motivation, between the different years of the study period. The present research provides valuable information about the emotional intelligence of sixth grade students at the José Ramón Bejarano Educational Institution. The results obtained can be used to design and implement intervention strategies that promote the development of EI in students, which could contribute to improving their emotional and academic well-being. It is recommended to conduct future research that expands the study sample to include students from other grades, educational levels and even from other schools in the Buenaventura District. It is also suggested to carry out longitudinal studies that allow analyzing the evolution of emotional intelligence over time.El presente estudio se centró en evaluar la inteligencia emocional (IE) de los estudiantes del sexto grado en la sede principal de la Institución Educativa José Ramón Bejarano en Buenaventura durante el año 2024. La investigación se basó en un diseño cuantitativo de tipo descriptivo, utilizando el instrumento TMMS-24 (Trait-Meta Mood Scale) para evaluar la Inteligencia Emocional en una muestra de 30 estudiantes entre 12 y 14 años. La población objetivo fueron los estudiantes del sexto grado de la Institución Educativa José Ramón Bejarano en Buenaventura. Se seleccionó una muestra aleatoria de 30 estudiantes entre 12 y 14 años de edad para participar en el estudio. Se utilizó el instrumento TMMS-24, basado en la escala Trait-Meta Mood Scale (TMMS) del grupo de investigación Salovey y Mayer, adaptada para adolescentes. El TMMS-24 evalúa cinco dimensiones de la IE: autoconciencia emocional, regulación emocional, motivación, empatía y habilidades sociales. Se aplicó el TMMS-24 a los estudiantes de la muestra de forma individual y presencial. Los datos obtenidos fueron analizados utilizando estadística descriptiva para calcular medidas de tendencia central (media) y dispersión (desviación estándar) para cada dimensión de la IE. Los resultados del estudio indicaron que los estudiantes del sexto grado de la Institución Educativa José Ramón Bejarano presentaron niveles promedio de inteligencia emocional en todas las dimensiones evaluadas. Sin embargo, se observaron diferencias significativas en algunas dimensiones, como la autoconciencia emocional y la motivación, entre los diferentes años del período de estudio. La presente investigación proporciona información valiosa sobre la inteligencia emocional de los estudiantes del sexto grado en la Institución Educativa José Ramón Bejarano. Los resultados obtenidos pueden ser utilizados para diseñar e implementar estrategias de intervención que promuevan el desarrollo de la IE en los estudiantes, lo que podría contribuir a mejorar su bienestar emocional y académico. Se recomienda realizar investigaciones futuras que amplíen la muestra de estudio para incluir a estudiantes de otros grados, niveles educativos e inclusive de otros planteles del Distrito de Buenaventura. También se sugiere realizar estudios longitudinales que permitan analizar la evolución de la inteligencia emocional a lo largo del tiempo.Psicólogo(a)PregradoDistanciaProyectoPDFUniversidad Antonio NariñoPsicologíaFacultad de PsicologíaBuenaventuraBuenaventurainstname:Universidad Antonio Nariño«Información general de Buenaventura». Alcaldía del municipio. Archivado desde el original el 19 de mayo de 2015. Consultado el 1 de mayo de 2015. ABASCAL, E. G. (2010). Psicología de la emoción. en e. g. abascal, psicología de la emoción (pág. 18). Madrid: Universitaria Ramón Areces. Acosta, L; y Ferrer, A. (2019). Análisis descriptivo del índice de inteligencia emocional percibida y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios.(Tesis de pregrado). Andrade, A. y Orozco, V. (2018). Juegos teatrales como estrategias pedagógicas para fortalecer la inteligencia emocional de los estudiantes. (Tesis de grado). Arias, G. F (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Barragán Estrada, A. R., & Morales Martínez, C. I. (2014). Psicología de las emociones positivas: generalidades y beneficios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 105. Bermúdez, M. P. (2003). Análisis de la relación entre inteligencia emocional, estabilidad emocional y bienestar psicológico. Universitas Psychologica. Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Brackett, M. A., & Rivers, S. E. (2014). Transforming students’ lives with social and emotional learning. International handbook of emotions in education. Bravo, L. y Naissir, L. y Contreras, C. y Moreno A. (2015) El estado emocional y el bajo rendimiento académico en niños y niñas de Colombia. (Tesis de grado). Cabanas, D. E. y Sánchez, G. J. C. S. (2012). Las raíces de la psicología positiva. Papeles del Psicólogo, 33(3), 172-182.Inteligencia emocional, adolescentes, TMMS-24, estudiantes de sexto grado, instituciones educativas.Emotional intelligence, adolescents, TMMS-24, sixth grade students, educational institutions.Inteligencia emocional en estudiantes del grado sexto en la sede principal de la institución educativa José Ramón Bejarano en el Distrito de BuenaventuraEstudio exploratorioVersión final del autor, Versión aceptada para publicarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Tesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradospaTEXT2024_Carmenza González,Luzdey Dayana.pdf.txt2024_Carmenza González,Luzdey Dayana.pdf.txtExtracted texttext/plain102130https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a212fb79-7c41-46bf-9fbc-09d45cfe60e1/download8c62007c66b2751a175d16b87af263cdMD592024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Acta.pdf.txt2024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Acta.pdf.txtExtracted texttext/plain8https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5f144c3d-12b4-42e2-b7c0-35c5afba9d3b/download8d1b69dd9bdc9df4a8073c7a8193c7afMD5112024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Autorización.pdf.txt2024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Autorización.pdf.txtExtracted texttext/plain175https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/29557d13-4419-4b59-9feb-a501f74e1000/download442ba06ffcc99eeda1a1d195a6259cd6MD513THUMBNAIL2024_Carmenza González,Luzdey Dayana.pdf.jpg2024_Carmenza González,Luzdey Dayana.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7636https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/03f2d720-2e54-483f-bcf5-bf5154ca5702/download75c1e72c92ed14622bcc3e1215c89d33MD5102024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Acta.pdf.jpg2024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Acta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg12474https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/355c4d63-d0d5-4740-b725-393ac10d73cc/download89efe20b58c39266afc8f7649cd11f6dMD5122024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Autorización.pdf.jpg2024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Autorización.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg21749https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/9e7d780f-dcd7-44b8-8edc-4342c4738a28/downloadca4fbc0ceca13c18e7f9728c4c518b68MD514CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8914https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/63324f37-c353-4463-ba4d-7e2b9633178e/download1608e658af296c3febc577e957e919bfMD55ORIGINAL2024_Carmenza González,Luzdey Dayana.pdf2024_Carmenza González,Luzdey Dayana.pdfapplication/pdf1213916https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/4f3cc9d1-7c6c-4086-b4ee-1d7f820e42f2/download2b3b4edd5ebbe919538409ab50e729bcMD562024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Acta.pdf2024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Acta.pdfapplication/pdf1047526https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/200417cf-0318-4eca-ac2b-cca1baf5ae41/download1ddf30e3d4b0b95c20cc069a8c8fef5cMD572024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Autorización.pdf2024_Carmenza González,Luzdey Dayana_Autorización.pdfapplication/pdf1338888https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/786dfe26-69fe-4ab8-87d8-227e31684057/downloada6370e2bc2dc229365db82d8314f9097MD58123456789/9996oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/99962024-10-21 14:43:46.218https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |