The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil

Introduction: The use of information and communication technologies for the acquisition of cross-curricular and teaching competencies in higher education, although common in some areas, has been little studied in the initial training of Early Childhood teachers. The purpose of this study was to anal...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11057
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1554
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11057
Palabra clave:
Tecnologías de la información y de la comunicación
WebQuest
competencias comunicativas
formación de docentes de primaria
educación física
enseñanza superior
Information and communication technologies
WebQuest
competencies
teacher education
physical education
higher education
Rights
License
Copyright (c) 2023 Nuria Ureña Ortín, Francisco, Iker
id UAntonioN2_646ba98584e30242e5cf15fcbf1a0e3c
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11057
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
dc.title.es-ES.fl_str_mv La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil: The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree
title The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
spellingShingle The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
Tecnologías de la información y de la comunicación
WebQuest
competencias comunicativas
formación de docentes de primaria
educación física
enseñanza superior
Information and communication technologies
WebQuest
competencies
teacher education
physical education
higher education
title_short The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
title_full The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
title_fullStr The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
title_full_unstemmed The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
title_sort The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Tecnologías de la información y de la comunicación
WebQuest
competencias comunicativas
formación de docentes de primaria
educación física
enseñanza superior
topic Tecnologías de la información y de la comunicación
WebQuest
competencias comunicativas
formación de docentes de primaria
educación física
enseñanza superior
Information and communication technologies
WebQuest
competencies
teacher education
physical education
higher education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Information and communication technologies
WebQuest
competencies
teacher education
physical education
higher education
description Introduction: The use of information and communication technologies for the acquisition of cross-curricular and teaching competencies in higher education, although common in some areas, has been little studied in the initial training of Early Childhood teachers. The purpose of this study was to analyze the students’ perception of using a WebQuest (WQ) to facilitate the acquisition of cross-curricular and professional competencies in Physical Education in the initial teacher training. Methodology: A quasi-experimental research design with a control group, pretest, and posttest was applied in a Physical Education subject of the Preschool Education Degree. The validated scale for students’ self-perception of competences was used to collect this information. The sample, consisting of 129 students from the Faculty of Education, was divided into two groups. Both received the same methodology, Tutored Learning Projects. One group did it through a WQ, while the other group did not use any web-based methodology. Results and discussion: The results indicated that the use of WQ favoured a greater perception of students in the acquisition of transversal competences. Significant differences were also found between the two groups in the learning of professional teaching competencies. Conclusions: It was found that the WQ resource, after its application, had a positive impact on students in terms of their acquisition of occupational competences.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:36Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:36Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1554
10.54104/papeles.v15n30.1554
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11057
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1554
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11057
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v15n30.1554
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1554/1388
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Nuria Ureña Ortín, Francisco, Iker
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Nuria Ureña Ortín, Francisco, Iker
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v15n30
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300413692739584
spelling 2023-12-282024-10-10T02:37:36Z2024-10-10T02:37:36Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/155410.54104/papeles.v15n30.1554https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11057Introduction: The use of information and communication technologies for the acquisition of cross-curricular and teaching competencies in higher education, although common in some areas, has been little studied in the initial training of Early Childhood teachers. The purpose of this study was to analyze the students’ perception of using a WebQuest (WQ) to facilitate the acquisition of cross-curricular and professional competencies in Physical Education in the initial teacher training. Methodology: A quasi-experimental research design with a control group, pretest, and posttest was applied in a Physical Education subject of the Preschool Education Degree. The validated scale for students’ self-perception of competences was used to collect this information. The sample, consisting of 129 students from the Faculty of Education, was divided into two groups. Both received the same methodology, Tutored Learning Projects. One group did it through a WQ, while the other group did not use any web-based methodology. Results and discussion: The results indicated that the use of WQ favoured a greater perception of students in the acquisition of transversal competences. Significant differences were also found between the two groups in the learning of professional teaching competencies. Conclusions: It was found that the WQ resource, after its application, had a positive impact on students in terms of their acquisition of occupational competences.Introducción: el uso de las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) para la adquisición de competencias transversales y docentes en la enseñanza superior, aunque habitual en algunas áreas, ha sido poco estudiado en la formación inicial del profesorado de infantil. El objetivo de este estudio fue analizar la percepción de los estudiantes sobre el uso de una metodología de proyectos de aprendizaje tutorado (PAT) integrada en una WebQuest (WQ) para facilitar la adquisición de competencias transversales y docentes de Educación Física en la formación inicial de maestros. Metodología: se aplicó un diseño de investigación cuasiexperimental con grupo control, test y postest en una asignatura de Educación Física del Grado de Infantil. A fin de recoger la información, se utilizó una escala validada para la autopercepción de competencias docentes de los estudiantes. La muestra, formada por 129 estudiantes de la Facultad de Educación, estaba dividida en dos grupos. Ambos recibieron la misma metodología PAT. Un grupo lo hizo a través de una WQ, mientras el otro grupo no utilizó ninguna metodología en red. Resultados y discusión: los resultados indicaron que el uso de WQ favoreció una mayor percepción de alumnado en la adquisición de competencias transversales. También se hallaron diferencias significativas entre los dos grupos en el aprendizaje de competencias docentes. Conclusiones: se constató que WQ después de su aplicación generó un impacto positivo en el alumnado en lo relativo a la adquisición de sus competencias laborales.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1554/1388Copyright (c) 2023 Nuria Ureña Ortín, Francisco, Ikerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)2346-09110123-067010.54104/papeles.v15n30Tecnologías de la información y de la comunicaciónWebQuestcompetencias comunicativasformación de docentes de primariaeducación físicaenseñanza superiorInformation and communication technologiesWebQuestcompetenciesteacher educationphysical educationhigher educationThe acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de InfantilLa adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil: The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degreeinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Ureña Ortín, NuriaAlarcón López, FranciscoMadinabeitia Cabrera , Iker123456789/11057oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110572024-10-14 03:49:15.317metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co