A Priori Knowledge and Teaching of Economics

This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim sti...

Full description

Autores:
González, Jorge Iván
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5482
Acceso en línea:
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5482
Palabra clave:
a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id UAntonioN2_61d7b7482068705946f534db83b7e7a1
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5482
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2González, Jorge Iván2021-11-10T00:53:13Z2021-11-10T00:53:13Z2021-05-09http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/83210.54104/papeles.v12n24.832http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5482This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking.El artículo comienza con un texto de Keynes sobre la naturaleza del pensamiento económico, en el que menciona tres fases del proceso cognitivo: i) el pensamiento ordenado, ii) la desagregación de las causalidades parciales, iii) la mirada multicausal del fenómeno. A partir de allí, se explica que la pretensión de neutralidad valorativa sigue alimentando la vana ilusión del conocimiento objetivo. A pesar de que en la historia del pensamiento la crítica al positivismo ha sido intensa, la enseñanza de la economía se niega a reconocer la presencia inevitable de los prejuicios. Y al negar que todo conocimiento está fundado en nociones apriorísticas, termina absolutizando el método y ahogando el pensamiento.text/xmlapplication/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/920http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/6922346-09110123-067010.54104/papeles.v12n24PAPELES; Vol. 12 No. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26PAPELES; Vol. 12 Núm. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26a priori knowledgeeconomics teachingcriticism of positivismabsolutism of the methodconocimiento apriorísticoenseñanza de la economíacrítica al positivismoabsolutización del métodoA Priori Knowledge and Teaching of EconomicsEl conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economíainfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/5482oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/54822024-10-09 22:36:26.77https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv A Priori Knowledge and Teaching of Economics
dc.title.es-ES.fl_str_mv El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
title A Priori Knowledge and Teaching of Economics
spellingShingle A Priori Knowledge and Teaching of Economics
a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
title_short A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_full A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_fullStr A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_full_unstemmed A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_sort A Priori Knowledge and Teaching of Economics
dc.creator.fl_str_mv González, Jorge Iván
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv González, Jorge Iván
dc.subject.en-US.fl_str_mv a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
topic a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
dc.subject.es-ES.fl_str_mv conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
description This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:53:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:53:13Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2021-05-09
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
10.54104/papeles.v12n24.832
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5482
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5482
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v12n24.832
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/920
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/692
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v12n24
dc.source.en-US.fl_str_mv PAPELES; Vol. 12 No. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26
dc.source.es-ES.fl_str_mv PAPELES; Vol. 12 Núm. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300294424559616