Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and s...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11460
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11460
- Palabra clave:
- formación docente
innovación
educación superior
prácticas pedagógicas
Teacher training
innovation
Higher education
pedagogical practices
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_5dea4ac3ce141638fab79526718bf9ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11460 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-032024-10-10T12:31:21Z2024-10-10T12:31:21Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11460Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and social outreach) from an educational leadership perspective, with a focus on achieving high-quality higher education. The study followed a descriptive qualitative approach, of exploratory nature, and content analysis was conducted. The instrument used was a semi-structured interview comprising seven (7) questions that explored teaching performance and the teaching profession within the context of substantive functions. Findings underscore the importance of having a dedicated and highly qualified teaching staff that significantly contributes to the quality and educational excellence of university education.Una educación superior de calidad es esencial para el desarrollo individual y colectivo, el crecimiento económico, la innovación y la construcción de sociedades más justas y avanzadas. El objetivo es conocer el desempeño y profesionalismo docente, a la luz de las funciones sustantivas (docencia, investigación y proyección social) desde un enfoque directivo docente, con miras a una educación Superior de Calidad. El estudio siguió el enfoque cualitativo descriptivo, de naturaleza exploratoria y se realizó análisis de contenido. El instrumento utilizado fue una entrevista semiestructurada que indagaba siete (7) preguntas acerca del desempeño y la profesión docente en el marco de las funciones sustantivas. Los hallazgos resaltan la importancia de contar con un cuerpo docente comprometido y altamente calificado, que contribuye significativamente a la calidad y la excelencia educativa de la educación universitaria.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674/1281https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xformación docenteinnovacióneducación superiorprácticas pedagógicasTeacher traininginnovationHigher educationpedagogical practicesHacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Samacá Ramírez, José VicentePardo Valenzuela, José EduardoOchoa Camacho, Edelmira123456789/11460oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114602024-10-14 03:50:17.392metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
spellingShingle |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas Teacher training innovation Higher education pedagogical practices |
title_short |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_full |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_fullStr |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_full_unstemmed |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_sort |
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas |
topic |
formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas Teacher training innovation Higher education pedagogical practices |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Teacher training innovation Higher education pedagogical practices |
description |
Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and social outreach) from an educational leadership perspective, with a focus on achieving high-quality higher education. The study followed a descriptive qualitative approach, of exploratory nature, and content analysis was conducted. The instrument used was a semi-structured interview comprising seven (7) questions that explored teaching performance and the teaching profession within the context of substantive functions. Findings underscore the importance of having a dedicated and highly qualified teaching staff that significantly contributes to the quality and educational excellence of university education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:21Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:21Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11460 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11460 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674/1281 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300437228027904 |