Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia

The aim of this article is to present an overview of music in the contexts of sound art in Colombia, from its confluences and controversies in environments of creation, circulation and formation. A mixed work of compilation, systematization and classification of works on sound art that have taken pl...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10664
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/717
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10664
Palabra clave:
Arte sonoro, Arte sonoro en Colombia, Música, paisaje sonoro
Sound art, Sound art in Colombia, Music, Soundscape
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_5be349a212f4bbd7a5aa6a1d24a051ef
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10664
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-08-162024-10-10T02:30:53Z2024-10-10T02:30:53Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/71710.54104/nodo.v16n31.717https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10664The aim of this article is to present an overview of music in the contexts of sound art in Colombia, from its confluences and controversies in environments of creation, circulation and formation. A mixed work of compilation, systematization and classification of works on sound art that have taken place in Colombia since the nineties, and the conceptions of sound artists in the country, was carried out in order to present a general perspective and the state of the current discussion on the object of study. Throughout the text, we will observe the imprint that music has on sound art production, its influence on creation, its permanent participation in festivals, exhibitions and concerts of sound art and the representation in the formative processes that universities have been contributing to the subject. In addition, the tensions generated by the exercise of its definitions, the recognition of the disciplinary limits imposed by tradition and the concepts of matter, space and time that border both disciplines will be discussed. The research reveals the importance of pursuing the task of systematizing and characterizing the practices of sound art in the country, in order to build a history that must be told in its particular Colombian context.El objetivo del presente artículo es exponer un panorama sobre la música en los contextos del arte sonoro en Colombia, a partir de sus confluencias y controversias en entornos de creación, circulación y formación. Se realizó un trabajo mixto de recopilación, sistematización y clasificación de obras que sobre el hecho sonoro han tenido lugar en Colombia desde los años noventa, y de las concepciones de artistas sonoros en el país, para presentar una perspectiva general y el estado de la discusión actual sobre el objeto de estudio. A lo largo del texto se observará la impronta que tiene la música en la producción artística sonora, su influencia en la creación, su permanente participación en festivales, exposiciones y conciertos de arte sonoro, y la representación en los procesos formativos que las instituciones universitarias vienen aportando al tema. Además, se discutirán las tensiones que genera el ejercicio de sus definiciones, el reconocimiento de los límites disciplinares que ha impuesto la tradición y los conceptos de materia, espacio y tiempo que bordean ambas disciplinas. La investigación devela la importancia de continuar la tarea de sistematizar y caracterizar las prácticas de arte sonoro en el país, con el fin de construir una historia que debe ser contada en su dinámica particular colombiana.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/717/1240Derechos de autor 2021 Jorge Mario Díaz Matajira, Roberto Cuervo Pulido, Alejandro Brianza, Rodrigo Iván Díaz Sánchez, Efraín Fernando Durán Céspedes, Gina Paola Mesa Ruizhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2REVISTA NODO; Vol. 16 Núm. 31 (2021): Ciudad y arte sonoro2346-092X1909-388810.54104/nodo.v15n31Arte sonoro, Arte sonoro en Colombia, Música, paisaje sonoroSound art, Sound art in Colombia, Music, SoundscapeEntre el arte sonoro y la música: panorama en Colombiainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por pareshttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Díaz Matajira, Jorge MarioCuervo Pulido, RobertoBrianza, AlejandroDíaz Sánchez, Rodrigo IvánDurán Céspedes, Efraín FernandoMesa Ruiz, Gina Paola123456789/10664oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/106642024-10-14 03:45:44.932metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
title Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
spellingShingle Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
Arte sonoro, Arte sonoro en Colombia, Música, paisaje sonoro
Sound art, Sound art in Colombia, Music, Soundscape
title_short Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
title_full Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
title_fullStr Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
title_full_unstemmed Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
title_sort Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Arte sonoro, Arte sonoro en Colombia, Música, paisaje sonoro
topic Arte sonoro, Arte sonoro en Colombia, Música, paisaje sonoro
Sound art, Sound art in Colombia, Music, Soundscape
dc.subject.en-US.fl_str_mv Sound art, Sound art in Colombia, Music, Soundscape
description The aim of this article is to present an overview of music in the contexts of sound art in Colombia, from its confluences and controversies in environments of creation, circulation and formation. A mixed work of compilation, systematization and classification of works on sound art that have taken place in Colombia since the nineties, and the conceptions of sound artists in the country, was carried out in order to present a general perspective and the state of the current discussion on the object of study. Throughout the text, we will observe the imprint that music has on sound art production, its influence on creation, its permanent participation in festivals, exhibitions and concerts of sound art and the representation in the formative processes that universities have been contributing to the subject. In addition, the tensions generated by the exercise of its definitions, the recognition of the disciplinary limits imposed by tradition and the concepts of matter, space and time that border both disciplines will be discussed. The research reveals the importance of pursuing the task of systematizing and characterizing the practices of sound art in the country, in order to build a history that must be told in its particular Colombian context.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:30:53Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:30:53Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/717
10.54104/nodo.v16n31.717
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10664
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/717
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10664
identifier_str_mv 10.54104/nodo.v16n31.717
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/717/1240
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv REVISTA NODO; Vol. 16 Núm. 31 (2021): Ciudad y arte sonoro
dc.source.none.fl_str_mv 2346-092X
1909-3888
10.54104/nodo.v15n31
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300300954042368