The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física

Introduction: One of the main problems faced in Physical Education classes is the low motivation of students to perform the exercises indicated by the teacher. The objective of the article is to present the process that was developed and later to present the implementation of a set of educational vi...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11049
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1458
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11049
Palabra clave:
aprendizaje situado
educación física
motivación
resultados de aprendizaje
tecnologías de la información y de la comunicación (TIC)
Situated learning
physical education
motivation
learning outcomes
relationship
information and communication technologies (ICT)
Rights
License
Copyright (c) 2022 John Esteban Ospina Valencia
id UAntonioN2_5a58ca4ab680d688529ae6242894354a
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11049
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
dc.title.es-ES.fl_str_mv El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física: The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom
title The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
spellingShingle The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
aprendizaje situado
educación física
motivación
resultados de aprendizaje
tecnologías de la información y de la comunicación (TIC)
Situated learning
physical education
motivation
learning outcomes
relationship
information and communication technologies (ICT)
title_short The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
title_full The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
title_fullStr The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
title_full_unstemmed The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
title_sort The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física
dc.subject.es-ES.fl_str_mv aprendizaje situado
educación física
motivación
resultados de aprendizaje
tecnologías de la información y de la comunicación (TIC)
topic aprendizaje situado
educación física
motivación
resultados de aprendizaje
tecnologías de la información y de la comunicación (TIC)
Situated learning
physical education
motivation
learning outcomes
relationship
information and communication technologies (ICT)
dc.subject.en-US.fl_str_mv Situated learning
physical education
motivation
learning outcomes
relationship
information and communication technologies (ICT)
description Introduction: One of the main problems faced in Physical Education classes is the low motivation of students to perform the exercises indicated by the teacher. The objective of the article is to present the process that was developed and later to present the implementation of a set of educational videos to accompany the Physical Education courses in a public institution located in a municipality in the northeast of Colombia. On the other hand, the implementation of pedagogical methodologies mediated by information and communication technologies has shown positive results to improve student motivation in various areas of knowledge. Methodology: Thus, this work presents the results of an experimental design, where a series of educational videos were used to improve motivation in the Physical Education class. Thirty-one students between the ages of 16 and 18 (M = 16,48, SD = 0.67) participated in the study; 16 students (7 men and 19 women) participated in the control group and 15 students (9 men and 19 women) participated in the experimental group. 6 women). Results and discussion: The results indicate that using the videos significantly improved the motivation of the students with whom they performed the respective exercises. Conclusions: These results are promising and represent an incentive to continue replicating this type of activities that enrich Physical Education classes.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:31Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1458
10.54104/papeles.v15n29.1458
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11049
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1458
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11049
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v15n29.1458
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1458/1162
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2022 John Esteban Ospina Valencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 John Esteban Ospina Valencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 No. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 15 Núm. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 15 n. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v15n29
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300383902695424
spelling 2023-03-012024-10-10T02:37:31Z2024-10-10T02:37:31Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/145810.54104/papeles.v15n29.1458https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11049Introduction: One of the main problems faced in Physical Education classes is the low motivation of students to perform the exercises indicated by the teacher. The objective of the article is to present the process that was developed and later to present the implementation of a set of educational videos to accompany the Physical Education courses in a public institution located in a municipality in the northeast of Colombia. On the other hand, the implementation of pedagogical methodologies mediated by information and communication technologies has shown positive results to improve student motivation in various areas of knowledge. Methodology: Thus, this work presents the results of an experimental design, where a series of educational videos were used to improve motivation in the Physical Education class. Thirty-one students between the ages of 16 and 18 (M = 16,48, SD = 0.67) participated in the study; 16 students (7 men and 19 women) participated in the control group and 15 students (9 men and 19 women) participated in the experimental group. 6 women). Results and discussion: The results indicate that using the videos significantly improved the motivation of the students with whom they performed the respective exercises. Conclusions: These results are promising and represent an incentive to continue replicating this type of activities that enrich Physical Education classes.Introducción: Uno de los principales problemas que se afrontan en las clases de Educación Física es la baja motivación de los estudiantes para realizar los ejercicios indicados por el docente. El objetivo del artículo es presentar el proceso que se desarrolló y posteriormente presentar la implementación de un conjunto de videos educativos para acompañar los cursos de Educación Física en una institución pública ubicada en un municipio del nororiente de Colombia. Por otro lado, la implementación de metodologías pedagógicas mediadas por las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) ha demostrado resultados positivos para mejorar la motivación de los estudiantes en diversas áreas del conocimiento. Metodología: Así pues, este trabajo presenta los resultados de un diseño experimental, en que se utilizaron una serie de videos educativos para mejorar la motivación en la clase de Educación Física. En el estudio, participaron 31 estudiantes entre las edades de 16 y los 18 años (M = 16,48, DE = 0,67), en el grupo de control 16 estudiantes (7 hombres y 19 mujeres) y en el grupo experimental 15 estudiantes (9 hombres y 6 mujeres). Resultados y discusión: Los resultados indican que al usar los videos mejoró significativamente la motivación de los estudiantes con la que realizaron los respectivos ejercicios. Conclusiones: Estos resultados son prometedores y representan un aliciente para seguir replicando este tipo de actividades que enriquecen las clases de Educación Física.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1458/1162Copyright (c) 2022 John Esteban Ospina Valenciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 15 No. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023)Papeles; Vol. 15 Núm. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023)Papeles; v. 15 n. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023)2346-09110123-067010.54104/papeles.v15n29aprendizaje situadoeducación físicamotivaciónresultados de aprendizajetecnologías de la información y de la comunicación (TIC)Situated learningphysical educationmotivationlearning outcomesrelationshipinformation and communication technologies (ICT)The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroom : El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación físicaEl uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física: The Use of Educational Videos to Improve Student Motivation in the Physical Education Classroominfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Ospina, EstebanGarzón, Juan123456789/11049oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110492024-10-14 03:47:50.4metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co