El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá

Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foste...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11444
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444
Palabra clave:
innovación educativa a partir de TIC
educación extraescolar
innovación educacional
innovación pedagógica
Educational innovations using CTI
Out of school education
Educational innovations
Teaching method innovations
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_59d9c39dac36f92b0cd2736c85bb9dbd
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11444
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-012024-10-10T12:31:05Z2024-10-10T12:31:05Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foster educational innovation in the classroom constitutes a daunting challenge in education. Consejo de Curso is a non-for-profit organization, based in Chile, and since 2014 has been working on the implementation of educational programs to close learning gaps using project-based learning methodologies. This study, qualitative in nature, aimed at understanding the extent to which project-based learning methodologies can nudge students´ interest and passion for learning. By conducting semi-structured interviews to the teachers who participated in the pilot project as well as by employing thematic and discourse analysis techniques, this study suggests that project-based learning facilitates students´ development of cognitive and non-cognitive skills (e.g., soft skills and social emotional skills).  Innovar en el aula implica la formulación e implementación de actividades que despierten en los estudiantes el gusto por aprender. Esto no es sencillo ya que los profesores deben cumplir con obligaciones académicas y administrativas, las cuales dejan poco tiempo para la planeación de contenidos curriculares. La carencia de herramientas para fomentar la innovación en el aula constituye uno de los grandes retos del sector educativo. Consejo de Curso es una organización sin ánimo de lucro que opera en Chile y que desde el 2014 trabaja en la creación de cursos que emplean la metodología de aprendizaje basado en proyectos. El presente estudio, de corte cualitativo, estuvo orientado a comprender cómo la metodología de aprendizaje basado en proyectos puede incentivar el gusto por aprender. Mediante el uso de entrevistas semiestructuradas a los profesores que participaron del pilotaje y empleando análisis temático, esta investigación sugiere que el uso de proyectos como eje transversal facilita que los estudiantes desarrollen habilidades cognitivas y socioemocionales. application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654/1265https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativa a partir de TICeducación extraescolarinnovación educacionalinnovación pedagógicaEducational innovations using CTIOut of school educationEducational innovationsTeaching method innovationsEl Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotáinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cabra Hernández, Hans Walter123456789/11444oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114442024-10-14 03:50:17.252metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
title El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
spellingShingle El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
innovación educativa a partir de TIC
educación extraescolar
innovación educacional
innovación pedagógica
Educational innovations using CTI
Out of school education
Educational innovations
Teaching method innovations
title_short El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
title_full El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
title_fullStr El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
title_full_unstemmed El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
title_sort El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
dc.subject.es-ES.fl_str_mv innovación educativa a partir de TIC
educación extraescolar
innovación educacional
innovación pedagógica
topic innovación educativa a partir de TIC
educación extraescolar
innovación educacional
innovación pedagógica
Educational innovations using CTI
Out of school education
Educational innovations
Teaching method innovations
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational innovations using CTI
Out of school education
Educational innovations
Teaching method innovations
description Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foster educational innovation in the classroom constitutes a daunting challenge in education. Consejo de Curso is a non-for-profit organization, based in Chile, and since 2014 has been working on the implementation of educational programs to close learning gaps using project-based learning methodologies. This study, qualitative in nature, aimed at understanding the extent to which project-based learning methodologies can nudge students´ interest and passion for learning. By conducting semi-structured interviews to the teachers who participated in the pilot project as well as by employing thematic and discourse analysis techniques, this study suggests that project-based learning facilitates students´ development of cognitive and non-cognitive skills (e.g., soft skills and social emotional skills).  
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:05Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654/1265
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300441439109120