El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foste...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11444
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444
- Palabra clave:
- innovación educativa a partir de TIC
educación extraescolar
innovación educacional
innovación pedagógica
Educational innovations using CTI
Out of school education
Educational innovations
Teaching method innovations
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_59d9c39dac36f92b0cd2736c85bb9dbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11444 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-012024-10-10T12:31:05Z2024-10-10T12:31:05Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foster educational innovation in the classroom constitutes a daunting challenge in education. Consejo de Curso is a non-for-profit organization, based in Chile, and since 2014 has been working on the implementation of educational programs to close learning gaps using project-based learning methodologies. This study, qualitative in nature, aimed at understanding the extent to which project-based learning methodologies can nudge students´ interest and passion for learning. By conducting semi-structured interviews to the teachers who participated in the pilot project as well as by employing thematic and discourse analysis techniques, this study suggests that project-based learning facilitates students´ development of cognitive and non-cognitive skills (e.g., soft skills and social emotional skills). Innovar en el aula implica la formulación e implementación de actividades que despierten en los estudiantes el gusto por aprender. Esto no es sencillo ya que los profesores deben cumplir con obligaciones académicas y administrativas, las cuales dejan poco tiempo para la planeación de contenidos curriculares. La carencia de herramientas para fomentar la innovación en el aula constituye uno de los grandes retos del sector educativo. Consejo de Curso es una organización sin ánimo de lucro que opera en Chile y que desde el 2014 trabaja en la creación de cursos que emplean la metodología de aprendizaje basado en proyectos. El presente estudio, de corte cualitativo, estuvo orientado a comprender cómo la metodología de aprendizaje basado en proyectos puede incentivar el gusto por aprender. Mediante el uso de entrevistas semiestructuradas a los profesores que participaron del pilotaje y empleando análisis temático, esta investigación sugiere que el uso de proyectos como eje transversal facilita que los estudiantes desarrollen habilidades cognitivas y socioemocionales. application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654/1265https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativa a partir de TICeducación extraescolarinnovación educacionalinnovación pedagógicaEducational innovations using CTIOut of school educationEducational innovationsTeaching method innovationsEl Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotáinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Cabra Hernández, Hans Walter123456789/11444oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114442024-10-14 03:50:17.252metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
spellingShingle |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá innovación educativa a partir de TIC educación extraescolar innovación educacional innovación pedagógica Educational innovations using CTI Out of school education Educational innovations Teaching method innovations |
title_short |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_full |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_fullStr |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_full_unstemmed |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_sort |
El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
innovación educativa a partir de TIC educación extraescolar innovación educacional innovación pedagógica |
topic |
innovación educativa a partir de TIC educación extraescolar innovación educacional innovación pedagógica Educational innovations using CTI Out of school education Educational innovations Teaching method innovations |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Educational innovations using CTI Out of school education Educational innovations Teaching method innovations |
description |
Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foster educational innovation in the classroom constitutes a daunting challenge in education. Consejo de Curso is a non-for-profit organization, based in Chile, and since 2014 has been working on the implementation of educational programs to close learning gaps using project-based learning methodologies. This study, qualitative in nature, aimed at understanding the extent to which project-based learning methodologies can nudge students´ interest and passion for learning. By conducting semi-structured interviews to the teachers who participated in the pilot project as well as by employing thematic and discourse analysis techniques, this study suggests that project-based learning facilitates students´ development of cognitive and non-cognitive skills (e.g., soft skills and social emotional skills). |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:05Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:05Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654/1265 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300441439109120 |